SCM: Sytuacja branży automotive w 2024 roku
Ostatnie dwa lata były ciężkim okresem dla sektora automotive. Wśród czynników niesprzyjających znalazły się wysoka inflacja, rosnące ceny aut, zarówno nowych, jak i używanych oraz wzrost stóp procentowych. Mimo negatywnych prognoz na 2023 r., m.in. w związanych ze sprzedażą samochodów nowych z salonu, zakończył się on wzrostem rejestracji. Daje to duże nadzieje na stabilizację branży motoryzacyjnej w 2024 r., ponieważ duża część negatywnych dla niej czynników zauważalnie wyhamowała. Co jest źródłem tych pozytywnych prognoz? Odpowiada ekspert Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank.
Wrocław, 23 stycznia 2024 r. – INFORMACJA PRASOWA
Optymistyczne prognozy to przede wszystkim zasługa poziomu inflacji, który zdecydowanie zmalał. Według danych GUS w grudniu 2023 r. wyniósł on 6,2 proc. rok do roku. Jest to dobra wiadomość, ponieważ jeszcze niedawno jednocyfrowa inflacja nie była wcale pewna. Zwalniająca inflacja sprawiła, że jesienią 2023 r. Narodowy Bank Polski obniżył stopy procentowe. Wiąże się to z tym, że w portfelu kredytobiorców zostaje więcej pieniędzy, ale również przekłada się na bardziej atrakcyjne warunki finansowania samochodów czy większe możliwości subsydiowania produktu ze strony importerów, a więc zdecydowanie na impuls zwiększający popyt.
- Do tego można dodać również „waloryzację” programu 500+ – komentuje Piotr Półtorzycki, Dyrektor Działu Partnerów Kluczowych, Rozwoju Biznesu i Ubezpieczeń z Santander Consumer Multirent, który znajduje się w Grupie Santander Consumer Bank. - Wiele wskazuje więc na to, że polscy konsumenci będą mieli więcej dodatkowych czy wolnych środków. A to oznacza, że dojdzie do wzrostu siły nabywczej, na czym z pewnością skorzysta również branża automotive. Szczególnie, że w związku z wcześniejszymi, niesprzyjającymi okolicznościami, takimi jak wzrost cen aut, wiele osób wstrzymało decyzje zakupowe na później. Na korzyść działa również odblokowanie pieniędzy z KPO, co powinno napędzić inwestycje, nowe projekty i zamówienia. Rozpędzająca się gospodarka potrzebuje motoryzacji, więc możemy się spodziewać przyspieszenia także w tym sektorze.
Wschód marek z Chin
Jak wskazuje ekspert Santander Consumer Multirent, z czynników branżowych różnicę na plus mogą zrobić chińskie marki, które coraz śmielej zaczynają wchodzić na Polski rynek. Z uwagi na specyfikę tych firm, a zwłaszcza ich produktu, może to stanowić wartość dodaną do wolumenu krajowych rejestracji (przede wszystkim z uwagi na atrakcyjne ceny tamtejszych aut). Może spowodować to sytuację, w której część nabywców, którzy nie rozważali obecnie zakupu nowego pojazdu, wezmą to pod uwagę dzięki ofertom z Chin.
- Plusem może być także rosnąca sprzedaż aut elektrycznych – z tej perspektywy ogólny wolumen rejestracji w 2024 roku być może nie wzrośnie, ale miks samochodowy trochę się mimo wszystko zmieni – dodaje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank. – Jako firma oferująca leasing pojazdów elektrycznych, z dotacją z programu “Mój elektryk”, na pewno będziemy śledzić tę kwestię.
Nowy rok, stare obawy
Zagrożeniem dla pozytywnych prognoz dla branży automotive może być niestabilna sytuacja geopolityczna. Wojna w Ukrainie może trwać jeszcze bardzo długo, a to wiąże się z konsekwencjami dla polityki gospodarczej państw ościennych. Poza tym trwa również konflikt na Bliskim Wschodzie, wpływający choćby na ceny paliw.
Przy założeniu, że nie będą one eskalować można podtrzymać pozytywne prognozy na 2024 rok. Siła nabywcza polskiego konsumenta powinna być wyższa niż w roku ubiegłym, a to oznacza dobry okres dla dealerów i sektora automotive. Nadchodzi długo wyczekiwany czas spokojnej stabilizacji ze wskazaniem na wzrost.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.