Komunikaty PR

Spadek nawet o 30% - zima negatywnie wpływa na zasięg samochodów elektrycznych

2024-01-31  |  01:00
Biuro prasowe

Na początku stycznia 2024 r. Norweska Federacja Samochodowa wydała ostrzeżenie dla właścicieli elektryków: zaleciła, by w związku ze spadkiem temperatury przekraczającym -20 st. C, wzięli oni pod uwagę, że zasięg ich pojazdu może być mniejszy nawet o połowę. W tym roku pogoda nie rozpieszcza kierowców także w Polsce. Dlatego norweskie wytyczne można uznać za aktualne także na polskich drogach. Eksperci multiporównywarki rankomat.pl sprawdzili, jak popularne nad Wisłą modele samochodów eklektycznych mogą zachowywać się podczas ujemnych temperatur oraz jakich strat na zasięgu podczas mroźnej pogody powinni spodziewać się ich właściciele.

Mróz kontra zasięg. Ile przejedzie elektryk zimą?

Na podstawie kalkulacji OC eksperci rankomat.pl wytypowali pięć modeli samochodów elektrycznych, które najczęściej zgłaszano do obowiązkowego OC w 2023 roku. Te pojazdy to: Tesla Y, Tesla 3, Nissan Leaf, Tesla S oraz Tesla X. Ich zasięg – jak wynika z danych firmy Reccurent Auto, zajmującej się testowaniem samochodów elektrycznych – podczas mroźnych dni może być niższy nawet o 30%.

Najmniejszy spadek zasięgu przy minusowych temperaturach zanotowano w przypadku Tesli Y, Tesli S oraz Tesli X – każdy z tych pojazdów w warunkach zimowych tracił ok. 24% swojego zasięgu. Nieco większą stratę odnotowano w przypadku modelu Tesla S. Podczas testu w idealnej temperaturze zasięg tego modelu oscylował w granicach 280 km. Podczas użytkowania w warunkach zimowych, kiedy temperatura spadła poniżej zera, zasięg zmniejszył się do ok. 200 km. Największa strata natomiast dotyczyła Nissana Leaf. W idealnej temperaturze model ten powinien przejechać średnio ok. 120 km. Przy ujemnych temperaturach jego zasięg spadł jednak średnio do ok. 80 km.

W przeprowadzonych przez Reccurent Auto testach badano utratę zasięgu w temperaturach ujemnych w porównaniu do idealnej temperatury jazdy. Idealna temperatura jazdy określona została jako temperatura, w której dany model widzi swój najwyższy średni zasięg. Temperatura ta różni się w zależności od samochodu. Należy również pamiętać, że spadek zasięgu samochodów elektrycznych przy niższych temperaturach zależy od wielu zmiennych, np. marki i modelu pojazdu, stanu jego akumulatora, prędkości jazdy, ukształtowania terenu, po którym pojazd się porusza itp. Podane w badaniach liczby są więc wartościami średnimi.

Ładowanie elektryków to wciąż problem w Polsce

Choć wszystkie samochody tracą na wydajności w warunkach zimowych, to dla właścicieli elektryków większy problem niż dla posiadaczy aut spalinowych. Przyczyną jest dostęp do punktów ładowania typu pojazdów. Jak podaje rynekelektryczny.pl, pod koniec listopada 2023 r. w Polsce działało ponad 5,8 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanych na 3,2 tys. stacji. Dla porównania w Polsce funkcjonuje ponad 7,9 tys. stacji benzynowych. 

Z internetowej mapy ładowania pojazdów elektrycznych wynika, że punkty te rozmieszczone są często w dużych odległościach od siebie. Tym samym spadek zasięgu samochodu w związku z niską temperaturą otoczenia może sprawić, że bateria samochodu elektrycznego wyczerpie się całkowicie, zanim kierowca dotrze do najbliższej stacji ładowania.

Dlaczego elektryki tracą na zasięgu zimą?

Na wzrosty zużycia energii w aucie elektrycznym zimą ma wpływ kilka czynników. Co więcej, zmieniają się one w zależności od tego czy samochód porusza się np. po mieście, czy też jest to droga ekspresowa. Według badania zrealizowanego przez serwis wysokienapiecie.pl, na spadek zasięgu w terenie zabudowanym wpływ ma wzrosty oporów toczenia (19%) - ze względu na zmiany temperatury zimowe opony są często niedopompowane, a nawierzchnia drogi zwykle bywa mokra, ogrzewanie (29%) czy też zimna bateria (zwłaszcza mocno naładowana), która przy hamowaniu doładowuje się w mniejszym stopniu (23%).

Na drodze ekspresowej największą rolę w utracie zasięgu zimą przez elektryki odgrywa z kolei zimne powietrze i silniejszy wiatr (49%), wzrost oporów toczenia (25%) czy wzrost strat napędu i baterii (11%).

 

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Mimo że straty zasięgu przez elektryki w warunkach zimowych są nieuniknione, kierowca może podjąć działania, które w pewnym stopniu ograniczą ten spadek. Serwis autobaza.pl podaje, że kierowcy samochodów elektrycznych mogą zwiększyć zasięg swoich pojazdów zimą w następujący sposób:

  • skorzystać z opcji przygotowania baterii do jazdy (można to zrobić w większości samochodów elektrycznych – dzięki temu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze),
  • podczas podróży w pojedynkę korzystać z opcji ogrzewania foteli ogrzewania kabiny,
  • wyłączyć hamowanie rekuperacyjne,
  • wyłączyć zbędne elementy wyposażenia, np. automatyczne składanie lusterek itp.
  • zostawić pojazd podłączony do gniazdka po zakończeniu jazdy (jeżeli takie są zalecenia producenta). 

Rozładowana bateria w elektryku. Co robić?

Jeśli pomimo zastosowanych działań, bateria w samochodzie się rozładuje, a kierowca nie będzie miał możliwości jej naładowania, jedynym rozwiązaniem pozostaje wezwanie lawety, która odholuje dany pojazd do najbliższego punktu ładowania.

- Kierowcy samochodów elektrycznych powinni rozważyć rozszerzenie obowiązkowej polisy OC o ubezpieczenie Assistance, które zapewni pomoc w przypadku rozładowania się baterii w samochodzie. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne zakresy takiej ochrony, dlatego przed zakupem polisy należy dokładnie sprawdzić, jakie są limity holowania pojazdu oraz ile razy można skorzystać z takiej usługi. Zwykle ubezpieczyciele oferują dwa takie świadczenia w ramach polisy – tłumaczy Katarzyna Gaweł z rankomat.pl - Przykładowa cena OC+ Assistance, która obejmuje pomoc w przypadku rozładowania baterii dla Nissana Leaf z 2015 roku to 586 zł. – dodaje.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi? Biuro prasowe
2024-07-22 | 01:00

Zrównoważony transport – gwałtowny hamulec w branży taxi?

Niekontrolowany wzrost indywidualnego ruchu samochodowego jest problemem większości dużych miast na całym świecie. Coraz więcej mieszkańców większych miast zauważa przeciążenie
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.