Komunikaty PR

Rozwój elektromobilności w 2023 roku oczami Mercedes-Benz Vans

2024-01-02  |  12:27
Biuro prasowe
Do pobrania 12 ( 0.38 MB )

W obliczu globalnych wyzwań związanych z ochroną środowiska i potrzebą ograniczenia emisji, sektor motoryzacyjny postawił pierwsze kroki na ścieżce ku transformacji rynku, a elektryfikacja nie jest już jedynie alternatywą, ale koniecznością. W 2023 zauważalne było znaczne przyspieszenie rozwoju rynku, z końcem listopada br. liczba zarejestrowanych w pełni elektrycznych aut osobowych i użytkowych zwiększyła się o 54% względem analogicznego okresu w 2022 r[1]. Jak mijający rok ocenia Mercedes-Benz Vans?

Elektryczna przyszłość już nadeszła

Polski rynek e-mobilności nabiera tempa. W związku z przyjętą polityką klimatyczną Unii Europejskiej zakłada się, że kolejne lata przyniosą dalszy i jeszcze bardziej dynamiczny rozwój elektrycznego transportu. Według danych PSPA, w 2023 roku w Polsce dostępnych jest 108 w pełni elektrycznych modeli samochodów, z czego 25 stanowią pojazdy dostawcze[2]. Mercedes-Benz, świadomy postępujących trendów i potrzeb konsumenckich, kreuje nowe standardy zrównoważonej mobilności, będąc jednocześnie prekursorem w zakresie ekologicznych technologii i dostarczając rozwiązań dla różnorodnych potrzeb klientów biznesowych. W 2023 roku Mercedes-Benz Vans, po tegorocznej premierze eCitana, posiada już kompletne portfolio w sektorze elektrycznych aut dostawczych – od minivanów po te z największą przestrzenią ładunkową. Oznacza to, że każde auto spalinowe ze stajni Mercedesa ma swój elektryczny odpowiednik. Dzięki temu samochody dostawcze Mercedes-Benz, dostosowywane do różnych potrzeb i wyposażane w specjalistyczne nadwozia przystosowane do określonych branż, są powszechnie wykorzystywane we wszystkich dziedzinach gospodarki i życia społecznego.

- Firma bardzo świadomie i kompleksowo podchodzi do kwestii zrównoważonej mobilności. Dążąc do stałego rozwoju segmentu aut elektrycznych, jesteśmy jednym z liderów e-mobilności w sektorze vanów. Dodatkowo, celem firmy jest, by do 2026 roku elektryczne vany stanowiły do 20%, a do 2030 r. ponad 50% produkcji. Również od 2026 roku, wszystkie nowo powstałe samochody dostawcze Mercedes-Benz będą oparte na jednej innowacyjnej, modułowej i skalowalnej architekturze o nazwie VAN.EA (Van Electric Architecture). Pozwoli to uprościć specjalnie zaprojektowaną ofertę pojazdów elektrycznych, co przełoży się na znaczne korzyści skali – mówi Piotr Seroka, Koordynator ds. PR i Komunikacji Marketingowej z Mercedes-Benz Vans.

Coraz więcej klientów prywatnych przekonuje się do aut elektrycznych, a większość przedsiębiorców zmienia lub w niedalekiej przyszłości planuje zmienić swoją flotę na elektryczną. Widać to nie tylko po coraz większej liczbie zielonych tablic rejestracyjnych na polskich drogach, ale przede wszystkim w trakcie kontaktów z przedsiębiorcami, którzy są zainteresowani budową lub rozbudowywaniem elektrycznej floty. To dotyczy w szczególności firm, które chcą wdrażać lub mają odgórnie ustalone strategie ESG, obejmujące wymianę (chociażby części) floty na elektryczną. Najlepszym tego przykładem są duże korporacje kurierskie, choć w pozostałych branżach także obserwuje się rosnące zainteresowanie.

- W tym roku podjęliśmy dużą i ważną współpracę z Polską Grupą Farmaceutyczną, w ramach której 26 eSprinterów wyjechało na polskie drogi, by jeszcze skuteczniej dystrybuować do aptek leki ratujące życie. Jesteśmy dumni, że możemy dostarczać innowacyjne rozwiązania w nurcie nowej mobilności, które przyczyniają się do rozwoju branży farmaceutycznej. Obecnie realizujemy zamówienie na kolejnych 10 sztuk, a w przyszłym roku planujemy rozszerzenie tej współpracy o dodatkowe auta – dodaje Jan Zachel, National Key Account Manager w Mercedes-Benz Vans.

Wyzwania warunkujące rozwój branży

Wciąż jednak największe wątpliwości budzi dopiero rozwijająca się infrastruktura ładowania i zasięgi samochodów. Punktów ładowania stale jednak przybywa, co jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie – pod koniec listopada 2023 roku, istniało 3277 publicznych stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych, obejmujących łącznie 5829 punktów ładowania[3]. Z kolei, jeśli chodzi o zasięgi, to rzeczywiście są one mniejsze niż aut spalinowych, jednak w praktyce – zupełnie wystarczające.

- Coraz więcej właścicieli biznesów, których działalność odbywa się w dużych miastach i ich aglomeracjach, stawia na samochody elektryczne. Dla kurierów czy innych przedstawicieli branż transportowych nawet 150 km bywa wystarczające, a optimum, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorców działających w miastach to zasięg około 200-250 km. Nawet jeśli w ciągu dnia konieczne będzie podładowanie auta, to będziemy potrzebowali na to 20-30 minut – tyle może trwać i tak konieczna dla komfortu pracownika przerwa na posiłek, kawę czy czas rozładowania towaru – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans. Dodatkowo vany elektryczne są lokalnie bezemisyjne, dzięki czemu ich użytkowanie nie odbija się negatywnie na środowisku. Elektryki świetnie sprawdzają się także w przestrzeni miejskiej – głównie ze względów konstrukcyjnych. W przeciwieństwie do konwencjonalnych silników spalinowych, ich odpowiedniki w pojazdach elektrycznych pozbawione są elementów takich jak rozrusznik, koła dwumasowe czy turbiny. Te części, podczas eksploatacji na krótkich, miejskich trasach i częstym uruchamianiu silnika, są bardziej narażone na szybkie zużycie – dodaje.

Zasilanie zieloną energią

Z pewnością dużym wyzwaniem dla całej branży będzie zapewnianie przemysłowi motoryzacyjnemu stabilnych dostaw zielonej energii, dzięki której użytkowanie samochodów elektrycznych będzie jeszcze bardziej korzystne zarówno dla naszego portfela, jak i dla klimatu. Konieczny będzie jednak stały rozwój Odnawialnych Źródeł Energii (OZE), takich jak np. energia słoneczna i wiatrowa, aby dostarczać nie tylko stabilne, ale także ekologiczne źródła energii.

Wspieranie rozwoju infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych w zakładach produkcyjnych i miejscach publicznych także jest kluczowe dla przyszłości przemysłu motoryzacyjnego. Działania te mogą być efektywnie realizowane np. poprzez partnerstwa z dostawcami energii odnawialnej. Takie podejście może skutecznie wspierać zrównoważone i niezawodne dostawy energii dla przemysłu motoryzacyjnego, zmierzającego ku bardziej ekologicznej przyszłości. Przedsiębiorcy dodatkowo mogą obniżać koszty eksploatacji, dzięki np. instalacji paneli fotowoltaicznych na dachach hal produkcyjnych czy biur, wykorzystując wyprodukowaną w ten sposób energię do ładowania samochodów elektrycznych.

 


[1] Licznik elektromobilności, dane PZPM i PSPA

[2] https://pspa.com.pl/2023/raport/w-polsce-dostepnych-jest-niemal-110-w-pelni-elektrycznych-modeli-samochodow/

[3] https://www.pzpm.org.pl/pl/Aktualnosci/Licznik-elektromobilnosci-LISTOPAD-2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi? Biuro prasowe
2024-07-22 | 01:00

Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi?

Niekontrolowany wzrost indywidualnego ruchu samochodowego jest problemem większości dużych miast na całym świecie. Coraz więcej mieszkańców większych miast zauważa przeciążenie
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.