Akumulatory rozruchowe w samochodach elektrycznych wymagają regularnej kontroli
W 2022 r. w Niemczech pomoc drogowa ADAC była wzywana do ponad 3,4 miliona awarii samochodów. W 43,2% przypadków przyczyną była awaria akumulatora 12V. Zgodnie z danymi ADAC, w samochodach elektrycznych problem ten dotyczył nawet 55,6% przypadków.
Niezależnie od rodzaju napędu pojazdu, 12V akumulator pozostaje najczęstszą przyczyną usterek. Akumulatory są szczególnie narażone na awarie zimą, kiedy temperatury spadają, a silniki spalinowe potrzebują więcej energii z akumulatora. Niskie temperatury powodują naturalne obniżenie pojemności akumulatora.
Dlaczego akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?
Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12V w instalacji elektrycznej samochodu. W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała. To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli akumulator nie zostanie potem prawidłowo naładowany np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. Poprawa strategii ładowania akumulatora 12V przez producentów, lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.
Aktualizacje systemu zużywają mnóstwo energii
Inną przyczyną awarii mogą być regularne aktualizacje oprogramowania w samochodach elektrycznych. Proces ten zużywa energię z obwodu 12V, co może nadwyrężać akumulator.
Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Szczególnie w okresie zimowym.
Zachęcamy do odwiedzenia jednego z warsztatów biorących udział w Programie Testowania Akumulatorów VARTA, znajdujących się na naszej stronie internetowej https://www.varta-automotive.pl.
Fachowcy dysponują niezbędną wiedzą, aby szybko i bezpiecznie wymienić akumulator, gdy jest to konieczne.
Kilka wskazówek dla kierowców:
- Zimą samochód lepiej parkować w garażu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia akumulatora.
- Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego.
- Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12 V.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.