Komunikaty PR

Liderzy Pro Bono zaprezentowali Kartę Zasad Wolontariatu Pracowniczego

2020-12-03  |  11:30

Liderzy firm i fundacji tworzących Koalicję Liderzy Pro Bono zaprezentowali pierwszą w Polsce Kartę Zasad Wolontariatu Pracowniczego. Dokument zawiera gotowe wskazówki i rozwiązania, opis korzyści dla pracodawcy i pracownika oraz fundamentalne zasady, pomocne we wdrażaniu i rozwijaniu wolontariatu pracowniczego. Treść Karty konsultowana była z wolontariuszami-pracownikami firm Koalicji oraz z organizacjami od lat wspierającymi rozwój wolontariatu pracowniczego: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Business Centre Club, Pracodawcy RP i Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu. 

Jej premiera miała miejsce podczas VIII konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono, 1 grudnia 2020 roku. Okazją do jej ogłoszenia jest 35. rocznica Międzynarodowego Dnia Wolontariusza, obchodzonego 5 grudnia. Kartę można pobrać na stronie https://www.liderzyprobono.pl/karta

Po niemal dekadzie działalności, wspierania rozwoju wolontariatu, wdrażania projektów wolontariatu pracowniczego przez członków Koalicji, przyszedł czas na podsumowanie tych doświadczeń i opracowanie dokumentu regulującego i systematyzującego tę formę zaangażowania społecznego – Karty Zasad Wolontariatu Pracowniczego. Prace nad dokumentem zainicjowała Koalicja Liderzy Pro Bono. Zachęcamy do pobierania dokumentu na naszej stronie – mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce

W czasie VIII Konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono, poszczególne punkty Karty oraz przykłady społecznego zaangażowania swoich pracowników zaprezentowali sami członkowie Koalicji: Jacek Kowalski (członek zarządu ds. kapitału ludzkiego Orange Polska), Przemysław Furlepa (wiceprezes zarządu BNP Paribas Bank Polska), Marzena Atkielska (prezes zarządu Fundacja Santander Bank Polska), Aneta Podyma-Milczarek(prezes zarządu Unum Życie TUiR), Michał Kwasek (członek zarządu Grupa ANG) oraz - w imieniu Liderki Pro Bono Agnieszki Servaas - Ewelina Rozpara (rzecznik prasowy, menedżer ds. marketingu i komunikacji VIVE Group). 

Dzisiaj w Polsce z pewnością najważniejsze funkcje Karty to informowanie, upowszechnianie, legitymizowanie i budowanie pozytywnego wizerunku wolontariatu pracowniczego, ale wierzę, że stopniowo będą wykorzystywane również inne jej możliwości – mówi Tomasz Schimanek, polityk społeczny, działacz pozarządowy biorący udział w wypracowaniu Karty Zasad Wolontariatu Pracowniczego.

Wiele analiz i raportów pokazuje, że organizatorzy wolontariatu pracowniczego koncentrują się na korzyściach dla firmy. Taki bywa też jego społeczny odbiór. Tymczasem oczekiwania społeczności, organizacji i samych wolontariuszy idą w kierunku modelu bardziej zrównoważonego, zarówno jeśli chodzi o prawa, jak i korzyści. W zbudowaniu takiego zrównoważonego modelu pomoże Karta Zasad Wolontariatu Pracowniczego.

Odpowiedzialne firmy przyciągają talenty

W 2008 roku wolontariat pracowniczy funkcjonował w zaledwie 2% firm, w 2019 roku było to już 16%. Wolontariat pracowniczy wzmacnia pozytywne relacje interpersonalne w firmie, integruje pracowników i sprzyja lepszemu poznaniu się nawzajem. Poprawia się komunikacja wewnętrzna i koordynacja codziennych zadań. W konsekwencji powstaje pozytywne, emocjonalne przywiązanie pracownika do organizacji. Tak wynika z badań prof. dr hab. Aldony Glińskiej-Neweś z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która miała wystąpienie podczas VIII konferencji Koalicji Liderzy Pro Bono. 

Wolontariat pracowniczy w świecie władzy i pieniądza wprowadza równowagę między chęcią zysku a odpowiedzialnością za otoczenie, środowisko naturalne, pracowników i partnerów społecznych. Dzisiaj firmy nie są w stanie przyciągnąć najlepszych ludzi, jeśli są nastawione jedynie na czysty zysk. Wolontariat pracowniczy, prowadzony długofalowo, wpisany w strategię działań firmy, przynosi realne zyski i zatrzymuje najlepsze talenty w firmie. Jak mówi Marek Kuzaka, prezes AMS S.A. i Lider Pro Bono: Przedstawiciele każdej generacji obecnej dziś na rynku pracy, z całą pewnością dużo chętniej, z większą wydajnością pracują w firmach, które są społecznie odpowiedzialne.

Jak wynika z najnowszego badania Centrum Wolontariatu aż 88% respondentów przyznaje, że prowadzenie przez ich firmę programu wolontariatu pracowniczego ma wpływ na to, jak postrzegają swoje miejsce pracy. Wskazują też konkretne, osobiste korzyści wynikające z pomagania innym: poznanie samego siebie, rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji, nawiązanie kontaktów, przyjaźni, odkrywanie nowych zainteresowań i poznawanie kolegów z pracy w innych sytuacjach. 

Nie tylko prace społeczne

Wolontariat pracowniczy może przybierać różne formy organizacji i działań. Może być zorganizowanym programem będącym częścią strategii zaangażowania i odpowiedzialności społecznej firmy, do którego dołączają chętni pracownicy. Może być też systemem wsparcia przez pracodawcę, z użyciem różnych narzędzi, oddolnych inicjatyw pracowników firmy. Może także obejmować współpracę z partnerami spoza firmy, np. organizacjami pozarządowymi. Organizatorem wolontariatu może być firma, sami pracownicy lub podmiot zewnętrzny, np. organizacja pozarządowa. Wolontariat pracowniczy opiera się na zaangażowaniu pracowników, ale może dotyczyć także innych osób, np. krewnych i znajomych pracowników firmy, jej współpracowników czy też pracowników podmiotów zależnych od firmy. 

Więcej informacji o działaniach Koalicji Liderzy Pro Bono na www.liderzyprobono.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu Biuro prasowe
2025-08-14 | 14:15

Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu

Współczesny biznes działa w świecie pełnym treści cyfrowych – zdjęć, filmów, muzyki, tekstów i grafik, które towarzyszą klientom na każdym
Media i PR Trwa 5. edycja konkursu PR Wings
2025-08-12 | 13:00

Trwa 5. edycja konkursu PR Wings

PR Wings to ogólnopolski konkurs wyróżniający najbardziej efektywne, kreatywne i etyczne kampanie public relations, organizowany przez Stowarzyszenie Agencji Public
Media i PR Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
2025-06-11 | 09:00

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.