Ruszasz na ferie w podróż po Europie? Sprawdź aktualne przepisy o oponach
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Kolejne województwa rozpoczęły ferie zimowe i wiele rodzin rusza w podróż do europejskich kurortów zimowych, warto więc sprawdzić aktualne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w różnych krajach. Obowiązkowe czy zalecane? W Polsce obowiązku nie ma i nie każdy kierowca ma świadomość różnic w regulacjach w Europie - a brak wiedzy to ryzyko wysokiego mandatu i ryzyko wypadku drogowego. Goodyear sprawdził aktualne przepisy obowiązujące w najczęściej wybieranych regionach i krajach [1].
Francja
Opony zimowe, z oznaczeniem M+S lub 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca w 34 francuskich departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny i Pireneje. Przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym obowiązkiem widoczne są znaki drogowe wyraźnie sygnalizujące potrzebę posiadania opon zimowych i/lub łańcuchów śniegowych. Od 1 listopada 2024 r. nastąpi zmian i w tych regionach będą dozwolone tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.
Niemcy
W 2017 r. Niemcy wprowadziły prawny obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Faza przejściowa zezwala obecnie na dalsze stosowanie opon z oznaczeniem M+S wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 r., ale będzie to możliwe tylko do 30 września 2024 r.
W odróżnieniu od Francji, nie ma wskazanego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych, a kierowca jest prawnie zobowiązany do montażu opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.
Włochy
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych regionach Włoch, na odcinkach autostrad i zwykłych dróg [2] oznaczonych znakami drogowymi z tekstem: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów).
Obowiązek ten ma zastosowanie od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Doliny Aosty, opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. W Bolzano / Południowym Tyrolu opony zimowe są obowiązkowe w przypadku wystąpienia śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dopuszczalne są przy tym opony oznaczone symbolem M+S lub symbolem 3PMSF.
Hiszpania
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uważa się produkty z oznaczeniem M+S lub 3PMSF. Opony z kolcami nie są dozwolone.
Pozostałe kraje Europy
Inne kraje europejskie, w których montaż opon zimowych jest obowiązkowy, to: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.
Kierowcy podróżujący po Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Grecji, Kosowie, Luksemburgu, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, mają obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Na przykład w Austrii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obligatoryjne między 1 listopada a 15 kwietnia, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem – dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Natomiast w przypadku wystąpienia innych warunkach pogodowych w tym okresie nie ma obowiązku stosowania opon zimowych.
W Albanii, Andorze, Belgii, na Cyprze, w Danii, Gruzji, na Węgrzech, w Islandii, Irlandii, Liechtensteinie, na Malcie, w Monako, Holandii, Polsce, Portugalii, Szwajcarii, w Ukrainie i Wielkiej Brytanii wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon dopasowanych do warunków pogodowych – zimowych lub całorocznych z homologacją 3PMSF.
W pozostałej części Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od kraju, więc obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w danym rejonie.
Oprócz posiadania odpowiednich opon, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa, jak np. sprawdzenie przed podróżą głębokości bieżnika i ciśnienia oponach.
[1] Stan na dzień publikacji niniejszego materiału.
[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali
https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.