2020 w CarForFriend - rewolucja pod względem dokonywania zakupów internetowych
Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
W 2020 roku polscy kierowcy dużo chętniej sięgali po coraz droższe modele aut używanych, w tym rozwiązania z napędem elektrycznym i hybrydowym. Jednak globalna sytuacja związana z pandemią COVID-19 była zaskoczeniem nawet dla bardzo dobrze prosperujących firm handlujących samochodami „z drugiej ręki”. Jak ostatecznie poradziła sobie branża samochodów używanych w 2020 roku? Kto zyskał, a kto stracił? Na te pytania odpowiada Jacek Fijołek, twórca platformy CarForFriend.pl.
Analizę sytuacji na rynku samochodów używanych w 2020 roku z perspektywy firm nimi handlujących można przedstawić w dwóch wersjach – nie uwzględniając wybuchu pandemii oraz skupiając się na aktualnych skutkach globalnego kryzysu epidemiologicznego.
Jak mówi Jacek Fijołek, twórca platformy CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych w Polsce, Niemczech i Czechach, gdyby analizować branżę z pominięciem trwającej pandemii, w mijającym roku na rynku samochodów używanych odnotowano zwiększającą się popularność aut posiadających napędy alternatywne, czyli elektrycznych lub hybrydowych: „W tym roku samochody z alternatywnymi napędami zyskują coraz większą rzeszę użytkowników. Zaczęły być one stałym elementem rynku motoryzacyjnego, co potwierdzają również nasze wyniki sprzedaży. Widać w nich rosnący procent zainteresowania autami elektrycznymi, hybrydowymi lub wodorowymi. W 2020 roku sprzedaż tego typu pojazdów wyniosła około 5%. Choć odsetek może wydawać się niewielki, już teraz wiemy, że samochodów z napędami alternatywnymi będzie przybywało, a ich sprzedaż sięgnie od 10 do 15%. Tendencja ta porównywalna jest do tej związanej z modą na samochody z LPG.”.
Sprzedaż w czasach zarazy
Rozważając skutki pandemii COVID-19 w branży samochodów używanych, tendencje sprzedażowe związane z popularnością poszczególnych napędów przestają mieć większe znaczenie. Według twórcy CarForFriend.pl, w takim wypadku najważniejsza jest całkowita liczba sprzedanych aut oraz ich wartość: „Przez panujący kryzys epidemiologiczny pojawiło się wiele ograniczeń w życiu codziennym, które wpłynęły nie tylko na sam rynek samochodów używanych, lecz również na całą branżę motoryzacyjną. Zaraza odcisnęła największe i najboleśniejsze piętno na produkcji nowych modeli aut – z racji ograniczeń, przez pewien czas produkcja nowych samochodów całkowicie stanęła, co przyniosło oczywiste straty dla wszystkich producentów. Z drugiej jednak strony, przez ograniczenie w przemieszczaniu się transportem publicznym, wiele osób sięgnęło ponownie po samochody lub dokupiło kolejne, co doprowadziło do skokowego przyrostu przychodów ze sprzedaży pojazdów. W konsekwencji, te wszystkie aspekty się zrównoważyły, dzięki czemu pomimo oczywistych spadków, nie będą one aż tak drastyczne jak przewidywano – zamiast 30%, sięgnęły one maksymalnie 10 - 15% w skali całego roku”.
Kto wygrał, a kto stracił?
Oprócz produkcji nowych pojazdów, problemy przez globalny kryzys epidemiologiczny miały również firmy zajmujące się tradycyjną sprzedażą samochodów. Jak tłumaczy Jacek Fijołek, twórca CarForFriend.pl, największe straty ponoszą przedsiębiorcy, którzy opierali swój dotychczasowy biznes tylko na formie face2face, nie będąc otwartym na nowoczesne rozwiązania marketingowe i nie potrafiąc szybko zareagować na postępujące zmiany na rynku: „Przez ostatnie pół roku dokonała się kompletna rewolucja pod względem dokonywania zakupów internetowych. Dla konsumentów z Polski, jak i z całego świata, sklepy internetowe aktualnie stanowią podstawowe źródło decyzji zakupowych. Dzięki dopasowaniu się do panujących ograniczeń, wygodnej formie oraz łatwości i szybkości w dokonywaniu transakcji, za pomocą komputera lub telefonu można zamówić obecnie niemal każdy produkt. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej i rynku samochodów używanych. Dzięki temu, my - jako firma zajmująca się internetową sprzedażą samochodów „z drugiej ręki” - wygraliśmy los na loterii, idealnie trafiając swoją formą w ten wyjątkowo specyficzny czas. I w tym roku pomimo kryzysu, sprzedaliśmy o 40% więcej samochodów niż w ubiegłym roku.”
Już nie prestiżowe
Jakie samochody kupowane były w 2020 roku? Oprócz wcześniej wspomnianej rosnącej popularności pojazdów posiadających alternatywne napędy, najchętniej kupowane były samochody rodzinne – kombi, VAN oraz SUVy. „Tego typu decyzje zakupowe podyktowane były problematycznymi ograniczeniami w transporcie publicznym oraz strachem przed wirusem. Przez to transport rodziny stał się dla nas bardzo ważny. Poszukując bezpieczeństwa i wygody, ludzie po prostu podporządkowali swoje wymagania dotyczące samochodów do warunków stworzonych przez pandemię.” – wyjaśnia Jacek Fijołek, twórca CarForFriend.pl.
Jak wskazuje również ekspert z firmy CarForFriend.pl, przez te wszystkie zachodzące zmiany, samochody przestały być wyznacznikiem prestiżu i stały się podstawowym narzędziem codziennego, domowego użytku: „Dziś ceny tak zwanych aut prestiżowych zaczynają się od 200 tysięcy złotych w górę. Jeszcze 5 lat temu, ich miejsce zajmowały samochody za 50 tysięcy złotych. Samochód nie pełni już funkcji podkreślającej status społeczny, stając się po prostu codziennym narzędziem transportu, kupowanym za 20 tysięcy złotych. Taka suma podobna jest do tej wydawanej na wyposażenie wnętrza lub zakup komputera czy lepszego sprzętu AGD/RTV”.
Perspektywa na nowy rok
Na co musi być przygotowany rynek samochodów używanych w 2021? Według twórcy sklepu internetowego CarForFriend.pl, z pewnością najbardziej pożądanymi samochodami przez polskich kierowców nadal będą SUV’y, ale także hybrydy i auta elektryczne. Oprócz tego, zwiększy się także sprzedaż samochodów używanych w kanale internetowym – zwłaszcza z racji panującej pandemii koronawirusa.
Jacek Fijołek z CarForFriend.pl zwraca również uwagę na nową normę emisji spalin Euro 6d, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Zmniejsza ona dopuszczalną emisję CO2 w transporcie średnio do 95 g/km. Pojazdy nie spełniające wprowadzonych w życie norm, nie będą mogły zostać zarejestrowane oraz dopuszczone do użytku.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.