Komunikaty PR

Miniony rok dla faktorów był udany, ale zadłużenie wobec nich wzrosło

2020-07-29  |  09:22
Biuro prasowe

Choć sfinansowały faktury warte miliardy – same mają do odzyskania od swoich dłużników setki milionów złotych. GUS przedstawił wyniki faktorów za 2019 rok. Krajowy Rejestr Długów podsumował zadłużenie: na koniec 2019 r. firmy faktoringowe miały od odzyskania od swoich dłużników 389,2 mln zł.

 

W ciągu minionych trzech lat wzrosła liczba przedsiębiorców wnioskujących o faktoring: z 2,8% w 2016 roku do 12% w 2019 r. – wynika z badań NFG. Ubiegły rok był dla firm faktoringowych bardzo udany, świadczą o tym dwucyfrowe wzrosty obrotów w stosunku do roku poprzedniego. Według danych GUS, w 2019 r. przedsiębiorstwa faktoringowe wykupiły 13,6 mln faktur o wartości 315 mld zł. Wartość wierzytelności, w porównaniu z 2018 r. wzrosła o 27,9%.

Faktoring ma wiele korzyści: to jeden z najlepszych na rynku instrumentów do ochrony płynności finansowej przedsiębiorstwa. Jest też łatwiej dostępny niż kredyt z uwagi na koszty, wymagane dokumenty i inne formalności. W przypadku faktoringu online pieniądze za fakturę można otrzymać niemal od ręki i przeznaczyć je na dowolny cel: bieżące wydatki, inwestycje, spłatę ZUS czy podatków. Nie dziwi więc fakt, że zainteresowanie tą usługą rośnie, a ubiegły rok był udany dla większości faktorów. Także firma NFG odnotowała aż 31 proc. wzrostu wartości udzielnego finansowania względem 2018 roku – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG.

Niestety wraz ze wzrostem obrotów rośnie też ryzyko. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że na koniec 2019 r. firmy faktoringowe miały do odzyskania od swoich klientów oraz ich kontrahentów 389,2 mln zł. W pierwszym półroczu 2020 r. ten dług wzrósł o kolejne 15 mln zł.

 

Epidemia stwarza potrzeby

Epidemia i związane z nią problemy ekonomiczne zmobilizowały wiele firm do wnioskowania o faktoring. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi usługa, która jednocześnie chroni płynność finansową przedsiębiorstwa i dyscyplinuje klientów do regulowania zobowiązań.

Obecnie obserwujemy większe zainteresowanie usługą finansowania faktur w cesji jawnej, która skutecznie motywuje kontrahenta do zapłaty za towar lub usługę. Pandemia nauczyła przedsiębiorców ostrożności, ale i przezorności, że trzeba zadbać o swoją fakturę już od momentu jej wystawienia. Taką możliwość daje monitoring płatności faktur kontrahenta w cesji jawnej – wyjaśnia Dariusz Szkaradek.

 

Kto nie płaci faktorom

Ale firmy faktoringowe również muszą prowadzić zrównoważoną politykę ryzyka transakcji. W przeciwnym razie same mogą stracić płynność finansową przez niewypłacalnych klientów i ich kontrahentów. Kluczowe jest więc sprawdzanie wiarygodności firmy pod kątem tego, czy nie ma zaległych zobowiązań. Dłużnik notowany w KRD to czerwona lampka dla faktora. Jeśli zalega z opłatami wobec innych firm, istnieje duże ryzyko, że faktorowi też nie zapłaci.

Łączne zadłużenie klientów i ich kontrahentów wobec firm faktoringowych, według danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec czerwca to 404,6 mln zł. Za 62% tego zadłużenia odpowiadają jednoosobowe działalności gospodarcze, zaś 23% przypada na spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Średnie zadłużenie dłużnika faktoringowego wynosi 36 tys. zł.

Jak pokazują nasze dane, największym dłużnikiem firm faktoringowych są przedsiębiorcy z branży handlowej. Mają do oddania 123 mln zł, z czego większość, bo 80 mln zł, to długi hurtowników. Blisko 52 mln zł to długi firm transportowych. Ponad 42 mln zł stanowią zobowiązania producentów, a 40 mln zł firm budowlanych. Na liście faktoringowych dłużników są też biura nieruchomości, architekci czy organizatorzy wycieczek. W sumie mają na koncie 160 tys. wszelakich zobowiązań wobec faktorów – wymienia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Największe problemy z zadłużeniem klientów i kontrahentów mają firmy faktoringowe w województwie mazowieckim – 77,5 mln zł, małopolskim – 59 mln zł i śląskim – 54,6 mln zł. Najmniejsze w woj. opolskim – 3,6 mln zł, podlaskim – 4,3 mln zł i lubuskim – 6,1 mln zł.

 

Prognozy

W ciągu 2019 roku, według danych GUS, wartość aktywów podmiotów faktoringowych niebędących bankami wzrosła o 14,1%, a przychody zwiększyły się o 21,2%. Powstaje więc wiele startupów fintechowych, które chcą oferować usługę finansowania faktur firmom z sektora MŚP, i które liczą, że będzie to dochodowa działalność. Eksperci przestrzegają jednak, że bez odpowiedniego zaplecza, doświadczenia i umiejętności oceny ryzyka, nie da się osiągnąć sukcesu.

Klient faktoringowy oczekuje dziś szybkiego, łatwego, intuicyjnego, pozbawionego formalności procesu, szybkiej wypłaty gotówki oraz profesjonalnej obsługi. Firma faktoringowa musi sprostać tym oczekiwaniom, a jednocześnie wciąż monitorować jego sytuację ekonomiczną. Obecny rok może być trudny z uwagi na epidemię, problem z wypłacalnością MŚP i ogólną mniejszą liczbę faktur krążących w gospodarce. Obawiam się, że wielu graczy będzie chciało pozyskać klienta za wszelką cenę, nie weryfikując dostatecznie jego kondycji finansowej. To błąd nowicjusza, który obserwujemy od lat. Rynek szybko weryfikuje takie podmioty – mówi Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG.

 

Firma faktoringowa NFG działa od 2016 r., jest częścią grupy finansowej Kaczmarski Group, do której należy także Krajowy Rejestr Długów, firma windykacyjna Kaczmarski Inkasso, kancelaria prawna Via Lex czy Program Rzetelna Firma. Od początku swojej działalności NFG pomógł w zachowaniu płynności finansowej 4 tys. klientów, finansując prawie 80 tys. faktur na łączną kwotę ponad 500 mln zł.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania Biuro prasowe
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

Bankowość

Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

Media i PR

Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.