Lexus IS z mocną V-ósemką lub V-szóstką? Lexus rejestruje oznaczenie
Wygląda na to, że Lexus po raz kolejny szykuje coś specjalnie dla fanów szybkich sedanów. Wniosek, który japońska marka złożyła w amerykańskim urzędzie patentowym, sugeruje, że w przyszłości na drogi wyjedzie znacznie mocniejszy wariant sedana IS.
Liczba 500, czyli osiągi
Dokumenty rejestrujące oznaczenie IS 500 wpłynęły do United States Patent and Trademark Office 25 czerwca 2020 roku. Strategia nazewnicza Lexusa pozwala jednoznacznie stwierdzić, że japońska marka planuje wprowadzenie na rynek sedana nastawionego na bardzo dobre osiągi. Plotki o tym, że Lexus ma w planach model IS w mocnej wersji pojawiają się zresztą już od kilku tygodni. Teraz znajdują potwierdzenie. Spekulacje rozpoczął japoński magazyn Mag X. Później tym tematem zainteresowały się media ze Stanów Zjednoczonych. Jeśli Lexus faktycznie wprowadzi model IS 500 do sprzedaży, to właśnie USA będzie najważniejszym rynkiem dla tego auta.
V-ósemka lub V-szóstka
Na tę chwilę nie wiadomo dokładnie, na jaki silnik zamierza postawić producent z Kraju Kwitnącej Wiśni. Oznaczeniem 500 japońska marka określa obecnie dwa warianty napędowe. Lexus LC 500 dysponuje wolnossącą V-ósemką o pojemności pięciu litrów. Na rynku dostępna jest również limuzyna LS 500, w której Japończycy stosują silnik V6 o pojemności 3,5 l. Motor wspomagają dwie turbosprężarki. W obu przypadkach moc napędu wyraźnie przekracza 400 KM. A to oznacza, że Lexus IS 500 otrzyma solidny zapas mocy.
Warto dodać, że japońska marka pracuje też nad nową jednostką V8 4.0 twin-turbo. Motor nie jest jednak jeszcze gotowy, nieznane jest również oznaczenie, jakie będą otrzymywać wyposażone w niego auta. Spekulacje mówią o mocy około 600 KM i oznaczeniu 600. Jest zatem mało prawdopodobne, że to właśnie ta jednostka trafi pod maskę Lexusa IS 500, jednak nie niemożliwe.
Powrót do tradycji
Mocny wariant Lexusa IS z pewnością ucieszyłby fanów japońskiej marki i sportowych limuzyn. Kompaktowy sedan Lexusa ma w tej kwestii bogate tradycje. Na początku auto było dostępne z bardzo podatnym na tuning silnikiem R6 2JZ. W 2003 roku na targach SEMA Lexus wystawił pokazowy egzemplarz IS 430 z V-ósemką o mocy 340 KM. A cztery lata później oficjalnie wprowadził do sprzedaży model IS F, a więc pierwsze auto ze sportowej rodziny oznaczonej szóstą literą alfabetu. Pod maskę samochodu trafiła wtedy pięciolitrowa, ponad 420-konna V-ósemka. Taki sam silnik – po drobnych ulepszeniach – znajdziemy dzisiaj też w Lexusie LC 500. Jeśli japońscy inżynierowie zdecydują się zastosować ten sam motor w Lexusie IS 500, historia zatoczy koło.
85 lat produkcji opon w Dębicy. Od Stomilu do największej fabryki opon Goodyear
Europejska premiera Mazdy CX-80
Kobiety potrzebne od zaraz: branża motoryzacyjna traci przez stereotypy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.