W Światowy Dzień Oszczędzania sprawdzamy najbardziej ekonomiczne formy transport
Monika Bielkiewicz
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
W czasach, gdy koszty życia stale rosną, a konsumenci szukają sposobów na optymalizację domowych budżetów, wydatki na transport są przez wielu coraz częściej poddawane rewizji. Wciąż wysokie ceny benzyny i ubezpieczenia pojazdów, a do tego rosnące koszty eksploatacji oraz opłaty za parkowanie w coraz rozleglejszych strefach miast, dla wielu kierowców stanowią znaczne obciążenie finansowe. Zbliżający się Światowy Dzień Oszczędzania, obchodzony 31 października, to doskonały moment, by przyjrzeć się możliwościom optymalizacji wydatków w zakresie podróżowania, a także nowoczesnym rozwiązaniom, które cieszą się coraz większą popularnością. Eksperci elektromobilności podsumowują koszty użytkowania różnych środków transportu.
Do niedawna posiadanie własnego samochodu było symbolem sukcesu i prestiżu, jednak współcześnie podejście do własności pojazdów uległo zmianie. Z raportu PwC[1] wynika, że konsumenci podróżują rzadziej lub korzystają z alternatywnych form transportu — komunikacji miejskiej, pojazdów elektrycznych elektrycznymi czy car sharingu. Świadczy to też o zmianie priorytetów. Własny samochód, dotąd postrzegany również jako symbol statusu społecznego, dziś nie jest już niezbędny. Użytkownicy coraz częściej wybierają rozwiązania praktyczne, ekonomiczne i przyjazne środowisku.
– Rosnące koszty życia skłaniają wielu konsumentów do poszukiwania bardziej oszczędnych i ekologicznych rozwiązań transportowych. Szczególnie widoczne jest to w dużych miastach, gdzie alternatywne rozwiązania są coraz bardziej popularne, dlatego jako przykład wzięliśmy Warszawę. Aby sprawdzić, jakie formy podróżowania są najbardziej opłacalne, wybraliśmy 3 różne: pojazd spalinowy, komunikację miejską oraz lekkie, czterokołowe pojazdy elektryczne. W naszej analizie skupiliśmy się na rocznych kosztach, przy założeniu, że miesięcznie pokonujemy dystans 1000 km. Wzięliśmy pod uwagę także koszty stałe, jak ubezpieczenie. Nie wliczaliśmy natomiast wydatków na bilety parkingowe czy amortyzację, gdyż są to bardzo indywidualne kwestie i nie da się ich uśrednić – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu firmy Electroride.
Tradycyjne samochody spalinowe
Samochody spalinowe, chociaż wygodne i dostępne dla szerokiej grupy użytkowników, wciąż generują wysokie koszty utrzymania. W zależności od rodzaju silnika, koszt przejechania 100 km może się wahać od 40 zł (w przypadku Diesla 2.0) do nawet 120 zł (w przypadku samochodu z silnikiem V8). Rocznie są to wydatki od 5 000 zł do nawet 14 000 zł. Doliczając do tego średni koszt ubezpieczenia[2] – który w lipcu wyniósł 826 zł, a także opłaty za parkowanie, przegląd i ewentualne naprawy koszty te mogą być znacznie wyższe.
Komunikacja miejska
Komunikacja miejska pozostaje jedną z tańszych alternatyw transportowych, szczególnie dla osób regularnie przemieszczających się w tym samym obszarze. Koszt korzystania z transportu publicznego w Warszawie przez jedną osobę dorosłą wynosi około 180 zł miesięcznie, a rocznie 1840 zł[3], czyli mniej niż połowa rocznych kosztów eksploatacji samochodu. Jeśli jednak w gospodarstwie domowym mamy 2 osoby dorosłe i przynajmniej jedno dziecko, które codziennie muszą podróżować komunikacją miejską, może się okazać, że koszty będę porównywalne do wydatków na własny samochód.
Lekkie pojazdy elektryczne
Lekkie pojazdy elektryczne, takie jak e-skutery czy microcary, wypadają w tym zestawieniu najkorzystniej. Koszt przejechania 100 km tego rodzaju środkiem transportu to maksymalnie 7 zł, zatem rocznie (przy założeniu, że miesięcznie pokonujemy 1000 km) wydamy maksymalnie 800 zł. Nawet doliczając do tego koszt podstawowego ubezpieczenia, które wynosi ok. 100 zł dla tej kategorii pojazdów, wydatki związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych nie przekraczają 1000 zł.
– Koszt ładowania lekkich pojazdów elektrycznych trzy- i czterokołowych wynosi ok. 1 zł za 1 kWh, co czyni te pojazdy wyjątkowo oszczędnymi. Ich dodatkową zaletą jest fakt, że nie wymagają korzystania ze specjalistycznych stacji ładowania – można je zasilać prosto z domowego gniazdka. Warto też pamiętać, że tego rodzaju pojazdy bezpłatnie mogą zatrzymywać się w strefach płatnego parkowania, bez ograniczeń wjeżdżać do Stref Czystego Transportu, a także korzystać z buspasów, co znacznie ułatwia poruszanie się po mieście, a finalnie pozytywnie wpływa na oszczędności w domowym budżecie – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu firmy Electroride.
– Typowy samochód spalinowy z silnikiem benzynowym 1.8 spala nawet 10 litrów paliwa na dystansie 100 km, co przy cenie 6 zł za litr benzyny daje koszt 60 zł. Jest więc on około 10-krotnie wyższy niż w przypadku małego pojazdu elektrycznego! Koszty rosną jeszcze bardziej, jeśli doliczymy do nich opłaty za parkowanie, a także koszty przeglądów, wymianę płynów eksploatacyjnych, filtrów – tych kosztów w ogóle nie ma w przypadku pojazdów elektrycznych ze względu na bardzo prostą konstrukcję, które są praktycznie bezobsługowe. Dlatego jeśli szukamy oszczędności, przesiadka do pojazdu elektrycznego będzie jednym z najlepszych rozwiązań, które pozwoli nam zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie – dodaje Paweł Pilarczyk, dziennikarz technologiczny, redaktor naczelny portalu ITbiznes.
Obecnie mamy szeroki wybór środków transportu, które można dostosować do indywidualnych potrzeb, preferencji i stylu życia. Coraz większą popularność, zwłaszcza w zatłoczonych miastach, zdobywają rozwiązania z zakresu mikromobilności, w tym lekkie trzy- i cztero-kołowce elektryczne. To nie tylko ekonomiczna opcja, ale także ekologiczna, co czyni ją atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych i mało elastycznej komunikacji miejskiej. Światowy Dzień Oszczędzania to doskonała okazja, by zastanowić się, jakiego rodzaju transport może przynieść oszczędności nie tylko dla naszego portfela, ale również być lepszą opcją dla środowiska.
[1] https://www.pwc.com/c1/en/voice-of-the-consumer-survey-2024.html
[2] https://mubi.pl/poradniki/ile-kosztuje-ubezpieczenie-samochodu/
[3] Ceny wyliczone na podstawie cennika biletów okresowych Warszawskiego Transportu Publicznego
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.