Eksploatacja ciężarówek w warunkach zimowych - wyzwania i popularne awarie
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W Polsce jest około 3,7 mln pojazdów ciężarowych, są to zarówno ciągniki siodłowe, pojazdy skrzyniowe, furgony i ciężki sprzęt wykorzystywany w przemyśle i na budowach. Z reguły takie pojazdy pracują przez cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne, a wiele z nich to również piaskarki typowe dla zimy. Eksperci PETRONAS zebrali dobre praktyki na temat prawidłowej eksploatacji w niskich temperaturach. Dowiedz się, jak zadbać o swój ciężki sprzęt w nadchodzących miesiącach.
Choć dzisiejsza zima nie jest tak sroga jak przed laty, to pierwsze listopadowe opady śniegu powinny skłonić do sprawdzenia stanu technicznego użytkowanego sprzętu. Nowoczesne samochody ciężarowe stają się coraz mniej zawodne, jednak nie da się całkowicie wyeliminować awarii związanych chociażby z usterkami części i podzespołów. W obliczu spadku temperatur kluczowe znaczenie ma poprawna eksploatacja układu napędowego, chłodzenia, a także pneumatyki. Właściwe ogumienie to klucz do bezpiecznej jazdy, a o dziwo nie każdy kraj wymaga opon zimowych lub choćby tych posiadających oznaczenie M+S (Mud & Snow, czyli Błoto i Śnieg). Eksperci PETRONAS przeanalizowali najczęściej zgłaszane usterki pojazdów ciężarowych, listując wnioski w dalszej części artykułu.
Silnik wysokoprężny a niskie temperatury
Zwykle wraz z pierwszą falą mrozów, wychodzą na jaw ukryte usterki układu napędowego. Jeśli silnik dymi, brakuje mu mocy i nierówno pracuje, to problem może dotyczyć kompresji. Szczególnie to się objawia podczas zimniejszych dni. Mogą zawodzić także wtryskiwacze, które latem nie dają objawów zużycia. Jednak najczęstszą bolączką motorów wysokoprężnych jest zatykający się filtr paliwa. W pierwszych tygodniach zimy w zbiornikach wielu samochodów znajduje się jeszcze paliwo letnie, które krzepnie już w temperaturze ok. 0°C! Kryształki parafiny wytrącające się z oleju napędowego mogą w niskich temperaturach zablokować filtr paliwa. W pracującym na co dzień sprzęcie to nie problem, jednak w przypadku rzadziej używanych pojazdów koniecznym może być dodanie preparatów obniżających temperaturę krzepnięcia oleju napędowego, aby uruchomić maszynę.
– Niskie temperatury ujawniają ukryte usterki silnika. Wraz z ich nadejściem warto zadbać o gruntowny serwis filtrowo-olejowy. Dotyczy to także układu chłodzenia i wymiany płynu na zimowy. Choć PETRONAS kojarzony jest przede wszystkim z motorsportem i wysokimi temperaturami, to produkty z linii Urania i Tutela zachowują optymalną lepkość i wytrzymałość w każdych warunkach – podkreśla Magdalena Szczepańska, Doradca Techniczny PETRONAS Lubricants International.
Kolejnym wyzwaniem podczas mrozu jest stan układu pneumatycznego. Bardzo często bywa on zawilgocony, co przy spadku temperatur może prowadzić do rozszczelnień i ponadnormatywnej pracy sprężarki. Dlatego od czasu do czasu powinno się opróżnić układ za pomocą zaworu spustowego i pozbyć się zalegającej w nim wody. Lodu możemy pozbyć się kilkukrotnie opróżniając i napełniając układ powietrzem. Powietrze zasysane przez sprężarkę będzie się nagrzewało i w końcu spowoduje odtajanie zamarzniętych zaworów.
Ciepło silnika pod kontrolą
Przyczyną ponadnormatywnego zużycia jednostki napędowej jest z reguły niewłaściwa temperatura pracy. W okresie letnim wiąże się to z ryzykiem przegrzania, natomiast w okresie zimowym z długotrwałym niedogrzaniem. To właśnie wtedy silnik pracuje w nieoptymalnych warunkach, co prowadzi do gromadzenia się osadów, zawilgocenia układu, korozji i postępującej degradacji silnika. Wysokiej jakości olej chroni silnik przed tym w sytuacji wysokich różnic temperatur. Oznacza to stabilne parametry oleju między wymianami, w efekcie czego silniki mają dłuższą żywotność przy zachowaniu maksymalnej wydajności. Daje to wymierne korzyści firmom przewozowym, pomagając im podnosić rentowność (TCO). Bardziej wytrzymały olej zmniejsza kontakt metal-metal w silniku.
– Trzymanie ciepła w ryzach jest kluczowe dla bezproblemowej eksploatacji silnika. Nowoczesne oleje, takie jak Urania, dobrze współpracują z systemami emisji spalin, w tym filtrami cząstek stałych, systemami SCR i EGR. Dzięki temu nowoczesne pojazdy z silnikami Euro 5 i Euro 6 mogą pokonywać długie dystanse, nawet w ekstremalnych warunkach. Istotne znaczenie ma tutaj autorska technologia PETRONAS – StrongTech™, która zawiera mocne łańcuchy cząsteczek, chroniących przed szkodliwymi osadami – dodaje Magdalena Szczepańska.
Zadbaj o sprzęt podczas najbliższej zimy
Każdy przestój oznacza koszty i opóźnienia, na które nie warto tracić czasu. Wraz z nadejściem listopadowych przymrozków warto sprawdzić kilka kluczowych układów, aby cieszyć się bezproblemową jazdą w trasie. Na początek, warto wymienić filtr paliwa i usunąć wilgoć z układu paliwowego. Przy okazji można skontrolować poziom i stan oleju, w przypadku ubytków można skorzystać z dolewki. Kolejnym punktem na liście powinna być kontrola stanu ogumienia, wraz z pogorszeniem się pogody, spada przyczepność i pogarszają się właściwości jezdne. Na koniec warto sprawdzić stan ładowania akumulatora i wspomniany układ pneumatyczny, który również może ulec zawilgoceniu i zalodzeniu, a przez to zmniejszy się jego wydajność. Oczywiście do przedzimowego serwisu zachęcamy również właścicieli aut cywilnych, osobowych.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.