Młodzi, rodziny i silversi — jak zmieniają się potrzeby mieszkaniowe Polaków?
Agata Zambrzycka
Aurec Home Holding Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 111A
02-231 Warszawa
press|aurechome.com| |press|aurechome.com
696 847 743
www.aurechome.pl
Polski rynek nieruchomości przechodzi intensywne zmiany, które odzwierciedlają różnorodne potrzeby poszczególnych grup społecznych. Młodzi ludzie, rodziny z dziećmi oraz seniorzy, czyli silversi, mają różne oczekiwania dotyczące mieszkań i przestrzeni życiowej. Styl życia, trendy demograficzne i ekonomiczne, a także zmieniające się priorytety sprawiają, że oferta mieszkaniowa musi być dostosowana do specyficznych wymagań każdej z tych grup.
Różne potrzeby na różnych etapach życia
Potrzeby mieszkaniowe Polaków dynamicznie zmieniają się na poszczególnych etapach życia. Młodzi szukają elastyczności, rodziny potrzebują przestrzeni i odpowiedniej infrastruktury, a osoby starsze stawiają na komfort i spokój. Różnorodność tych potrzeb stawia wyzwania przed deweloperami i architektami, którzy muszą dostosować swoją ofertę, tworząc przestrzenie odpowiadające zarówno indywidualnym oczekiwaniom, jak i szeroko pojętemu dobrostanowi.
Młodzi dorośli – bliskość i dostępność
Osoby do 39. roku życia, które nie mieszkają z rodziną, nie posiadają dzieci ani partnera, a są na początku swojej kariery, często poszukują mieszkań w dogodnej lokalizacji, zapewniającej łatwy dostęp do życia towarzyskiego, pracy i rozrywki. Dla tej grupy kluczowe są niskie koszty życia, a więc zazwyczaj wybierają kompaktowe kawalerki o powierzchni do 35 m². Jak wskazuje raport „Szczęśliwy Dom 2024” przygotowany przez Otodom, 28% młodych dorosłych ceni sobie łatwy dojazd do pracy oraz dostęp do usług i przestrzeni rekreacyjnych, co odzwierciedla ich dynamiczny styl życia.
Nowoczesne osiedla coraz częściej stawiają na funkcjonalne rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców. Doskonałym przykładem tego trendu są inwestycje dewelopera Aurec Home realizowane w duchu idei 15-minutowego miasta, która gwarantuje zaspokojenie podstawowych potrzeb blisko miejsca zamieszkania. Podróż do pracy, sklepu, urzędu, przychodni, przedszkola, kawiarni czy parku nie powinna zająć więcej niż 15 minut spacerem lub jazdy rowerem. Co więcej, deweloper oferuje także atrakcyjne udogodnienia, np. w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” lokatorzy mają dostęp do bezpłatnej strefy sportowo-rekreacyjnej.
- Mieszkańcy mają do dyspozycji strefę Aurec Active, gdzie mogą korzystać z zajęć fitness i pilates oraz z siłowni: stacjonarnej lub plenerowej. Co więcej, mogą ćwiczyć pod okiem doświadczonych trenerów, którzy pomogą im stworzyć m.in. skuteczny plan treningowy. Ćwiczenia o dowolnej porze to wygodna alternatywa dla zatłoczonych siłowni w mieście. A to wszystko dostępne tuż obok domu – komentuje Agata Zambrzycka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Aurec Home.
Rodziny z dziećmi – przestronne wnętrza i relacje sąsiedzkie
Osoby do 59. roku życia, wychowujące dzieci, cenią przede wszystkim bliskość placówek edukacyjnych oraz infrastrukturę sprzyjającą rodzinom. Zwracają szczególną uwagę na lokalizację, dlatego wybierają mieszkania położone w bezpiecznych okolicach, dobrze skomunikowanych z centrum miasta, ale jednocześnie zapewniających spokój i dostęp do terenów zielonych. Ważna jest dla nich również przestrzeń, dlatego zazwyczaj kupują mieszkania dwu- lub trzypokojowe o powierzchni do około 60 m², z dużym tarasem lub prywatnym ogródkiem. W badaniu „Szczęśliwy Dom 2024” aż 21% respondentów wskazało dostęp do szkół i przedszkoli jako kluczowy czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Wysoką oceną cieszyły się także relacje sąsiedzkie.
– Każdy rodzic wie, że zaufana placówka edukacyjna z profesjonalną kadrą, zlokalizowana tuż obok miejsca zamieszkania to luksus, wygoda i oszczędność czasu. Dlatego na terenie osiedla „Miasteczko Jutrzenki” zdecydowaliśmy się na otworzenie bezpiecznego miejsca do rozwoju dla najmłodszych lokatorów. Rodzice będą mogli posyłać dzieci do niepublicznego przedszkola sportowo – językowego oraz prywatnego żłobka. Placówka mieści się na parterze jednego z budynków – tłumaczy Agata Zambrzycka z Aurec Home.
I dodaje:
- Najmłodszym lokatorom oferujemy także edukacyjne place zabaw, które doskonale uzupełniają małą architekturę osiedlową. W części wspólnej znajdą się również domki dla owadów, pełniące funkcję ekologiczną. Ponadto, dadzą przedszkolakom cenną lekcję przyrody i obcowania z naturą.
Silversi – zieleń i bezpieczeństwo
Osoby powyżej 60. roku życia, czyli silversi, cenią ciszę i bezpieczeństwo. Preferują mieszkania zlokalizowane w spokojnej dzielnicy, z dostępem do terenów zielonych i opieki zdrowotnej. Żyją zazwyczaj w pojedynkę lub z partnerem, a więc wybierają kompaktowe kawalerki lub mieszkania dwupokojowe do 45 m². Spośród badanych, aż 47% osób starszych wskazuje tereny zielone jako ważny element poprawiający jakość życia.
- Wspólna przechadzka z sąsiadem, spacer z psem, przejażdżka rowerowa po okolicy? Zielone przestrzenie w inwestycji „Miasteczko Jutrzenki” dają wiele możliwości spędzania wolnego czasu. Odpoczynek przy oczku wodnym sprzyja relaksowi i odprężeniu. Ścieżki spacerowe zachęcają do aktywności fizycznej i integracji. Ciekawym pomysłem na spędzenie wolnego czasu są także szklarnie uprawne ulokowane na terenach wspólnych osiedla, gdzie seniorzy mogą sadzić i pielęgnować kwiaty, warzywa oraz zioła. Wspólne cele zdrowotne i ekologiczne mogą być doskonałym tematem do rozmów i wymiany doświadczeń – dodaje ekspertka z Aurec Home.
Potrzeby mieszkaniowe Polaków ewoluują na różnych etapach życia. Kluczowe są różnice w priorytetach – od elastyczności i mobilności młodych dorosłych, przez przestrzeń i komfort rodzin z dziećmi, aż po stabilizację i spokój seniorów. Pokolenia różnią się wiekiem i etapami życia, ale wszystkich łączy pragnienie zamieszkania na własnych zasadach. Każdy szukaj swojej drogi prowadzącej do domu, który da im poczucie szczęścia, komfortu i dobrego samopoczucia.
Liebrecht & wooD świętuje 30 lat w Polsce
Dobre wyniki Sytemu Arche. “Hotel w Krakowie sprzedany, jak ciepłe bułeczki”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
250 mln zł – tyle wynosi budżet nowego instrumentu wsparcia dla polskich firm, które są zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy. MFiPR i BGK przygotowują dla tych przedsiębiorców ofertę preferencyjnych pożyczek, z których będą oni mogli sfinansować przygotowania do tego procesu. Chodzi m.in. o zwiększenie możliwości produkcyjnych, logistycznych czy eksportowych, ale na terytorium Polski.
Ochrona środowiska
Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Mimo że magazyny energii potaniały w ciągu ostatniego roku aż czterokrotnie, to przedsiębiorcy wciąż są przekonani, że to bardzo kosztowna inwestycja. Eksperci podkreślają, że przy dobrej optymalizacji produkcji i zużycia energii zwrot z takiej inwestycji można osiągnąć już w ciągu dwóch lat od instalacji. Prognozowanie szczytowej produkcji i zużycia ułatwiane jest przez narzędzia sztucznej inteligencji. Inwestowanie w zieloną energię stanie się w najbliższych latach dla dużych przedsiębiorców koniecznością, ściśle związaną z wdrażaniem unijnej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
Firma
Sztuczna inteligencja coraz częściej wspomaga pracę firm. Nie zawsze jest to bezpieczne
Adaptacja rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji w firmach jest coraz większa, ale przedsiębiorstwa muszą przyłożyć większą wagę do jej wykorzystywania w sposób świadomy i bezpieczny. – Dość powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest obecnie tzw. Shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT – mówi Przemysław Biel z Synology Poland. To powoduje, że pracownicy często nieświadomie wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.