POLSKI ELEKTRYCZNY VAN JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU

POLSKI ELEKTRYCZNY VAN JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU
Już pod koniec lutego okaże się, która z dwóch firm biorących w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) opracuje prototyp elektrycznego samochodu dostawczego. Prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej trwały rok, a gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji już w IV kwartale 2023 r.
Do pierwszego etapu narodowego konkursu, który został ogłoszony w 2020 roku, zostało zakwalifikowanych 10 firm. Do kolejnego etapu, który się właśnie zakończył, przeszły cztery firmy mające za zadanie stworzenie dokumentacji technicznej dla pojazdu z napędem elektrycznym oraz wodorowym. Na ogłoszenie decyzji, kto w III etapie będzie pracował nad prototypem auta elektrycznego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czekają dwie firmy. Jedną z nich jest Innovation AG, firma ze Zgorzelca przebudowująca oraz remontująca auta rajdowe i specjalne.
Druga to Autobox Innovations ze Starachowic, która od ponad dekady dostarcza zmodernizowane samochody Star 266 dla polskiej armii, a w projekcie NCBiR ściśle współpracuje z Ennovation Technology, specjalizującą się w elektromobilności. Obydwie spółki należą do Grupy Zasada, jednej z większych grup kapitałowych w Polsce.
Już teraz możemy potwierdzić, że nasz pojazd, przygotowany do seryjnej produkcji, będzie miał zasięg ponad 250 kilometrów i ładowność ponad jedną tonę. To idealne auto na potrzeby służb miejskich, służb energetycznych, ale będzie też nieocenionym wsparciem dla firm kurierskich, piekarni, czy dostawców sklepów internetowych. Projektem zainteresowało się już kilkanaście spółek, z którymi podpisaliśmy listy intencyjne. Jesteśmy przygotowani pod względem miejsca i sprzętu na seryjną produkcję, a nasze doświadczenie pozwala również na przygotowywanie dedykowanych zabudów do tych e-vanów – zapewnia Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation - Jesteśmy spółką z Grupy Zasada i korzystamy z długoletniego doświadczenia oraz kontaktów z renomowanymi producentami komponentów. Ponadto, współpraca z zespołem specjalistów od elektromobilności z Ennovation Technology znacząco zwiększa powodzenie projektu – dodaje.
Starachowicka spółka ma również na swoim koncie pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH 20.44 przeznaczone dla wojska, które zostały przetestowane w różnych warunkach i spotkały się z dobrym przyjęciem wśród specjalistów.
Pojazd Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. Sterownik pojazdu z obsługą standardu ładowania CCS, napęd o mocy chwilowej 180kW, system telemetryczny do monitorowania pojazdów, bateria o energii 115 kWh oraz system jej zarządzania to efekt prac zespołu inżynierów z Ennovation Technology. Uniwersalne podwozie pozwoli na użycie różnego rodzaju zabudów, przez co auto może być wykorzystywane również jako pojazd specjalny np. na lotniskach albo przez służby miejskie czy mundurowe.
Specjalnie do tego pojazdu Ennovation Technology zaprojektowało szybką ładowarkę DC o mocy dostosowanej do potrzeb klienta, maksymalnie do 180 kW.
Naszym celem jest stworzenie prostego, uniwersalnego i niezawodnego pojazdu modułowego o dużym zasięgu i z możliwością szybkiego ładowania – mówi Mateusz Wach, dyrektor techniczny Ennovation Technology - Dzięki doświadczeniu produkcyjnemu Autoboxu, realizacja projektu będzie przebiegała bardzo sprawnie i szybko, korzystając z istniejącego łańcucha dostaw komponentów do pojazdów. Na etapie założeń projektu braliśmy również pod uwagę opłacalność produkcyjną powstającego pojazdu w skali małoseryjnej. Projektując e-vana myślimy o wdrożeniu tego pojazdu do produkcji, która będzie realna i opłacalna. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę na tym rynku. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne. Ponadto zaplanowaliśmy homologację tego pojazdu w dwóch kategoriach homologacyjnych, N1 do 3.5T oraz N2 do 4.25T, tak, aby nasi przyszli klienci mogli skorzystać z nowo wprowadzonych przepisów pozwalając kierowcom z prawem jazdy kat. B kierować cięższymi pojazdami. W przyszłości planujemy wykorzystać sieć sprzedaży spółek Grupy Zasada – największego dealera aut w Polsce.
O możliwościach inżynieryjnych i produkcyjnych Ennovation Technology świadczy szeroka oferta wysokonapięciowych baterii i napędów, w tym napędów m.in. do maszyn górniczych oraz wysokonapięciowych i niskonapięciowych magazynów energii, w tym dla fotowoltaiki. W ubiegłym roku spółka rozpoczęła prace nad opracowaniem hybrydowego magazynu energii opartego o ogniwa wodorowe oraz magazynów energii wykorzystujących ogniwa litowo-jonowe, a elektryczny wóz transportowy do przewozu osób, do którego kompletny napęd i baterie stworzyło Ennovation Technology, właśnie przeszedł do fazy testów.
Kolejny etap konkursu e-Van wymaga zbudowania co najmniej dwóch prototypów pojazdu, a w czwartym, końcowym etapie wymagane będzie przeprowadzenie procesu homologacji. Ogłoszenie wyników naboru do trzeciego etapu ma nastąpić pod koniec lutego.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.