Ruszasz na ferie w podróż po Europie? Sprawdź aktualne przepisy o oponach
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Kolejne województwa rozpoczęły ferie zimowe i wiele rodzin rusza w podróż do europejskich kurortów zimowych, warto więc sprawdzić aktualne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w różnych krajach. Obowiązkowe czy zalecane? W Polsce obowiązku nie ma i nie każdy kierowca ma świadomość różnic w regulacjach w Europie - a brak wiedzy to ryzyko wysokiego mandatu i ryzyko wypadku drogowego. Goodyear sprawdził aktualne przepisy obowiązujące w najczęściej wybieranych regionach i krajach [1].
Francja
Opony zimowe, z oznaczeniem M+S lub 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca w 34 francuskich departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny i Pireneje. Przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym obowiązkiem widoczne są znaki drogowe wyraźnie sygnalizujące potrzebę posiadania opon zimowych i/lub łańcuchów śniegowych. Od 1 listopada 2024 r. nastąpi zmian i w tych regionach będą dozwolone tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.
Niemcy
W 2017 r. Niemcy wprowadziły prawny obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Faza przejściowa zezwala obecnie na dalsze stosowanie opon z oznaczeniem M+S wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 r., ale będzie to możliwe tylko do 30 września 2024 r.
W odróżnieniu od Francji, nie ma wskazanego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych, a kierowca jest prawnie zobowiązany do montażu opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.
Włochy
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych regionach Włoch, na odcinkach autostrad i zwykłych dróg [2] oznaczonych znakami drogowymi z tekstem: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów).
Obowiązek ten ma zastosowanie od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Doliny Aosty, opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. W Bolzano / Południowym Tyrolu opony zimowe są obowiązkowe w przypadku wystąpienia śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dopuszczalne są przy tym opony oznaczone symbolem M+S lub symbolem 3PMSF.
Hiszpania
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uważa się produkty z oznaczeniem M+S lub 3PMSF. Opony z kolcami nie są dozwolone.
Pozostałe kraje Europy
Inne kraje europejskie, w których montaż opon zimowych jest obowiązkowy, to: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.
Kierowcy podróżujący po Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Grecji, Kosowie, Luksemburgu, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, mają obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Na przykład w Austrii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obligatoryjne między 1 listopada a 15 kwietnia, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem – dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Natomiast w przypadku wystąpienia innych warunkach pogodowych w tym okresie nie ma obowiązku stosowania opon zimowych.
W Albanii, Andorze, Belgii, na Cyprze, w Danii, Gruzji, na Węgrzech, w Islandii, Irlandii, Liechtensteinie, na Malcie, w Monako, Holandii, Polsce, Portugalii, Szwajcarii, w Ukrainie i Wielkiej Brytanii wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon dopasowanych do warunków pogodowych – zimowych lub całorocznych z homologacją 3PMSF.
W pozostałej części Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od kraju, więc obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w danym rejonie.
Oprócz posiadania odpowiednich opon, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa, jak np. sprawdzenie przed podróżą głębokości bieżnika i ciśnienia oponach.
[1] Stan na dzień publikacji niniejszego materiału.
[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali
https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.