Network marketing – sposób na biznes czy zajęcie dodatkowe?
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
katarzyna.dabrowska|goodonepr.pl| |katarzyna.dabrowska|goodonepr.pl
796 996 272
https://goodonepr.prowly.com/
Chociaż umowa o pracę zapewnia poczucie bezpieczeństwa, coraz więcej Polaków rezygnuje z etatu na rzecz innych form zatrudnienia. Zwłaszcza młodzi ludzie, dopiero wkraczający na rynek pracy, zwracają uwagę na aspekty takie, jak elastyczność i niezależność finansowa[1]. Wielu z nich odpowiedź na swoje potrzeby znajduje w network marketingu. Na czym polega kariera w tym modelu biznesowym?
Według najnowszych badań, niemal połowa badanych kandydatów na całym świecie nie wybrałaby pracy na etacie. Wśród najczęściej wymienianych alternatyw, przeważnie wymieniana jest praca na kontrakcie, praca projektowa, a nawet praca sezonowa i tymczasowa – w zależności od rynku, tymi formami zatrudnienia przejawia zainteresowanie nawet 60% ankietowanych[2].
Choć atrakcyjne wynagrodzenie wciąż jest najwyżej cenioną przez kandydatów wartością, nowi pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na inne motywatory, takie jak elastyczny czas pracy i zatrudnienie, w którym wysokości zarobków nie warunkują godziny spędzone przy biurku, a realne wyniki. Jako zaletę takiego systemu najczęściej wymienia się m.in. możliwość pogodzenia pracy z obowiązkami domowymi, zdobywaniem wykształcenia czy samorealizacją. Szukając zawodu spełniającego te oczekiwania, kandydaci często spotykają się ofertami pracy w network marketingu.
Na czym polega marketing sieciowy?
Marketing sieciowy, nazywany również network marketingiem, to struktura biznesowa opierająca się na sprzedaży dóbr przez niezależnych przedstawicieli marki oraz budowaniu tychże struktur biznesowych opartych o nowych członków wchodzących do organizacji. Dzięki aktywnemu budowaniu sieci klientów i partnerów, firma jest w stanie zrezygnować z dystrybucji produktów za pomocą sklepów stacjonarnych oraz z tradycyjnych form reklamy, przeznaczając środki na prowizje dla sprzedawców.
– Jedną z zalet pracy w modelu opierającym się na network marketingu jest elastyczność, na którą mogą pozwolić sobie konsultanci, ponieważ wyniki sprzedażowe w dużej mierze zależą od tego, ile czasu poświęcamy na pracę. Odpowiednio zmotywowane osoby są w stanie przekuć marketing sieciowy w swoją główną formę zarobku, nie tylko sprzedając produkty klientom, ale również poszerzając grono partnerów. Dzięki temu tworzy się sieć, w której zarabiamy nie tylko na bezpośredniej sprzedaży, ale także na osiągnięciach osób, które zrekrutowaliśmy – wyjaśnia Andrzej Cichocki, ekspert i członek zarządu spółki CSC Global Education SA, która zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży MLM i direct selling w Polsce i na świecie.
Kariera dla każdego?
Network marketing cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony potencjalnych handlowców. Wynika to m.in. ze stosunkowo niskiego progu wejścia – choć pewne cechy charakteru są pożądane w tym modelu pracy, od chętnych nie wymaga się jednak udokumentowanych kwalifikacji i doświadczenia.
– Rozważając podjęcie pracy opartej na modelu network marketingu z pewnością należy zastanowić się, jakich efektów oczekujemy i ile jesteśmy w stanie dać od siebie. W zależności od poświęconego czasu zarobki mogą wyglądać zupełnie inaczej u osoby, która aktywnie działa i buduje wokół siebie sieć kontaktów, a inaczej u kogoś, kto skupia się na dorywczej na sprzedaży produktów. Jedną z zalet network marketingu jest właśnie to, że tryb i formę pracy możemy dostosować do pożądanych efektów i w zależności od tego czego oczekujemy, traktować ją zarówno jako główne źródło utrzymania, jak i możliwość „dorobienia sobie” po godzinach pracy na etacie – tłumaczy Andrzej Cichocki. – Jednocześnie poza możliwością zarobku, kariera oparta na marketingu sieciowym pozwala też na samorozwój i poprawę kompetencji i umiejętności miękkich, które bardzo przydają się zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. To z pewnością wartość dodana, którą także należy wziąć pod uwagę, chcąc rozwinąć skrzydła w network marketingu – podsumowuje Cichocki.
Choć według danych z 2020 roku w branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce zarejestrowanych jest aż 987 tysięcy konsultantów, jedynie 20% z nich to osoby traktujące branżę jako główne źródło utrzymania. Warto też zauważyć, że 82% sprzedawców to kobiety – network marketing cieszy się wśród nich szczególnym powodzeniem, ponieważ pozwala na elastyczne zarządzanie czasem, a także pracę w zaciszu domowego ogniska, którą można połączyć z domowymi obowiązkami i wychowywaniem dzieci[3]. Marketing sieciowy to jednak świetne rozwiązanie nie tylko dla osób, szukających dodatkowego zarobku, ale także tych, które chcą przekuć go w stały dochód[3].
[1] Manpower Group Solutions, Raport „Jak chcemy pracować? Co pracodawcy powinni wiedzieć o preferencjach kandydatów dotyczących modelu pracy?”
[2] Tamże.
[3] Raport Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej za 2020 rok, https://pssb.pl/industry-information/wyniki-branzy-sprzedazy-bezposredniej-za-2020-rok
CSC Global Education SA to organizacja założona w 2020 roku w celu profesjonalizacji branży sprzedaży bezpośredniej (direct selling) w Polsce i na świecie. Zarząd CSC Global Education tworzą managerowie, przedsiębiorcy i szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem m.in. w sprzedaży i edukacji biznesowej działający na rynku polskim, włoskim i amerykańskim: Andrzej Cichocki, Witold Casetti, Artur Owczarski oraz Sebastian Stankiewicz. Zespół uzupełniają wykładowcy akademiccy, praktycy i eksperci z różnych obszarów naukowych takich jak: marketing, psychologia, przywództwo czy marka osobista. Misją spółki jest działalność szkoleniowa i edukacyjna kierowana do osób oraz firm działających w branży direct selling i network marketing (MLM), a także otoczenia rynkowego. Więcej informacji: www.cscglobaleducation.com.

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.