Komunikaty PR

Nie wszystkie platformy sprawdzą się w przypadku przedsiębiorców

2021-07-20  |  15:10
Biuro prasowe

Oni stawiają na social media

Rokrocznie liczba biznesów korzystających z serwisów społecznościowych notuje wzrosty. Według ostatnich wyliczeń Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dokładnie 30,3 proc. krajowych firm jest obecna na przynajmniej jednej platformie. Jest to wynik o 7 pkt proc. wyższy od pierwszej analizy PARP z roku 2016, a faktyczna aktywność w sieci może obejmować jeszcze większy odsetek. Które social media są najpopularniejsze? Pamiętajmy, że raporty rozumieją SM bardzo szeroko, ponieważ 28,9 proc. to faktycznie serwisy, takie jak Facebook, LinkedIn czy Instagram, ale również platformy typu YouTube oraz inne przestrzenie do publikacji materiałów multimedialnych (9,5 proc.), a także blogi i mikroblogi (5 proc.).

Kto najczęściej sięga po potencjał mediów społecznościowych? Na SM stawiają przede wszystkim firmy duże (63,8 proc.), co nie oznacza, że przedsiębiorstwa z segmentu MŚP stronią od obecności w sieci – wręcz przeciwnie. Według PARP 41 proc. średnich przedsiębiorstw i 26,9 proc. małych regularnie korzysta z przynajmniej jednej platformy. To i tak znaczne wzrosty względem roku 2016, ponieważ wtedy odpowiednio 54,4 proc. dużych, 33,6 proc. średnich i 22,5 proc. małych firm prowadziło działania na SM.

Bezpieczne opcje?

Mówiąc o social mediach jedną z pierwszych platform, która nasuwa nam się na myśl, jest bezsprzecznie Facebook. To nie przypadek, ponieważ według sprawozdania Mediapanelu z lutego br. łącznie 21,75 mln polskich użytkowników korzysta właśnie z tego serwisu. Jeśli grupa docelowa danego biznesu obejmuje głównie osoby między 25. a 34. rokiem życia i przedsiębiorstwo odnajduje się szczególnie w komunikacji mobilnej (według badań Gemius aż 94 proc. użytkowników korzysta z platformy na telefonie), Facebook faktycznie może być strzałem w dziesiątkę. Tym samym będzie to dosyć bezpieczny wybór dla praktycznie wszystkich branż, ale nie należy spodziewać się wyników porównywalnych z nowszymi serwisami, które cieszą się wyższym stopniem personalizacji usług.

Po drugiej stronie spektrum znajduje się z kolei Pinterest, czyli platforma, która cyklicznie powraca do łask użytkowników, jednak nie zagrzewa miejsca na długo. Z drugiej strony blisko 5,87 mln realnych użytkowników i zasięg rzędu 20,23 proc. w lutym br. to wyniki, które pobudzają wyobraźnię przedsiębiorców szczególnie z branży meblowej, architektonicznej, fashion i szeroko pojętego designu. To właśnie jest główną siłą Pinteresta – funkcja wirtualnej ekspozycji, która według serwisu Buffer.com motywuje aż 3/4 użytkowników do późniejszych zakupów offline. Ponadto, w ramach platformy spotkamy nieco dojrzalsze grono, ponieważ są to głównie osoby między 30. a 40. rokiem życia – najczęściej majętne i bardziej zaangażowane w proces zakupowy.

Biznesowo i publicznie

O ile dwie powyższe propozycje uchodzą za najbezpieczniejsze przestrzenie działań komunikacyjnych przez social media, to już “wyższą stopę zwrotu” gwarantują nieco bardziej sprofilowane platformy. Chodzi przede wszystkim o LinkedIna, czyli “biznesowego Facebooka”. Choć w Polsce serwis skupia około 3,5 mln użytkowników z wyraźną nadreprezentacją mężczyzn (blisko 2 mln), to w ramach platformy pewne biznesy mogą szybko wyłapać swoich docelowych odbiorców. Dlaczego? Według badań IAB aż 97 proc. menadżerów korzystających z SEM deklaruje regularną obecność na LinkedInie. Co więcej, pomimo na pierwszy rzut oka hermetycznego środowiska, platforma skupia szersze grono wiekowe, aniżeli Facebook, czy Pinterest – przede wszystkim grupę między 25. a 44 rokiem życia. Tutaj sprawdzi się zarówno firma konsultingowa, jak i rekruterzy, czy też agencje employer-brandingowe. 

Nieco korespondującym z LinkedInem medium jest Twitter, a więc platforma stereotypowo znana z obecności dziennikarzy oraz polityków. Ten schemat jednak ulega pewnemu zatarciu, ponieważ coraz częściej na łamach Twittera publikują biznesmeni oraz naukowcy. Sztandarowym przykładem mocy serwisu jest, chociażby wpływ wpisów Elona Muska na notowania giełdowe, czy też w polskich realiach – częstotliwość obecności danych specjalistów w mediach branżowych. Jednakże, pomimo wciąż rozszerzającego się spektrum użytkowników i regularnego grona w Polsce na poziomie 6,78 mln odbiorców, nie jest to jak na razie przestrzeń do sprzedaży. Z drugiej zaś strony, świetnie sprawdza się w przypadku Real Time Marketingu, komunikacji kryzysowej, czy też Public Affairs.

Nie tylko dla młodych

Co jednak z najgłośniejszymi platformami ostatnich miesięcy? Za sprawą dynamicznie rozwijających się funkcji marketplace’owych oraz nowych opcji w segmencie lokowania produktów, to właśnie Instagram wychodzi na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. Jak podają analitycy z Mediapanelu, w lutym br. notowano aż 8,95 mln polskich użytkowników, co przekłada się na 30,88 proc. zasięgu. Taki wynik w połączeniu z szybkim rozwojem profilu sprzedażowego platformy (na świecie funkcjonuje około 25 mln instagramowych kont biznesowych) to wyjątkowo ważny sygnał zarówno dla detalistów, jak i przedsiębiorców, którzy chcą inwestować w budowanie własnego wizerunku. Mijają już czasy dominacji młodych na Instagramie, a nawet dojrzalsi biznesmeni mogą z sukcesami odnaleźć się w świecie DM-ów i lajków.

Podobny trend obserwujemy również na TikToku, a więc platformie, której algorytmy fundują użytkownikom największe zasięgi spośród wszystkich serwisów SM. Dokładnie 3,16 mln polskich użytkowników w lutym br. może nie prezentuje się najlepiej na tle konkurencji, ale właśnie potencjał technologiczny działa na korzyść następcy Musical.ly. W tej przestrzeni świetnie odnajdują się treści produktowe, a także współpraca influencer marketingowa. Co do bezpośredniego zaangażowania przedsiębiorców – tutaj sprawa nie wygląda tak jednoznacznie. Materiały przygotowane zgodnie z profilem działalności danego właściciela, czy też inwestora faktycznie mogą się przełożyć na wiarygodne wyniki oglądalności oraz aktywność obserwatorów. Z drugiej strony – nieszczery przekaz oraz “wymuszony” content mogą doprowadzić do niemałego kryzysu.

Czy istnieje więc uniwersalna recepta na sukces przedsiębiorców w social mediach? Z pewnością nie, ale możemy zminimalizować ryzyko porażki, poprzez odpowiedni dobór grup docelowych, specyfiki funkcjonalności danej platformy, czy też potencjalnego rozwoju w ramach serwisu. Bez szczegółowej analizy właśnie tych czynników, nie należy podchodzić do SM z hurraoptymizmem.

Autorka: Katarzyna Jarczewska – współwłaścicielka i partnerka zarządzająca agencji reklamowej i PR-owej Media Forum.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024 Biuro prasowe
2024-07-25 | 16:30

WIŚNIOWSKI dumnym sponsorem Transmisji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024

Pierwsza okazja, aby zobaczyć billboardy sponsorskie polskiego producenta bram, okien, drzwi i ogrodzeń z Małopolski, nadarzy się już pierwszego dnia Igrzysk, czyli 26 lipca o godz. 19:30,
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.