Mieszanie olejów samochodowych. Może lepiej nie eksperymentować?
Czasami pojawia się możliwość zaoszczędzenia gotówki poprzez dolanie do zbiornika z olejem silnikowym środka smarnego innego od tego, który się w nim aktualnie znajduje. Czy jednak mieszanie olejów jest bezpieczne? Jeżeli nie mamy innego wyjścia, to mieszanka olejów jest dopuszczalna, jednak trzeba mieć świadomość, że może to doprowadzić do zniszczenia silnika i innych podzespołów w samochodzie.
Olej silnikowy ma fundamentalne znaczenie, jeśli chodzi o prawidłową i płynną pracę jednostki napędowej w aucie. Dobrze jest też sięgać po te produkty, które spełniają najwyższe normy jakościowe oraz ekologiczne, a także te, które chronią elementy silnika przed zużyciem, zmniejszają spalanie w aucie oraz wydłużają okres pomiędzy kolejnymi wymianami oleju. Ale czy można je ze sobą mieszać?
Zdaniem ekspertów oleje spełniające te same specyfikacje jakościowe można mieszać razem bez względu na to, czy są one olejami jednosezonowymi czy wielosezonowymi. Nie ma też znaczenia, czy są to substancje syntetyczne czy mineralne.
– Trzeba jednak pamiętać o tym, że duże znaczenie ma specyfikacja oleju (API, specyfikacje ACEA OEM) i techniczne parametry. Na przykład jeśli jeden olej ma temperaturę krzepnięcia -42 stopnie, a drugi -20, to nie jest to dobra kombinacja – mówi Marek Klimowicz z firmy P.H.U. Andrzej Klimowicz – dystrybutora produktów Neste na terenie Polski.
Również lepkość oleju ma wpływ na jakość pracy silnika. Tylko tu sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana i niejednoznaczna dla wszystkim modeli samochodów.
– W przypadku niektórych modeli samochodów dopuszczalne jest stosowanie tylko jednego rodzaju oleju (nie chodzi tu o markę, ale o jego lepkość). W innych pojazdach producenci silników przewidzieli możliwość użycia środka smarnego o różnych parametrach lepkościowych. W tym przypadku pomieszanie preparatów nie powinno wpłynąć w żaden sposób na stan pojazdu – tłumaczy Marek Klimowicz i dodaje, że dla zwykłego kierowcy samochodu takie tłumaczenie może wydać się zbyt skomplikowane i dlatego lepiej powiedzieć: „Nie mieszaj ze sobą olejów o różnej lepkości”. Tak będzie najbezpieczniej.
Nie jest zalecane mieszanie olejów do silników Diesla i silników benzynowych. Najlepszym sposobem na zagwarantowanie jednolitej jakości pracy podzespołów samochodowych jest stosowanie tego samego rodzaju preparatów podczas każdej wymiany. Każdy olej silnikowy jest inny i możemy tylko zgadywać, co się stanie, gdy w nieumiejętny sposób pomieszamy oleje silnikowe.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.