W 2019 roku wartość reklamy cyfrowej w Europie przekroczyła 64 miliardy euro
Internet z roku na rok umacnia swoją pozycję w europejskim torcie reklamowym. Według badania AdEx Benchmark reklama online zanotowała w 2020 roku wzrost o 12,3% na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 64,8 mld euro. Pierwszy raz w historii wydatki na digital były wyższe od sumy wydatków na pozostałe segmenty mediów (64,8 mld euro vs 63,7 mld euro). Choć rok 2020 - którego tempo rozwojowe wyznaczą konsekwencje pandemii koronawirusa - może przynieść spadek wartości reklamy cyfrowej w Europie o 5,5%, to prognozy dla innych mediów są o wiele bardziej pesymistyczne i mówią o spadku na poziomie 21,3%.
Badanie AdEx Benchmark jest podstawowym przewodnikiem po europejskim rynku reklamy cyfrowej, obejmującym 28 państw. W 2019 r. na 21 rynkach odnotowano dwucyfrowy wzrost rok do roku.
Wideo, które odnotowało wzrost o prawie 30%, osiągając wartość prawie 10 miliardów euro, jest napędzane przez reklamę out-stream, która odnotowała indeks na poziomie 36%. Na niektórych rynkach out-stream odnotował wzrost o ponad 40%, na przykład w Finlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Social wypracował wzrost o 25,6% rok do roku, przy dwucyfrowym wzroście na wszystkich dwudziestu ośmiu rynkach. Search pozostaje największym segmentem reklamy internetowej pod względem przychodów, ze wzrostem o 11,8% i wartością rynkową sięgającą 28 mld euro. Łączne wydatki na reklamy mobilne wzrosły o 24,9%, przekraczając w 2019 r. wartość 30 mld euro, co stanowi prawie połowę (47%) wszystkich wydatków na reklamę cyfrową w Europie.
- Reklama cyfrowa od lat jest głównym segmentem europejskiego rynku reklamy, a jej udział nadal będzie się zwiększał. Ten trend mocno umacnia się w Polsce, co potwierdzają również wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx – w 2019 roku wydatki na reklamę online wyniosły na naszym rynku prawie 5 mld zł. Oznacza to wzrost nakładów o prawie 500 mln zł względem roku wcześniejszego. Jestem przekonany, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, wywołanej pandemią COVID-19, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu. - mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Podobnie jak w 2018, największe indeksy wzrostu zanotowano w regionie CEE:
Serbia – 28,4%
Ukraina – 28%
Białoruś – 25,2%
Chorwacja – 22,3%
Turcja – 19,1%
Ranking 10 krajów o największej wartości rynku:
Wielka Brytania – 21,4 mld euro
Niemcy – 9,4 mld euro
Francja – 6,1 mld euro
Rosja – 4,9 mld euro
Włochy – 3,2 mld euro
Hiszpania – 3,2 mld euro
Szwecja – 2,3 mld euro
Holandia – 2,3 mld euro
Szwajcaria – 1,8 mld euro
Norwegia – 1,3 mld euro

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.