Motorola i Lenovo Foundation zapowiadają nową fazę rewitalizacji języków
15 grudnia 2022 r.: Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało na lata 2022–2032 Międzynarodową Dekadę Języków Rdzennych. Ma to na celu zwrócenie uwagi świata na krytyczną sytuację wielu rdzennych języków, a także mobilizację różnego rodzaju podmiotów i zasobów do ich zachowania, rewitalizacji oraz promocji. Jako firma globalna zajmująca się dostarczaniem inteligentnych technologii dla wszystkich, Motorola podejmuje i nagłaśnia działania na rzecz rewitalizacji języków rdzennych, w ramach programu zaprezentowanego po raz pierwszy na początku 2021 roku.
W poniedziałek, 13 grudnia br. w ramach obchodów Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych UNESCO, Motorola zapowiedziała nową fazę tego projektu, skoncentrowaną na rdzennych językach Indii, która rozpocznie się w nadchodzących miesiącach. Wraz z Lenovo Foundation marka współpracuje z UNESCO nad dalszymi badaniami dotyczącymi wpływu i potencjału digitalizacji zagrożonych języków rdzennych.
Prezes Motorola i wiceprezes Lenovo, Sergio Buniac wraz z przedstawicielami Lenovo Foundation i Motorola uczestniczyli w paryskim spotkaniu reprezentantów wysokiego szczebla państw członkowskich UNESCO, liderów rdzennych społeczności, ONZ, krajowych organizacji badających społeczeństwo obywatelskie, a także przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego. Omawiali oni sposoby integracji i zachowania rdzennych języków na świecie, a także możliwości współpracy z myślą o bardziej otwartej na integrację przyszłości.
„Pomysł na ten projekt narodził się w związku z problemem dostrzeżonym przez nasz zespół ds. globalizacji. Okazało się, że rdzenne języki Ameryki Łacińskiej nie są reprezentowane w formie cyfrowej w produktach technologicznych, co pomogłoby w zachowaniu nie tylko tych języków, ale też tradycji, kultury i historii” — mówi Sergio Buniac, prezes Motorola. „Mamy nadzieję, że ta inicjatywa zwiększy świadomość społeczną i przyczyni się do rewitalizacji języków. Wpłynie to korzystnie nie tylko na te społeczności, ale też jesteśmy przekonani, że utoruje drogę do wprowadzenia większej liczby zagrożonych rdzennych języków w systemie Android oraz w innych smartfonach”.
Wśród nowych pokoleń rdzennej ludności rośnie poziom umiejętności czytania i pisania oraz korzystania z technologii, dlatego tak istotne jest, by te osoby mogły używać ojczystego języka w nowych, cyfrowych formatach, tak by nie dopuścić do jego zagrożenia i utraty. UNESCO szacuje, że co dwa tygodnie zanika jeden rdzenny język, co oznacza, że do końca stulecia ubędzie ich około 3000. Chcąc zachować dziedzictwo ludzkości oraz wyjątkowe historie rdzennych kultur i zwiększyć możliwości nowego pokolenia, Motorola współpracuje z Lenovo Foundation nad dodawaniem języków do smartfonów. Kaingang (używany w południowej Brazylii), nheengatu (używany w Amazonii) oraz czirokeski (używany w USA) już należą do ponad 80 języków oferowanych przez Motorolę w interfejsie telefonów komórkowych.
Dzięki tej inicjatywie Motorola została pierwszym producentem telefonów komórkowych, który zaoferował czirokeskim użytkownikom w pełni zlokalizowany interfejs telefonu komórkowego, a także w pełni obsługuje rdzenny język z Amazonii. Motorola udostępniła znaki, 360 000 przetłumaczonych słów oraz językowe konfiguracje na platformie Android, aby umożliwić innym producentom dodawanie języków do swoich interfejsów, co będzie sprzyjać szerszemu wykorzystaniu i rewitalizacji tych języków. Na początek nadrzędna spółka Motoroli, Lenovo, bada możliwości integracji języków na komputerach PC.
W ciągu najbliższej dekady Motorola i Lenovo mają nadzieję zwiększyć świadomość społeczną, pobudzić działania na rzecz ocalenia zagrożonych języków, a także umożliwić przyszłym pokoleniom rdzennych społeczności korzystanie z technologii w ojczystych językach.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.