MSP narzekają na płynność finansową. Czy przyda im się ubezpieczenie?
- W 2023 roku aż 51% firm obawiało się utraty płynności finansowej, co stanowi najgorszy wynik od 2013 roku - podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
- Na utratę płynności najbardziej narażone są mikrofirmy (51,1%), a następnie małe (41,2%) i średnie podmioty (40,7%).
- Dodatkowym zabezpieczeniem firmowych finansów w kryzysowej sytuacji jest ubezpieczenie majątkowe – przedsiębiorstwo otrzymuje odszkodowanie po niespodziewanej szkodzie.
- Z ochrony mogą korzystać zarówno małe firmy o obrotach poniżej 5 mln zł rocznie, jak i średnie podmioty z poziomem obrotów sięgającym 25 mln zł.
Przedsiębiorcy z sektora MSP w ciemnych barwach widzą swoją płynność finansową – wynika z danych PARP, zawartych "Raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (2023)". W zeszłym roku aż 51% przedsiębiorstw wyrażało obawy o utratę płynności. To wzrost o prawie 20 p.p. w porównaniu z 2022 r. i jednocześnie najgorszy wynik od 10 lat. Statystyki PARP ujawniają również związek między obawą o utratę płynności finansowej a wielkością przedsiębiorstwa. Mikrofirmy, które miały już problemy z płynnością, zwracają na to ryzyko największą uwagę (51,1%). Za nimi są małe (41,2%) oraz średnie przedsiębiorstwa (40,7%).
Na nastroje firm mogą mieć wpływ wydłużające się terminy przelewów, które nie pozostają bez wpływu na płynność. Według danych faktura.pl za III kw. ub.r. przedsiębiorcy czekają na zapłatę średnio 13,5 dnia. Najgorzej jest pod tym względem w firmach transportowych i magazynowych (21,1 dnia) oraz rolnictwie, łowiectwie i rybactwie (16,9).
- W obliczu niepewnego krajobrazu finansowego ubezpieczenia majątkowe stają się ważnym ogniwem strategii zarządzania ryzykiem finansowym i płynnością. Zabezpieczenie się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak katastrofy naturalne czy pożary, to nieoceniona korzyść dla przedsiębiorstw. Wszystkich, niezależnie od ich oceny własnej kondycji finansowej i zdolności przejścia przez trudne momenty suchą stopą. Duża szkoda może zniszczyć mienie i wstrzymać prowadzenie działalności, co bez wsparcia w postaci odszkodowania z polisy będzie ponad siły wielu firm – mówi Jacek Kasperski, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla MSP w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Jak działa ubezpieczenie dla sektora MSP?
Ubezpieczenie polega na objęciu ochroną firmowego majątku małych i średnich przedsiębiorstw. To kluczowy element zarządzania ryzykiem, powiązanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Stanowi finansowe zabezpieczenie przed skutkami różnych, nieplanowanych sytuacji kryzysowych – m.in. szkód katastroficznych (spowodowanych złą pogodą), kradzieży, pożarów, a także awarii sprzętu czy roszczeń wysuniętych przez osoby trzecie (np. poszkodowanych klientów w ramach ubezpieczenia OC z tytułu prowadzenia biznesu lub pracowników w OC pracodawcy).
- Zakres ochrony oraz kategorie firm, do których kierowana jest oferta, zależą od ubezpieczyciela. Na przykład w Compensie małe i średnie podmioty mogą korzystać z dwóch produktów, które dopasowane są do wartości ich mienia oraz rocznych obrotów. Jeden przeznaczony jest dla firm o majątku nieprzekraczającym 1 mln zł, których obroty sięgają do 5 mln zł. W drugim te progi to odpowiednio 15 mln zł wartości mienia i 25 mln zł obrotu – dodaje Jacek Kasperski z Compensy.
Podczas wyboru ubezpieczenia, firmy z sektora MSP powinny zwrócić szczególną uwagę na kilka spraw. Przede wszystkim muszą dokładnie określić, jakie ryzyka są najistotniejsze dla ich działalności i upewnić się, że polisa ubezpieczeniowa je obejmuje. Należy także wziąć pod uwagę sumy ubezpieczenia, czyli podane w polisie wartości firmowego mienia. Od nich zależy wysokość odszkodowania. Suma ma wpływ również na wysokość składki. Warto też przedyskutować wybór z doradcą ubezpieczeniowym, który może pomóc dokonać najbardziej korzystnego dla firmy wyboru.
- Nie można zapomnieć, jak istotne jest spersonalizowane podejście do ubezpieczeń i dopasowanie ochrony do specyfiki sektora, w którym działa przedsiębiorstwo. Każda branża ma charakterystyczne dla siebie ryzyka i możliwe kryzysy – właściwe ich zdefiniowanie zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo finansowe firmy – podsumowuje Jacek Kasperski z Compensy.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.