Najważniejsze trendy branży gastronomicznej Q1 2023
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W nowym roku przyglądamy się najważniejszym kierunkom, które będą definiować branżę gastronomiczną w najbliższych miesiącach. Wzrost znaczenia alternatyw wegańskich, rozwój segmentu q-commerce i rozwój technologii AI? To wszystko w najnowszej odsłonie cyklu #FoodTrends.
Roślinne zamienniki górą
Nowy kwartał rozpoczynamy od światowego trendu zapoczątkowanego przez brytyjską organizację non-profit, czyli od Veganuary. Inicjatywa ta zachęca do wybierania roślinnych alternatyw jedzenia zamiast mięsa przez cały styczeń. Popularność tego trendu (już w 2022 roku do inicjatywy przyłączyło się 228 krajów) wyznacza też pewien kierunek branży gastronomicznej i food delivery – ludzie potrzebują więcej dań wegańskich i wegetariańskich. Mimo że propozycje roślinne są z nami na rynku od kilku dobrych lat, w nadchodzącym kwartale, jak i całym roku, możemy spodziewać się ich większej dostępności na rynku: w postaci półproduktów w sklepach spożywczych, gotowych dań serwowanych w restauracjach czy w lokalach, specjalizujących się wyłącznie w tym typie gastronomii.
„W Wolt szczególną uwagę przywiązujemy do zmieniających się preferencji żywieniowych naszych użytkowników i staramy się na nie szybko reagować. W naszej aplikacji znajdują się dedykowane zakładki z restauracjami, serwującymi wyłącznie wegańskie i wegetariańskie dania. Dołączamy także do inicjatywy Veganuary – w naszej aplikacji planujemy wprowadzenie specjalnej oferty w styczniu. Co więcej, zauważamy, że nasi partnerzy coraz częściej poszerzają swoje oferty o roślinne alternatywy dań mięsnych. Głos klienta ma ogromne znaczenie – widzimy to, także w tym przypadku” – mówi Agata Polityło General Manager Wolt Polska.
Q-commerce coraz silniejsze
Pokochaliśmy możliwość robienia zakupów bez konieczności wychodzenia z domu, a także to, że już nawet w kilkadziesiąt minut od złożenia zamówienia wybrane produkty czekają pod naszymi drzwiami. Trend quick commerce, czyli szybkich zakupów, który rozkwitł w czasie pandemii, już na stałe zagościł w naszej świadomości. Co istotne, nie mówimy już wyłącznie o zakupach podstawowych produktów spożywczych, ale także o możliwości dokonywania szybkich zakupów dostarczanych z lokalnych piekarni, kwiaciarni, cukierni, sklepów z ubraniami i kosmetykami, a nawet z produktami dla zwierząt! Q-commerce świetnie sprawdziło się w okresie świątecznym dla tych zabieganych, szukających prezentów na ostatnią chwilę. Z dużym prawdopodobieństwem klienci będą chętnie korzystać z oferty q-commerce także w najbliższych, zimowych miesiącach – gdy aura nie zachęca do wychodzenia z domów.
Nie tylko fast food
Nowy rok – nowa ja? Frazes będący przedmiotem wielu żartów, ale z drugiej strony zawierający w sobie jednak nutkę prawdy. W najbliższych miesiącach będziemy bardziej przykładać wagę do jakości jedzenia, które spożywamy. Niegdyś jedzenie na dowóz kojarzyło się wyłącznie z burgerem szybko zaspokajającym głód czy pizzą zamawianą na spotkania towarzyskie. Oczywiście, nie będziemy w całości rezygnować z tych przyjemności, ale coraz częściej w naszym codziennym jadłospisie będziemy stawiać na jakość spożywanego jedzenia. Przykładowo, zamawianie lunchu w trakcie pracy – jest to rozwiązanie szybkie i wygodne. Chcemy jednak, aby dostarczone jedzenie nie tylko zaspakajało głód, a było pełnowartościowym i smacznym posiłkiem. Zwłaszcza podczas ciemnych, zimowych miesięcy, będziemy wybierać potrawy jak najlepszej jakości, dostarczające wielu składników odżywczych. Nawet w przypadku wcześniej wspomnianej pizzy na spotkanie towarzyskie – w decydowaniu o wyborze restauracji, kluczowa może okazać się nie tylko jakość jej składników, ale także jakość dostawy – oczekujemy, że jedzenie będzie smakować tak samo, jak na miejscu w restauracji.
„Jakość naszych usług jest podstawą naszej działalności. Bierzemy pod uwagę zarówno kompleksową obsługę użytkownika z poziomu aplikacji, jak i dostarczenie gotowego dania. Jako Wolt bierzemy na siebie odpowiedzialność za to, by cały proces, od złożenia zamówienie po dostawę, był na jak najwyższym poziomie. Dbamy również o to, by nasi partnerzy restauracyjni wyznawali podobne wartości do nas, czyli przede wszystkim to, by dostarczać klientom jak najlepsze jedzenie” – dodaje Agata Polityło General Manager w Wolt Polska.
AI wkracza do branży gastronomicznej
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji zaczynają podbijać kolejne rynki. Nie inaczej jest w przypadku gastronomii i food delivery. Wpływ rozwiązań AI będzie zauważalny na przykład podczas procesu składania zamówienia (większa automatyzacja), ale także we właściwej dostawie dania, np. przez… robota-dostawcę! Oczywiście, nie mówimy tu o całkowitej rewolucji – czynnik ludzki w dostawach jedzenia nadal pozostanie podstawą. Niemniej jednak firmy stale będą poszukiwać usprawnień i optymalizacji ich działalności, przekładających się na coraz szybsze dostawy zamówionych dań, czy minimalizację błędów w zamówieniach, np. poprzez specjalny algorytm wyłapujący braki w danym zamówieniu lub niepoprawne jego skompletowanie.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.