POLSKI ELEKTRYCZNY VAN JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU
![Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1900272136.png)
POLSKI ELEKTRYCZNY VAN JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU
Już pod koniec lutego okaże się, która z dwóch firm biorących w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) opracuje prototyp elektrycznego samochodu dostawczego. Prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej trwały rok, a gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji już w IV kwartale 2023 r.
Do pierwszego etapu narodowego konkursu, który został ogłoszony w 2020 roku, zostało zakwalifikowanych 10 firm. Do kolejnego etapu, który się właśnie zakończył, przeszły cztery firmy mające za zadanie stworzenie dokumentacji technicznej dla pojazdu z napędem elektrycznym oraz wodorowym. Na ogłoszenie decyzji, kto w III etapie będzie pracował nad prototypem auta elektrycznego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czekają dwie firmy. Jedną z nich jest Innovation AG, firma ze Zgorzelca przebudowująca oraz remontująca auta rajdowe i specjalne.
Druga to Autobox Innovations ze Starachowic, która od ponad dekady dostarcza zmodernizowane samochody Star 266 dla polskiej armii, a w projekcie NCBiR ściśle współpracuje z Ennovation Technology, specjalizującą się w elektromobilności. Obydwie spółki należą do Grupy Zasada, jednej z większych grup kapitałowych w Polsce.
Już teraz możemy potwierdzić, że nasz pojazd, przygotowany do seryjnej produkcji, będzie miał zasięg ponad 250 kilometrów i ładowność ponad jedną tonę. To idealne auto na potrzeby służb miejskich, służb energetycznych, ale będzie też nieocenionym wsparciem dla firm kurierskich, piekarni, czy dostawców sklepów internetowych. Projektem zainteresowało się już kilkanaście spółek, z którymi podpisaliśmy listy intencyjne. Jesteśmy przygotowani pod względem miejsca i sprzętu na seryjną produkcję, a nasze doświadczenie pozwala również na przygotowywanie dedykowanych zabudów do tych e-vanów – zapewnia Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation - Jesteśmy spółką z Grupy Zasada i korzystamy z długoletniego doświadczenia oraz kontaktów z renomowanymi producentami komponentów. Ponadto, współpraca z zespołem specjalistów od elektromobilności z Ennovation Technology znacząco zwiększa powodzenie projektu – dodaje.
Starachowicka spółka ma również na swoim koncie pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH 20.44 przeznaczone dla wojska, które zostały przetestowane w różnych warunkach i spotkały się z dobrym przyjęciem wśród specjalistów.
Pojazd Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. Sterownik pojazdu z obsługą standardu ładowania CCS, napęd o mocy chwilowej 180kW, system telemetryczny do monitorowania pojazdów, bateria o energii 115 kWh oraz system jej zarządzania to efekt prac zespołu inżynierów z Ennovation Technology. Uniwersalne podwozie pozwoli na użycie różnego rodzaju zabudów, przez co auto może być wykorzystywane również jako pojazd specjalny np. na lotniskach albo przez służby miejskie czy mundurowe.
Specjalnie do tego pojazdu Ennovation Technology zaprojektowało szybką ładowarkę DC o mocy dostosowanej do potrzeb klienta, maksymalnie do 180 kW.
Naszym celem jest stworzenie prostego, uniwersalnego i niezawodnego pojazdu modułowego o dużym zasięgu i z możliwością szybkiego ładowania – mówi Mateusz Wach, dyrektor techniczny Ennovation Technology - Dzięki doświadczeniu produkcyjnemu Autoboxu, realizacja projektu będzie przebiegała bardzo sprawnie i szybko, korzystając z istniejącego łańcucha dostaw komponentów do pojazdów. Na etapie założeń projektu braliśmy również pod uwagę opłacalność produkcyjną powstającego pojazdu w skali małoseryjnej. Projektując e-vana myślimy o wdrożeniu tego pojazdu do produkcji, która będzie realna i opłacalna. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę na tym rynku. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne. Ponadto zaplanowaliśmy homologację tego pojazdu w dwóch kategoriach homologacyjnych, N1 do 3.5T oraz N2 do 4.25T, tak, aby nasi przyszli klienci mogli skorzystać z nowo wprowadzonych przepisów pozwalając kierowcom z prawem jazdy kat. B kierować cięższymi pojazdami. W przyszłości planujemy wykorzystać sieć sprzedaży spółek Grupy Zasada – największego dealera aut w Polsce.
O możliwościach inżynieryjnych i produkcyjnych Ennovation Technology świadczy szeroka oferta wysokonapięciowych baterii i napędów, w tym napędów m.in. do maszyn górniczych oraz wysokonapięciowych i niskonapięciowych magazynów energii, w tym dla fotowoltaiki. W ubiegłym roku spółka rozpoczęła prace nad opracowaniem hybrydowego magazynu energii opartego o ogniwa wodorowe oraz magazynów energii wykorzystujących ogniwa litowo-jonowe, a elektryczny wóz transportowy do przewozu osób, do którego kompletny napęd i baterie stworzyło Ennovation Technology, właśnie przeszedł do fazy testów.
Kolejny etap konkursu e-Van wymaga zbudowania co najmniej dwóch prototypów pojazdu, a w czwartym, końcowym etapie wymagane będzie przeprowadzenie procesu homologacji. Ogłoszenie wyników naboru do trzeciego etapu ma nastąpić pod koniec lutego.
![VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1404572337,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
![Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1700192320,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
![Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1755203170,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.