Eksploatacja ciężarówek w warunkach zimowych - wyzwania i popularne awarie
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W Polsce jest około 3,7 mln pojazdów ciężarowych, są to zarówno ciągniki siodłowe, pojazdy skrzyniowe, furgony i ciężki sprzęt wykorzystywany w przemyśle i na budowach. Z reguły takie pojazdy pracują przez cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne, a wiele z nich to również piaskarki typowe dla zimy. Eksperci PETRONAS zebrali dobre praktyki na temat prawidłowej eksploatacji w niskich temperaturach. Dowiedz się, jak zadbać o swój ciężki sprzęt w nadchodzących miesiącach.
Choć dzisiejsza zima nie jest tak sroga jak przed laty, to pierwsze listopadowe opady śniegu powinny skłonić do sprawdzenia stanu technicznego użytkowanego sprzętu. Nowoczesne samochody ciężarowe stają się coraz mniej zawodne, jednak nie da się całkowicie wyeliminować awarii związanych chociażby z usterkami części i podzespołów. W obliczu spadku temperatur kluczowe znaczenie ma poprawna eksploatacja układu napędowego, chłodzenia, a także pneumatyki. Właściwe ogumienie to klucz do bezpiecznej jazdy, a o dziwo nie każdy kraj wymaga opon zimowych lub choćby tych posiadających oznaczenie M+S (Mud & Snow, czyli Błoto i Śnieg). Eksperci PETRONAS przeanalizowali najczęściej zgłaszane usterki pojazdów ciężarowych, listując wnioski w dalszej części artykułu.
Silnik wysokoprężny a niskie temperatury
Zwykle wraz z pierwszą falą mrozów, wychodzą na jaw ukryte usterki układu napędowego. Jeśli silnik dymi, brakuje mu mocy i nierówno pracuje, to problem może dotyczyć kompresji. Szczególnie to się objawia podczas zimniejszych dni. Mogą zawodzić także wtryskiwacze, które latem nie dają objawów zużycia. Jednak najczęstszą bolączką motorów wysokoprężnych jest zatykający się filtr paliwa. W pierwszych tygodniach zimy w zbiornikach wielu samochodów znajduje się jeszcze paliwo letnie, które krzepnie już w temperaturze ok. 0°C! Kryształki parafiny wytrącające się z oleju napędowego mogą w niskich temperaturach zablokować filtr paliwa. W pracującym na co dzień sprzęcie to nie problem, jednak w przypadku rzadziej używanych pojazdów koniecznym może być dodanie preparatów obniżających temperaturę krzepnięcia oleju napędowego, aby uruchomić maszynę.
– Niskie temperatury ujawniają ukryte usterki silnika. Wraz z ich nadejściem warto zadbać o gruntowny serwis filtrowo-olejowy. Dotyczy to także układu chłodzenia i wymiany płynu na zimowy. Choć PETRONAS kojarzony jest przede wszystkim z motorsportem i wysokimi temperaturami, to produkty z linii Urania i Tutela zachowują optymalną lepkość i wytrzymałość w każdych warunkach – podkreśla Magdalena Szczepańska, Doradca Techniczny PETRONAS Lubricants International.
Kolejnym wyzwaniem podczas mrozu jest stan układu pneumatycznego. Bardzo często bywa on zawilgocony, co przy spadku temperatur może prowadzić do rozszczelnień i ponadnormatywnej pracy sprężarki. Dlatego od czasu do czasu powinno się opróżnić układ za pomocą zaworu spustowego i pozbyć się zalegającej w nim wody. Lodu możemy pozbyć się kilkukrotnie opróżniając i napełniając układ powietrzem. Powietrze zasysane przez sprężarkę będzie się nagrzewało i w końcu spowoduje odtajanie zamarzniętych zaworów.
Ciepło silnika pod kontrolą
Przyczyną ponadnormatywnego zużycia jednostki napędowej jest z reguły niewłaściwa temperatura pracy. W okresie letnim wiąże się to z ryzykiem przegrzania, natomiast w okresie zimowym z długotrwałym niedogrzaniem. To właśnie wtedy silnik pracuje w nieoptymalnych warunkach, co prowadzi do gromadzenia się osadów, zawilgocenia układu, korozji i postępującej degradacji silnika. Wysokiej jakości olej chroni silnik przed tym w sytuacji wysokich różnic temperatur. Oznacza to stabilne parametry oleju między wymianami, w efekcie czego silniki mają dłuższą żywotność przy zachowaniu maksymalnej wydajności. Daje to wymierne korzyści firmom przewozowym, pomagając im podnosić rentowność (TCO). Bardziej wytrzymały olej zmniejsza kontakt metal-metal w silniku.
– Trzymanie ciepła w ryzach jest kluczowe dla bezproblemowej eksploatacji silnika. Nowoczesne oleje, takie jak Urania, dobrze współpracują z systemami emisji spalin, w tym filtrami cząstek stałych, systemami SCR i EGR. Dzięki temu nowoczesne pojazdy z silnikami Euro 5 i Euro 6 mogą pokonywać długie dystanse, nawet w ekstremalnych warunkach. Istotne znaczenie ma tutaj autorska technologia PETRONAS – StrongTech™, która zawiera mocne łańcuchy cząsteczek, chroniących przed szkodliwymi osadami – dodaje Magdalena Szczepańska.
Zadbaj o sprzęt podczas najbliższej zimy
Każdy przestój oznacza koszty i opóźnienia, na które nie warto tracić czasu. Wraz z nadejściem listopadowych przymrozków warto sprawdzić kilka kluczowych układów, aby cieszyć się bezproblemową jazdą w trasie. Na początek, warto wymienić filtr paliwa i usunąć wilgoć z układu paliwowego. Przy okazji można skontrolować poziom i stan oleju, w przypadku ubytków można skorzystać z dolewki. Kolejnym punktem na liście powinna być kontrola stanu ogumienia, wraz z pogorszeniem się pogody, spada przyczepność i pogarszają się właściwości jezdne. Na koniec warto sprawdzić stan ładowania akumulatora i wspomniany układ pneumatyczny, który również może ulec zawilgoceniu i zalodzeniu, a przez to zmniejszy się jego wydajność. Oczywiście do przedzimowego serwisu zachęcamy również właścicieli aut cywilnych, osobowych.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.