Komunikaty PR

Goodyear bada śnieg dla lepszej mobilności w zimowych warunkach

2020-01-29  |  15:30
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.44 MB )

Opady śniegu to niecodzienny widok podczas tegorocznej zimy, dlatego tym bardziej warto przyjrzeć się mu bliżej. Każdy płatek śniegu to niewielki cud, złożony z miliardów lodowych kryształków. Jednak wszystkie płatki śniegu mają jedną wspólną cechę: sześć narożników — a dokładniej 6 osi symetrii. Dlaczego? Cząsteczki wody zawsze układają się pod kątem 60 lub 120 stopni względem siebie. Goodyear postawił sobie za cel szczegółowe zbadanie tego cudu. W laboratorium śnieżnym inżynierowie marki sprawdzają interakcje między śniegiem a oponami w celu dalszej poprawy mobilności podczas zimy.

Nauka o śniegu

Śnieg pojawia się w wielu różnych formach. Podobno Szkoci znają nawet 421 określeń śniegu. W rzeczywistości śnieg nieustannie zmienia swój stan, ponieważ poszczególne kryształki zrastają się w punktach styku. Ten fizyczny proces nazywany jest spiekaniem. Suchy puch waży około 30 kg/m³, ubity śnieg na ziemi osiąga masę 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Ekscytująca nauka o śniegu jest ściśle związana z zaawansowaną dziedziną rozwoju opon zimowych. Śnieg bywa bardzo zmienny, dlatego tak zmienna jest jazda na ośnieżonych drogach.

Lekcja fizyki na ośnieżonej drodze

Kiedy samochód jedzie po zaśnieżonej drodze, proces spiekania powoduje przyleganie śniegu do opony. W zależności od warunków śnieg przykleja się do bieżnika w mniejszym lub większym stopniu. Jest to zjawisko, które można łatwo zaobserwować.

Jeśli samochód jedzie na świeżym puchu, opona jest całkowicie pokryta śniegiem. Zwarty śnieg pozostaje w rowkach bieżnika, który wydaje się czarno-biały. W sytuacji, gdy śnieg jest już twardy i ubity, nie przylega do bieżnika, opona pozostaje czarna. Na interakcję śniegu i opony wpływają również inne czynniki, takie jak temperatura powietrza oraz prędkość.

W praktyce opona zimowa najlepiej sprawdza się na śniegu, gdy odsłonięte są wszystkie krawędzie chwytne bieżnika. Jeśli śnieg nie przywiera do opony, duża liczba rowków bieżnika sprawdza się idealnie. Opona zimowa klasy premium w rozmiarze 205/55 R16, taka jak Goodyear UltraGrip 9+, ma ponad 2 500 specjalnie zaprojektowanych lameli zapewniających optymalną przyczepność. Zrozumienie fizyki śniegu i jego interakcji z oponą ma więc zasadnicze znaczenie dla rozwoju opon zimowych.

Zaawansowane badania

Goodyear inwestuje w ciągły rozwój opon zimowych. Zespół inżynierów i projektantów firmy bada właściwości śniegu oraz jego oddziaływanie na oponę w najdrobniejszych szczegółach.

W tym celu uruchomiono niedawno zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem, które mieści się w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. „Temperatura powietrza w różnych sektorach waha się od 0° do minus 40°C” wyjaśnia dr Frank Schmitz, kierownik zespołu ds. technologii pomiarów fizycznych. Działania badawcze są kompleksowe, począwszy od produkcji kryształów śniegu w różnych formach. Inżynierowie analizują próbki śniegu za pomocą tomografii mikrokomputerowej i przy pomocy nowoczesnego oprogramowania tworzą informacyjne modele 3D próbek śniegu. „Wyniki badań pomagają nam lepiej zrozumieć morfologię śniegu i jego wpływ na osiągi opon zimowych" mówi dr Schmitz. Ponadto fizycy łączą różne rodzaje śniegu w celu symulacji ośnieżonych dróg. Korzystając z urządzeń pomiarowych, takich jak trybometr, badacze materiałów intensywnie testują tarcie opony na śniegu, aby zoptymalizować mieszanki gumowe, profile i ułożenie lameli.

Wyniki uzyskane w laboratorium dopełniają pomiary uzyskane w trakcie jazd próbnych prowadzonych na zimowych torach testowych w Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii. Wiedza laboratoryjna i praktyczna wpływa bezpośrednio na rozwój opon Goodyear UltraGrip.

Numer jeden w testach opon zimowych

Od dziesięcioleci niezależne testy potwierdzają wysoki poziom osiągów opon z serii Goodyear UltraGrip. Nie inaczej było w ostatnim teście opon zimowych 2019 przeprowadzonym przez niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor Sport, który przyznał modelowi Goodyear UltraGrip Performance+ pierwsze miejsce w rankingu.

Model ten wraz z Goodyear UltraGrip 9+ oferuje jeszcze lepiej zoptymalizowaną mieszankę gumową w porównaniu z poprzedniczką. W połączeniu ze specjalnym wzorem bieżnika i innowacyjnymi lamelami 3D, opony zimowe UltraGrip zapewniają optymalną przyczepność i komfort w każdych warunkach zimowych, w tym na ośnieżonej, oblodzonej, mokrej i suchej nawierzchni.

Więcej ciekawostek na temat śniegu można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/pl_pl/consumer/why-goodyear/science-of-snow.html oraz na profilu marki na Facebooku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.