Goodyear bada śnieg dla lepszej mobilności w zimowych warunkach
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Opady śniegu to niecodzienny widok podczas tegorocznej zimy, dlatego tym bardziej warto przyjrzeć się mu bliżej. Każdy płatek śniegu to niewielki cud, złożony z miliardów lodowych kryształków. Jednak wszystkie płatki śniegu mają jedną wspólną cechę: sześć narożników — a dokładniej 6 osi symetrii. Dlaczego? Cząsteczki wody zawsze układają się pod kątem 60 lub 120 stopni względem siebie. Goodyear postawił sobie za cel szczegółowe zbadanie tego cudu. W laboratorium śnieżnym inżynierowie marki sprawdzają interakcje między śniegiem a oponami w celu dalszej poprawy mobilności podczas zimy.
Nauka o śniegu
Śnieg pojawia się w wielu różnych formach. Podobno Szkoci znają nawet 421 określeń śniegu. W rzeczywistości śnieg nieustannie zmienia swój stan, ponieważ poszczególne kryształki zrastają się w punktach styku. Ten fizyczny proces nazywany jest spiekaniem. Suchy puch waży około 30 kg/m³, ubity śnieg na ziemi osiąga masę 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Ekscytująca nauka o śniegu jest ściśle związana z zaawansowaną dziedziną rozwoju opon zimowych. Śnieg bywa bardzo zmienny, dlatego tak zmienna jest jazda na ośnieżonych drogach.
Lekcja fizyki na ośnieżonej drodze
Kiedy samochód jedzie po zaśnieżonej drodze, proces spiekania powoduje przyleganie śniegu do opony. W zależności od warunków śnieg przykleja się do bieżnika w mniejszym lub większym stopniu. Jest to zjawisko, które można łatwo zaobserwować.
Jeśli samochód jedzie na świeżym puchu, opona jest całkowicie pokryta śniegiem. Zwarty śnieg pozostaje w rowkach bieżnika, który wydaje się czarno-biały. W sytuacji, gdy śnieg jest już twardy i ubity, nie przylega do bieżnika, opona pozostaje czarna. Na interakcję śniegu i opony wpływają również inne czynniki, takie jak temperatura powietrza oraz prędkość.
W praktyce opona zimowa najlepiej sprawdza się na śniegu, gdy odsłonięte są wszystkie krawędzie chwytne bieżnika. Jeśli śnieg nie przywiera do opony, duża liczba rowków bieżnika sprawdza się idealnie. Opona zimowa klasy premium w rozmiarze 205/55 R16, taka jak Goodyear UltraGrip 9+, ma ponad 2 500 specjalnie zaprojektowanych lameli zapewniających optymalną przyczepność. Zrozumienie fizyki śniegu i jego interakcji z oponą ma więc zasadnicze znaczenie dla rozwoju opon zimowych.
Zaawansowane badania
Goodyear inwestuje w ciągły rozwój opon zimowych. Zespół inżynierów i projektantów firmy bada właściwości śniegu oraz jego oddziaływanie na oponę w najdrobniejszych szczegółach.
W tym celu uruchomiono niedawno zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem, które mieści się w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. „Temperatura powietrza w różnych sektorach waha się od 0° do minus 40°C” wyjaśnia dr Frank Schmitz, kierownik zespołu ds. technologii pomiarów fizycznych. Działania badawcze są kompleksowe, począwszy od produkcji kryształów śniegu w różnych formach. Inżynierowie analizują próbki śniegu za pomocą tomografii mikrokomputerowej i przy pomocy nowoczesnego oprogramowania tworzą informacyjne modele 3D próbek śniegu. „Wyniki badań pomagają nam lepiej zrozumieć morfologię śniegu i jego wpływ na osiągi opon zimowych" mówi dr Schmitz. Ponadto fizycy łączą różne rodzaje śniegu w celu symulacji ośnieżonych dróg. Korzystając z urządzeń pomiarowych, takich jak trybometr, badacze materiałów intensywnie testują tarcie opony na śniegu, aby zoptymalizować mieszanki gumowe, profile i ułożenie lameli.
Wyniki uzyskane w laboratorium dopełniają pomiary uzyskane w trakcie jazd próbnych prowadzonych na zimowych torach testowych w Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii. Wiedza laboratoryjna i praktyczna wpływa bezpośrednio na rozwój opon Goodyear UltraGrip.
Numer jeden w testach opon zimowych
Od dziesięcioleci niezależne testy potwierdzają wysoki poziom osiągów opon z serii Goodyear UltraGrip. Nie inaczej było w ostatnim teście opon zimowych 2019 przeprowadzonym przez niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor Sport, który przyznał modelowi Goodyear UltraGrip Performance+ pierwsze miejsce w rankingu.
Model ten wraz z Goodyear UltraGrip 9+ oferuje jeszcze lepiej zoptymalizowaną mieszankę gumową w porównaniu z poprzedniczką. W połączeniu ze specjalnym wzorem bieżnika i innowacyjnymi lamelami 3D, opony zimowe UltraGrip zapewniają optymalną przyczepność i komfort w każdych warunkach zimowych, w tym na ośnieżonej, oblodzonej, mokrej i suchej nawierzchni.
Więcej ciekawostek na temat śniegu można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/pl_pl/consumer/why-goodyear/science-of-snow.html oraz na profilu marki na Facebooku.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.