Komunikaty PR

SCM: Sytuacja branży automotive w 2024 roku

2024-01-23  |  13:10
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Ostatnie dwa lata były ciężkim okresem dla sektora automotive. Wśród czynników niesprzyjających znalazły się wysoka inflacja, rosnące ceny aut, zarówno nowych, jak i używanych oraz wzrost stóp procentowych. Mimo negatywnych prognoz na 2023 r., m.in. w związanych ze sprzedażą samochodów nowych z salonu, zakończył się on wzrostem rejestracji. Daje to duże nadzieje na stabilizację branży motoryzacyjnej w 2024 r., ponieważ duża część negatywnych dla niej czynników zauważalnie wyhamowała. Co jest źródłem tych pozytywnych prognoz? Odpowiada ekspert Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank.

 

Wrocław, 23 stycznia 2024 r. – INFORMACJA PRASOWA

Optymistyczne prognozy to przede wszystkim zasługa poziomu inflacji, który zdecydowanie zmalał. Według danych GUS w grudniu 2023 r. wyniósł on 6,2 proc. rok do roku. Jest to dobra wiadomość, ponieważ jeszcze niedawno jednocyfrowa inflacja nie była wcale pewna. Zwalniająca inflacja sprawiła, że jesienią 2023 r. Narodowy Bank Polski obniżył stopy procentowe. Wiąże się to z tym, że w portfelu kredytobiorców zostaje więcej pieniędzy, ale również przekłada się na bardziej atrakcyjne warunki finansowania samochodów czy większe możliwości subsydiowania produktu ze strony importerów, a więc zdecydowanie na impuls zwiększający popyt.

 

- Do tego można dodać również „waloryzację” programu 500+ – komentuje Piotr Półtorzycki, Dyrektor Działu Partnerów Kluczowych, Rozwoju Biznesu i Ubezpieczeń z Santander Consumer Multirent, który znajduje się w Grupie Santander Consumer Bank. - Wiele wskazuje więc na to, że polscy konsumenci będą mieli więcej dodatkowych czy wolnych środków. A to oznacza, że dojdzie do wzrostu siły nabywczej, na czym z pewnością skorzysta również branża automotive. Szczególnie, że w związku z wcześniejszymi, niesprzyjającymi okolicznościami, takimi jak wzrost cen aut, wiele osób wstrzymało decyzje zakupowe na później. Na korzyść działa również odblokowanie pieniędzy z KPO, co powinno napędzić inwestycje, nowe projekty i zamówienia. Rozpędzająca się gospodarka potrzebuje motoryzacji, więc możemy się spodziewać przyspieszenia także w tym sektorze.

 

Wschód marek z Chin

 

Jak wskazuje ekspert Santander Consumer Multirent, z czynników branżowych różnicę na plus mogą zrobić chińskie marki, które coraz śmielej zaczynają wchodzić na Polski rynek. Z uwagi na specyfikę tych firm, a zwłaszcza ich produktu, może to stanowić wartość dodaną do wolumenu krajowych rejestracji (przede wszystkim z uwagi na atrakcyjne ceny tamtejszych aut). Może spowodować to sytuację, w której część nabywców, którzy nie rozważali obecnie zakupu nowego pojazdu, wezmą to pod uwagę dzięki ofertom z Chin.

 

- Plusem może być także rosnąca sprzedaż aut elektrycznych – z tej perspektywy ogólny wolumen rejestracji w 2024 roku być może nie wzrośnie, ale miks samochodowy trochę się mimo wszystko zmieni – dodaje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank. – Jako firma oferująca leasing pojazdów elektrycznych, z dotacją z programu “Mój elektryk”, na pewno będziemy śledzić tę kwestię.

 

Nowy rok, stare obawy

 

Zagrożeniem dla pozytywnych prognoz dla branży automotive może być niestabilna sytuacja geopolityczna. Wojna w Ukrainie może trwać jeszcze bardzo długo, a to wiąże się z konsekwencjami dla polityki gospodarczej państw ościennych. Poza tym trwa również konflikt na Bliskim Wschodzie, wpływający choćby na ceny paliw.

 

Przy założeniu, że nie będą one eskalować można podtrzymać pozytywne prognozy na 2024 rok. Siła nabywcza polskiego konsumenta powinna być wyższa niż w roku ubiegłym, a to oznacza dobry okres dla dealerów i sektora automotive. Nadchodzi długo wyczekiwany czas spokojnej stabilizacji ze wskazaniem na wzrost.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi? Biuro prasowe
2024-07-22 | 01:00

Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi?

Niekontrolowany wzrost indywidualnego ruchu samochodowego jest problemem większości dużych miast na całym świecie. Coraz więcej mieszkańców większych miast zauważa przeciążenie
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.