Komunikaty PR

Coraz większe zaangażowanie polskich producentów części w elektromobilność

2020-09-23  |  01:00
Biuro prasowe

Branża elektromobilności w Polsce rozwija się coraz szybciej. Jej ważną częścią są krajowi producenci części i podzespołów samochodowych oraz jednostki badawcze. Firmy znane do tej pory z wytwarzania technologii dla tradycyjnego sektora motoryzacji, coraz chętniej inwestują w produkty i usługi związane z elektromobilnością.

Sektor ten nad Wisłą rozwija się wielotorowo: niedawno zaprezentowano prototypowe wersje IZERY, czyli pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Powoli, ale konsekwentnie rozbudowywana jest infrastruktura do ładowania i serwisowania tego typu pojazdów. Producenci samochodów elektryfikują swoje gamy modelowe. Coraz częściej w łańcuchu dostaw do tych pojazdów uczestniczą polskie zakłady produkcyjne. Niektóre z nich zrzeszone są w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM). Już dziś wiele z nich uczestniczy w projektach badawczo-rozwojowych oraz w procesach komercjalizacji ich wyników.

Na rynku „automotive” zauważalny jest wzrost zaangażowania spółki PZL SĘDZISZÓW w rozwój technologii na rzecz elektromobilności. Spółka dotychczas kojarzona tylko z produkcją filtrów, dziś poprzez własną markę „Battery Guru”, rozwija swoje kompetencje w zakresie projektowania i produkcji baterii litowo-jonowych, akumulatorów oraz ładowarek Li-On i Li-Poly, nie tylko dla motoryzacji, ale także dla wielu innych gałęzi przemysłu. Produkty te są stosowane m.in. w skuterach elektrycznych, robotach, pojazdach typu „micro-car”, rowerach elektrycznych, deskorolkach elektrycznych, dronach, elektrycznych wózkach dla osób niepełnosprawnych oraz w jednostkach pływających.

SANOK RUBBER COMPANY - producent wyrobów gumowych stosowanych w systemach uszczelnienia karoserii i systemach zawieszenia samochodów, prowadzi prace rozwojowe w kierunku redukcji masy swoich wyrobów, poprzez zastosowanie materiałów o niskim ciężarze właściwym, a także w zakresie rozwoju własności dynamicznych wyrobów do zastosowania w zawieszeniach samochodów elektrycznych.

Firma NOVOL, która produkuje materiały dla lakiernictwa samochodowego, deklaruje zainteresowanie innowacjami w dziedzinie specjalnych powłok dla „elektryków” i pojazdów autonomicznych, które będą mogły poprawić funkcjonalności komunikowania się pojazdów między sobą.

Firmy INTAP Advanced Technology i ROMA rozwijają z kolei lekkie technologie kompozytowe.

To zaledwie kilka przykładów zebranych spośród firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.

Coraz więcej mówi się także o zastosowaniu materiałów z recyklingu przy produkcji elementów do samochodów elektrycznych. Wśród członków PGM również prowadzone są przygotowania do realizacji takiego projektu.

Przedstawiciele branży dostrzegają ważną rolę Sieci Badawczej Łukasiewicz, w tym w szczególności instytutów skupionych w grupie „inteligentna mobilność”, jako animatora procesów przemian wśród polskich producentów części do pojazdów. Łukasiewicz realizuje projekty badawcze z obszarów inteligentnej i sprawnej infrastruktury logistycznej, innowacyjne koncepcje związane z mobilnością oraz rozwiązania sieciowe. Ważnym elementem są także badania w obszarze elektromobilności, w tym m.in.: innowacyjne środki transportu, magazynowanie i przetwarzanie energii (ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory). Wśród innych tematyk badawczych znajdują się także innowacyjne materiały w środkach transportu, sensory fizyczne i chemiczne oraz lotnictwo. Osobną grupę stanowią technologie wodorowe, w tym m.in. magazynowanie, ogniwa wodorowe i czystość paliwa. W Łukasiewicz-PIMOT funkcjonuje m.in. Zakład Elektromobilności, który realizuje prace badawcze i rozwojowe w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i systemów wsparcia kierowcy (ADAS).

„Wspieranie przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej poprzez udział w projektach B+R na rzecz rozwoju technologii, testowanie i certyfikacje wyrobów i systemów zarządzania oraz homologacje są misją Instytutu Łukasiewicz-PIMOT” – powiedział Witold Luty - Dyrektor Instytutu. „– Podejmowane i rozwijane inicjatywy są zgodne z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dziś Łukasiewicz-PIMOT jest inicjatorem różnych projektów, w ramach których będą rozwijane i testowane technologie i innowacje na rzecz motoryzacji, w tym elektromobilności. Zaledwie kilka dni temu NCBiR rozstrzygnął pierwszy etap konkursu na wyłonienie konsorcjów, które zaprojektują i zbudują uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym - #eVAN. Wśród laureatów tego konkursu znalazło się konsorcjum stworzone m.in. przez AUTOSAN, Sieć Badawczą Łukasiewicz (w tym Łukasiewicz-PIMOT) oraz CADWAY Automotive. Aktywny udział w realizacji projektu wezmą również inni członkowie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej” – dodał Dyrektor Luty.

Zaangażowanie CADWAY Automotive w projekcie #eVan nie jest zaskoczeniem dla przedstawicieli branży. Przedsiębiorstwo od kilku lat jest bardzo mocno osadzone w elektromobilności. Firma ma doświadczenie w projektowaniu pojazdów elektrycznych dla zachodnich koncernów i startupów. Ma na swoim koncie osiągnięcia w zakresie integracji napędów hybrydowych, integracji elektrycznej oraz mechanicznej pakietów bateryjnych, rozwoju kontrolerów i systemów dystrybucji HV.

„Niezwykle cieszy, że firmy zrzeszone w PGM coraz intensywniej zacieśniają współpracę między sobą - wzajemnie wciągają się w nowe projekty i wspólnie rozwijają nowe technologie. I tak np. CADWAY Automotive zaangażował firmę MICHAEL do współpracy przy zaprojektowaniu i wykonaniu lekkiej ramy do samochodów elektrycznych dla zachodniego klienta, a Łukasiewicz-PIMOT wspólnie z PZL SĘDZISZÓW będzie rozwijał technologie baterii do pojazdów elektrycznych” - komentuje Bartosz Mielecki – dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Znakomitym poligonem, na którym coraz więcej polskich producentów będzie mogło pozyskiwać i rozwijać nowe technologie, są takie projekty jak wspomniane #eVAN, czy IZERA. Tym bardziej, jeżeli będą one rozwijane we współpracy z instytutami naukowymi i z zagranicznymi partnerami.

„Nie ma co się obrażać, że tworzenie polskich pojazdów zaczyna się od zagranicznej platformy, czy w oparciu o zagraniczne technologie” – uważa Adam Sikorski – prezes PGM. „- To dzięki mądremu zarządzaniu pozyskiwaniem i rozwijaniem wykorzystywanych tam technologii i własności intelektualnej, rodzimi producenci będą mogli na nich rozwijać swoje kompetencje, niemal natychmiast komercjalizując je na istniejących pojazdach, a zdobyty know-how będą mogli następnie wykorzystywać też w projektach realizowanych dla innych zagranicznych koncernów, równocześnie wznosząc się coraz wyżej w łańcuchach dostaw” – dodaje Sikorski.

PGM, jako największa polska organizacja zrzeszająca wyłącznie polskich producentów z branży motoryzacyjnej została zaproszona przez spółkę ElectroMobility Poland do współtworzenia łańcucha dostaw do IZERY. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zainicjowanie przez PGM dialogu miedzy twórcami IZERY i polskim przemysłem motoryzacyjnym.

„Jednym z fundamentalnych założeń projektu IZERA jest wykorzystanie potencjału polskich firm i instytutów badawczych i ich awans w łańcuchu dostawców dla branży” – mówi Piotr Zaremba - Prezes ElectroMobility Poland. „- Zależy nam na bezpośrednim kontakcie z branżą i zaprezentowanie jej zarówno prototypów jak i samego modelu biznesowego realizacji projektu” - dodaje Zaremba.

I tak już 28 i 29 września 2020 r. na terenie instytutu Łukasiewicz-PIMOT odbędą się dwa spotkania w których weźmie udział ponad 100 polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych oraz polskich firm inżynieryjnych. Spotkanie z twórcami IZERY zostanie połączone z prezentacją na żywo jej prototypów. Ale co jeszcze ważniejsze, w trakcie wydarzenia, zostanie zaprezentowany przedstawicielom branży także model biznesowy realizacji tego projektu, główne założenia jego masterplanu technicznego oraz założenia technologiczne i perspektywy współpracy EMP z polskimi dostawcami.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Mio - Liderem kamer samochodowym w 2020 roku Biuro prasowe
2020-10-22 | 01:00

Mio - Liderem kamer samochodowym w 2020 roku

16 października 2020 w warszawskim hotelu Regent, odbyła się XI gala konkursu Polish Businesswoman Awards, którego organizatorem jest redakcja magazynu „Businesswoman &
Motoryzacja Lexus rejestruje kolejne oznaczenie. RX z hybrydą plug-in wkrótce w Europie?
2020-10-12 | 16:00

Lexus rejestruje kolejne oznaczenie. RX z hybrydą plug-in wkrótce w Europie?

Lexus zarejestrował właśnie w europejskim urzędzie patentowym znak towarowy RX 450h+. Nowa nazwa najpewniej oznacza SUV-a RX z napędem hybrydowym typu plug-in. To już drugie oznaczenie 450h+
Motoryzacja Elektryczna Mazda MX-30 z Ekodopłatą dla każdego klienta
2020-10-12 | 15:30

Elektryczna Mazda MX-30 z Ekodopłatą dla każdego klienta

Od poniedziałku 21 września w salonach Mazdy w Polsce dostępny jest pierwszy elektryczny model marki – MX-30. Wprowadzeniu samochodu do sprzedaży towarzyszy akcja specjalna –

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.