Bridgestone i Microsoft wprowadzają inteligentny system monitorowania opon
- We współpracy z Microsoft, koncern Bridgestone opracował unikalny system monitorowania uszkodzeń opony, który wykorzystuje Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP).
- System ma pomóc zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i redukować ryzyko wypadków spowodowanych przez usterki techniczne.
- Wspólne przedsięwzięcie to kolejny krok w kierunku realizacji celu Bridgestone, by stać się światowym liderem zrównoważonych i zaawansowanych rozwiązań w zakresie mobilności.
Bridgestone, największy na świecie producent opon i wyrobów z gumy, współpracuje z Microsoft przy opracowywaniu pierwszego na świecie systemu, który pozwoli w czasie rzeczywistym wykryć uszkodzenia opony. To właśnie uszkodzenia opon są przyczyną około 30 procent wszystkich wypadków samochodowych spowodowanych usterkami technicznymi1.
Brakujący element w śledzeniu usterek opon
Istnieją cztery podstawowe przyczyny uszkodzeń opon: niewłaściwe ciśnienie, zużycie, nieregularne ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne powstałe poprzez uderzenie w krawężnik, przedmioty leżące na drodze lub dziurawą nawierzchnię. Na szczęście, większości z tych problemów można już skutecznie uniknąć. Systemy monitorowania ciśnienia w oponach TPMS są obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich pojazdów wyprodukowanych po 2012 r. i pozwalają kierowcom unikać problemów związanych ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Regularne przeglądy pojazdu i wymiana opon chroni z kolei przed ich nadmiernym zużyciem. Wyjątkiem w tym obszarze - i źródłem potencjalnego niebezpieczeństwa - przez długi czas była kwestia uszkodzeń opony, których nierzadko nie można wykryć bez dokładnych oględzin w warsztacie, a które mogą wystąpić w dowolnym momencie. Uszkodzone opony mogą być przyczyną wypadków. Mogą mieć także negatywny wpływ na działanie innych podzespołów pojazdu, np. kół, a co za tym idzie mogą stać się dodatkowym czynnikiem ryzyka dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Teraz możemy zająć się także i tym obszarem. System monitorowania uszkodzeń oponyBridgestone pozwala kierowcy śledzić stan opony w czasie rzeczywistym. System wykorzystuje rozwiązanie Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP) i dane z już istniejących czujników i elementów wbudowanych w oponę oraz specjalne algorytmy, aby identyfikować zdarzenia, które mogą pozostawiać ślady na powierzchni opony lub naruszać jej konstrukcję. Kierowca natychmiast otrzymuje powiadomienie o zagrożeniu i może podjąć odpowiednie działania, żeby uniknąć ryzyka. Na rynku nie ma obecnie żadnego podobnego systemu, który nie wymagałby montażu dodatkowego osprzętu.
Krok naprzód
System monitorowania uszkodzeń opony ma również inne cenne zastosowania. Nie tylko analizuje, kiedy doszło do uszkodzenia, ale też gdzie miało to miejsce. Dzięki temu pozwala zyskać szeroki ogląd warunków panujących na drodze, a zebrane informacje dotyczące występowania dziur i innych zagrożeń mogą zostać przekazane odpowiednim służbom odpowiedzialnym za przeprowadzanie prac remontowych. Z systemu skorzystają także pojazdy autonomiczne, jako że auta mogą powiadamiać innych uczestników ruchu w okolicy o zagrożeniach na lokalnych drogach, a także przekazywać informacje do bazy danych w chmurze.
System monitorowania uszkodzeń oponyBridgestone jest obecnie dostępny dla wszystkich flot i producentów wyposażenia samochodowego korzystających z MCVP. Wspólny projekt realizowany z Microsoft pozwoli Bridgestone na dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań, które spełniają wymagania stawiane przez floty i producentów oryginalnego wyposażenia na całym świecie.
Cyfrowe partnerstwo z myślą o przyszłości
MCVP oferuje rozwiązania z zakresu telematyki, systemu infotainment, danych z czujników połączonych z chmurą. Dzięki wykorzystaniu rozwiązania Microsoft Azure platforma zyskuje olbrzymi zasięg i globalną dostępność. Spełnia również warunki niezbędne do działania zgodnie z przepisami RODO. Dzięki współpracy z Bridgestone firma Microsoft może wzbogacać swoje oferty o nowe rozwiązania w ramach MCVP.
Laurent Dartoux, CEO i Prezes Bridgestone EMIA, powiedział: „Świat cyfrowy stanowi olbrzymią część działań, jakie obecnie podejmuje Bridgestone. Dlatego musimy bezwzględnie współpracować z wiodącymi partnerami w branży, którzy wspierają nasze potrzeby dziś i w przyszłości. Połączyliśmy siły z Microsoft i dzięki temu możemy teraz zaoferować nasz system monitorowania uszkodzeń opony milionom kierowców, a co za tym idzie zagwarantować im większe bezpieczeństwo i spokój.”
„Wdrażając Microsoft Connected Vehicle Platform chcemy wspierać firmy w tworzeniu bezpiecznych i spersonalizowanych rozwiązań w obszarze mobilności. Bridgestone skorzystał z platformy MCVP, aby rozwinąć swój system monitorowania uszkodzeń opony, który w niezaprzeczalny sposób wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drodze i jest dowodem na to, że współpraca między liderami rynku z różnych branż ma szansę stworzyć całkiem nowe szanse dla biznesu.”- powiedziała Tara Prakriya, dyrektor zarządzająca ds. Azure Mobility i Microsoft Connected Vehicle Platform w Microsoft.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Handel
Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.