Komunikaty PR

Rodzinna edukacja żywieniowa w kuchni

2020-04-28  |  01:00
Biuro prasowe

Wspólne gotowanie to jeden ze sposobów na spędzenie miłego, rodzinnego czasu w domu. Poza poznawaniem nowych smaków, może mieć ono jeszcze jedną istotną wartość np. być formą edukacji żywieniowej. Zdobywanie wiedzy o wartościach odżywczych produktów oraz ich wpływie na organizm, jak choćby budowanie odporności, warto połączyć z kulinarną aktywnością i rozpocząć już od najmłodszych lat.

Wiedza, którą warto przekazać

Zakup jedzenia, a następnie wspólne wykorzystanie go w kuchni, stwarza okazję do zdobywania wiedzy na temat właściwości różnych składników pokarmowych. Przekaz powinien być dostosowany do wieku dziecka - im starsze tym więcej faktów nt. odżywiania można przekazać. Oto przykład informacji, które warto dostarczyć biorąc pod lupę temat budowania odporności organizmu i omawiając m.in. witaminę D, białko, witaminę C czy witaminy z grupy B.

Witamina D - potocznie nazywana jest “witaminą słońca”. Znajdziemy ją w wielu różnych składnikach pokarmowych np. tłustych rybach, jajach, mleku, serach, tofu czy mniej oczywistych np. mięsie z indyka[1]. Jej działanie na nasz organizm jest różnorodne: m.in. witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, ale także pomaga w prawidłowym wchłanianiu/wykorzystywaniu wapnia i fosforu[2]. Jak przybliżyć dziecku jej dobroczynne działanie? Otwórzmy lodówkę i pokażmy składniki zawierające witaminę D. Pozwólmy ich dotknąć, powąchać. Wymieszajmy z innymi produktami i poprośmy o wybranie tych, które należą do “drużyny witaminy D”. W ten sposób jest szansa, że wiedza zapadnie w pamięć na dłużej.

Białko - prawidłowe działanie układu immunologicznego w dużej mierze zależy od białka. Jest ono ważnym budulcem przeciwciał i komórek odpowiadających za reakcję odpornościową[3]. Obecnie do naszej dyspozycji mamy wiele produktów, które zawierają białko zarówno roślinne, jak i zwierzęce. W przypadku ostatniego warto zwrócić uwagę np. na indyka. Mięso z indyka ma wysoką zawartość białka (tuszka, filet bez skóry, udo bez skóry)[4]. Jakie jeszcze produkty wpływają na odporność? Będą to m.in. ryby, jajka, inne rodzaje drobiu, wołowina, mleko, serek wiejski, soczewica, jogurty, fasola czy orzechy. Opowiadając o roli białka i jego wpływie na nasz organizm nie bójmy się specjalistycznych pojęć, ale postarajmy się wyjaśnić je dziecku jak najprościej. Zobrazujmy w ciekawy i angażujący sposób, jak działa układ immunologiczny człowieka, pokażmy film na ten temat dostosowany do wieku dziecka, narysujmy wspólnie “walkę” organizmu z “intruzami”.

Witamina C - właściwości tej witaminy i produkty, w których jest obecna, mogą być stosunkowo łatwe do zapamiętania przez dzieci. W końcu znajdziemy ją w wielu owocach i warzywach m.in.: grejpfrutach, pomarańczach, kiwi, czarnych porzeczkach, truskawkach, brokułach, brukselce czy czerwonej i zielonej papryce[5]. Po wiele z nich dzieci chętnie sięgają. Witamina C może być pretekstem do przypomnienia nazw poszczególnych warzyw i owoców, a starsze dzieci można dodatkowo zaangażować w odszukiwanie nazw kontynentów czy krajów, z których owoce i warzywa pochodzą. Z takiej lekcji cenną naukę wyniosą również rodzice.

Witaminy z grupy B - w temacie odporności warto zwrócić szczególną uwagę na witaminę B6, którą znajdziemy w takich produktach, jak m.in. kasza gryczana czy mięso z indyka. Indyk jest także źródłem witaminy B2 i B12[6]. Ta ostatnia również wspiera układ odpornościowy. W tym punkcie pretekstem do aktywności w kuchni może być właśnie mięso. Pokażmy dziecku, jak obchodzić się z nim w kuchni, przestrzegać zasad higieny, jak przygotować mięso np. indyka tak, aby był on smaczny i zachował wiele ze swoich cennych składników.

Nauka i praktyka

Nie od dziś wiadomo, że wiedza najlepiej utrwala się przez działanie. Jak mogą wyglądać kuchenne zabawy? Warzywa i owoce zapewniają bogactwo kolorów, konsystencji i szczególnie mogą zainteresować dzieci. Suche makarony czy kasze to ciekawy materiał do przesypywania, a dla najmłodszych – rozwijania i ćwiczenia małej motoryki. Warto również, pod bacznym okiem rodzica, oswajać najmłodszych ze składnikami, których przygotowanie wymaga zachowania większej ostrożności, szczególnych zasad higieny czy uważności w trakcie obróbki termicznej.

Kucharz programu „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości”, Szymon Szlendak, zwraca uwagę na indyka jako ciekawy składnik na wspólne rodzinne gotowanie. Jak sam mówi indyk jest mięsem łatwym w przygotowaniu, nawet dla mniej doświadczonych i dopiero rozpoczynających swoją przygodę kulinarną osób.  Jakie przepisy na początek? Prostym pomysłem może być np. wielobarwna sałatka z dodatkiem pieczonego mięsa.

 

Składniki na 4 porcje:

 

  • 4 garście szpinaku (alternatywnie mieszanka sałat),
  •  jeden ogórek,
  •  jedna cebula czerwona,
  •  jedno awokado,
  •  sześć pomidorów koktajlowych,
  •  jedna puszka ciecierzycy,
  • do porcji dla dorosłych: jedna łyżka octu balsamicznego; dla dzieci: łyżka oliwy z oliwek,
  •  jedna limonka,
  • szczypta brązowego cukru,
  • sól i pieprz do smaku,
  • 200 g pieczonej piersi z indyka.

 

 

Sposób przygotowania:

1. Liście szpinaku dokładnie umyć, osuszyć i wrzucić do miski. Alternatywnie użyć mieszanki sałat.

2. Cebulę obrać i pokroić w kosteczkę.

3. Pomidory umyć, osuszyć i pokroić na połówki.

4. Ogórki i awokado umyć, obrać i pokroić w półplasterki.

5. Ciecierzycę odsączyć na sitku i przepłukać zimną wodą. Odstawić do obcieknięcia.

6. Wszystkie pokrojone warzywa przełożyć do dużej miski. Doprawić solą i pieprzem, a następnie dokładnie wymieszać.

7. Pieczoną pierś z indyka pokroić na cienkie plasterki i wrzucić do miski.

8. Przygotować sos sałatkowy z wyciśniętego soku z limonki, octu balsamicznego (dla dorosłych) lub oliwy z oliwek (dla dzieci) oraz brązowego cukru. Doprawić do smaku solą i pieprzem.

9. Warzywa polać sosem, delikatnie przemieszać i podawać.

Więcej pomysłów na wspólne gotowanie na stronie www.wingsofquality.eu

-----------
Projekt „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości” jest programem informacyjno-promocyjnym, którego celem jest podkreślenie szczególnych cech metod unijnej produkcji rolnej oraz charakterystyki unijnych produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym UE. Kampania edukuje na temat wartości odżywczych mięsa indyczego, produkowanego w Europie oraz jego jakości, które wynikają z rygorystycznych zasad i procedur UE oraz przepisów wewnętrznych państw członkowskich[1].

 


[1]https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2019:214:FULL&from=EN (dostęp 12.02.2020)

[1]ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 Z DNIA 16 MAJA 2012 R. USTANAWIAJĄCE WYKAZ DOPUSZCZONYCH OŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH DOTYCZĄCYCH ŻYWNOŚCI, INNYCH NIŻ OŚWIADCZENIA ODNOSZĄCE SIĘ DO ZMNIEJSZENIA RYZYKA CHOROBY ORAZ ROZWOJU I ZDROWIA.

[2]Tamże.

[3]https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/69819,bialka (dostęp 3.04.2020).

[4] ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 Z DNIA 16 MAJA 2012 R. USTANAWIAJĄCE WYKAZ DOPUSZCZONYCH OŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH DOTYCZĄCYCH ŻYWNOŚCI, INNYCH NIŻ OŚWIADCZENIA ODNOSZĄCE SIĘ DO ZMNIEJSZENIA RYZYKA CHOROBY ORAZ ROZWOJU I ZDROWIA.

[5]https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63300,witamina-c (dostęp 3.04.2020).

[6]ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 Z DNIA 16 MAJA 2012 R. USTANAWIAJĄCE WYKAZ DOPUSZCZONYCH OŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH DOTYCZĄCYCH ŻYWNOŚCI, INNYCH NIŻ OŚWIADCZENIA ODNOSZĄCE SIĘ DO ZMNIEJSZENIA RYZYKA CHOROBY ORAZ ROZWOJU I ZDROWIA.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:30

Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy

Współczesne przedsiębiorstwa działające w modelu B2B muszą stawić czoła rosnącej konkurencji oraz zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Kluczowym elementem
Media i PR Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
2024-12-27 | 08:30

Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?

Marketing internetowy to potężne narzędzie, które nieustannie ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się zachowaniami konsumentów. Dynamiczny
Media i PR Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
2024-12-19 | 15:17

Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura

Podczas 22. edycji konkursu Złote Spinacze, organizowanego co roku przez Związek Firm Public Relations, Manufaktura w Łodzi została nagrodzona dwoma statuetkami – Złotym i Srebrnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.