Ruszasz na ferie w podróż po Europie? Sprawdź aktualne przepisy o oponach
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Kolejne województwa rozpoczęły ferie zimowe i wiele rodzin rusza w podróż do europejskich kurortów zimowych, warto więc sprawdzić aktualne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w różnych krajach. Obowiązkowe czy zalecane? W Polsce obowiązku nie ma i nie każdy kierowca ma świadomość różnic w regulacjach w Europie - a brak wiedzy to ryzyko wysokiego mandatu i ryzyko wypadku drogowego. Goodyear sprawdził aktualne przepisy obowiązujące w najczęściej wybieranych regionach i krajach [1].
Francja
Opony zimowe, z oznaczeniem M+S lub 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca w 34 francuskich departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny i Pireneje. Przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym obowiązkiem widoczne są znaki drogowe wyraźnie sygnalizujące potrzebę posiadania opon zimowych i/lub łańcuchów śniegowych. Od 1 listopada 2024 r. nastąpi zmian i w tych regionach będą dozwolone tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.
Niemcy
W 2017 r. Niemcy wprowadziły prawny obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Faza przejściowa zezwala obecnie na dalsze stosowanie opon z oznaczeniem M+S wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 r., ale będzie to możliwe tylko do 30 września 2024 r.
W odróżnieniu od Francji, nie ma wskazanego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych, a kierowca jest prawnie zobowiązany do montażu opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.
Włochy
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych regionach Włoch, na odcinkach autostrad i zwykłych dróg [2] oznaczonych znakami drogowymi z tekstem: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów).
Obowiązek ten ma zastosowanie od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Doliny Aosty, opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. W Bolzano / Południowym Tyrolu opony zimowe są obowiązkowe w przypadku wystąpienia śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dopuszczalne są przy tym opony oznaczone symbolem M+S lub symbolem 3PMSF.
Hiszpania
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uważa się produkty z oznaczeniem M+S lub 3PMSF. Opony z kolcami nie są dozwolone.
Pozostałe kraje Europy
Inne kraje europejskie, w których montaż opon zimowych jest obowiązkowy, to: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.
Kierowcy podróżujący po Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Grecji, Kosowie, Luksemburgu, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, mają obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Na przykład w Austrii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obligatoryjne między 1 listopada a 15 kwietnia, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem – dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Natomiast w przypadku wystąpienia innych warunkach pogodowych w tym okresie nie ma obowiązku stosowania opon zimowych.
W Albanii, Andorze, Belgii, na Cyprze, w Danii, Gruzji, na Węgrzech, w Islandii, Irlandii, Liechtensteinie, na Malcie, w Monako, Holandii, Polsce, Portugalii, Szwajcarii, w Ukrainie i Wielkiej Brytanii wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon dopasowanych do warunków pogodowych – zimowych lub całorocznych z homologacją 3PMSF.
W pozostałej części Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od kraju, więc obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w danym rejonie.
Oprócz posiadania odpowiednich opon, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa, jak np. sprawdzenie przed podróżą głębokości bieżnika i ciśnienia oponach.
[1] Stan na dzień publikacji niniejszego materiału.
[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali
https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Handel
Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.