Komunikaty PR

Na czym polegają skuteczne media relations?

2021-07-29  |  12:50
Biuro prasowe

Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

Czym są media relations?

To pytanie zadaje sobie większość zespołów, które dopiero stawia pierwsze kroki w działaniach komunikacyjnych z prawdziwego zdarzenia. Media relations, a więc relacje z mediami to ciągły dialog z poszczególnymi redakcjami, dziennikarzami, publicystami i wydawcami, który musi być korzystny dla obu stron. Kluczem do utrzymywania takich kontaktów w sposób wartościowy i szczery jest również transparentność intencji danego biznesu oraz potencjalna współpraca w dłuższej perspektywie. Cel? Z perspektywy marki – dotarcie z przekazem do grupy docelowej. Z punktu widzenia mediów – dostęp do informacji z pierwszej ręki.

Tym samym dla biznesu, który chce (a obecnie – nawet musi) zainwestować w działania public relations, a więc kontakty z szerokim audytorium, media relations są absolutną podstawą myślenia o ambitnym informowaniu. Pielęgnowanie więzi z dziennikarzami to nie tylko realny instrument PR-owy oraz marketingowy, ale również wyznacznik szczerego i idącego z duchem czasu myślenia o rozwoju danego biznesu. Wszystko to brzmi (przynajmniej w teorii) dość prozaicznie, jednak… jak zabrać się za media relations w praktyce?

Biznes w mediach krok po kroku

Początki z media relations to przede wszystkim długie godziny z mailami i tabelami w tle. Jeśli dana spółka zaczyna całkowicie od zera, podstawą jest utworzenie tzw. bazy mediów, a więc spisu tytułów, które interesują zarząd pod kątem informowania o działaniach firmy. Równolegle do wyszukiwania wartościowych z perspektywy profilu działalności portali lub prasy, należy od razu kontaktować się z kilkoma przedstawicielami danego medium. Dlaczego? Nie chodzi oczywiście o spam wymierzony w kierunku redakcji, a optymalizację naszych starań – niektóre obszary potencjalnej współpracy należy omówić z redaktorem naczelnym, część z kierownikami działów, a jeszcze inne – z marketingiem.

Właśnie odpowiednie dobranie rozmówcy w kontekście ewentualnych publikacjach jest na tyle strategiczne, że strona biznesowa pokazuje pewną znajomość rynku mediów i środowiska branży. To wyjątkowo istotne elementy, które mogą zarówno umocnić relację z daną redakcją, jak i całkowicie zdyskredytować biznes w oczach medium – słowem – łatwo o wpadkę. Dla wielu spółek ryzyko dobrania nieodpowiedniego medium pod swoją grupę docelową, a także brak doświadczenia w kontaktach ze środowiskiem dziennikarskim to bariery nie do przeskoczenia – w tych kategoriach rozwiązaniem są dedykowane szkolenia lub ścisła współpraca z agencjami public relations.

Zakładając jednak, że na początku swojej przygody z media relations biznes zdecyduje się na samodzielną budowę kontaktów, kolejną przeszkodą może być rozwój komunikacji, który podtrzymywany jest za sprawą dedykowanych narzędzi. Są to przede wszystkim:

  • informacje prasowe – dystrybuowane do redakcji cyklicznie;
  • wywiady – aranżowane samodzielnie lub we wsparciu dziennikarzy;
  • komentarze eksperckie – wyspecjalizowane materiały do wykorzystania w ramach szerszych tekstów;
  • konferencje prasowe – duże przedsięwzięcia dla wybranych redakcji;
  • wizyty dziennikarzy w przedsiębiorstwach – szczegółowo zaplanowane w celu przybliżenia prac spółki.

Czy warto inwestować w media relations?

Najprostsza odpowiedź – tak, z pewnością. Skuteczne działania media relations opierają się na holistycznym wykorzystaniu bardzo konkretnych narzędzi, które są wyjątkowo cenne zarówno z perspektywy biznesowej, jak i prac redakcyjnych. Dzięki kontaktom z mediami spółki dostarczają poszczególnym dziennikarzom często unikalne treści, jednak to opracowanie materiałów jest kluczem do długofalowej współpracy. Dlatego też część biznesów decyduje się na bardzo poważne inwestycje na poczet zespołów in-housowych, ale również angaż podmiotów zewnętrznych.

Która formuła sprawdza się lepiej? Tutaj nie ma reguły. Zespół ds. media relations w ramach danej organizacji jest o tyle wygodną opcją, że zawsze jest “w centrum wydarzeń”. Z drugiej zaś strony takie rozwiązanie generuje znaczne koszta i mniejszą elastyczność w przypadku modyfikacji współpracy. Kontrakty z agencjami z kolei pozwalają oddać ten obszar w ręce specjalistów. Według wyliczeń analityków z londyńskiego Unilevera marki skutecznie komunikujące cel swojej działalności rosną o 69 proc. szybciej niż konkurencja. Jak osiągnąć taki wynik? Właśnie realizując założenia media relations, ale z pewnym wyczuciem, jakością i znacznym przywiązaniem do szczegółów.

Biznesy, które realnie chcą zaistnieć ze swoim przekazem w przestrzeni medialnej, nie powinny ograniczać się do podstawowych narzędzi media-relations. W tym przypadku są dwa wyjścia – wieloletnia praktyka i zdobywanie doświadczenia na własną rękę lub ścisła współpraca z wyspecjalizowanym zespołem. Wyłącznie z perspektywy 23-letniej obecności na rynku mogę stwierdzić, że drugi scenariusz procentuje o wiele korzystniej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz Biuro prasowe
2025-08-11 | 12:30

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Współczesne wnętrza coraz częściej łączą estetykę z funkcjonalnością, a zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem projektowania. Ekologiczne
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.