Komunikaty PR

Nie daj się oszukać! Jak przechytrzyć internetowych fałszerzy

2020-09-18  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania info_pras ( 0.06 MB )

Kto nie kocha promocji i świetnych okazji? Niestety polowanie na najkorzystniejszą ofertę nieraz wiąże się z ryzykiem. Świat zakupów online oferuje konsumentom ogromny wybór i różnorodność opcji. Mogłoby się pozornie wydawać, że zakupy i znalezienie najlepszej ceny jeszcze nigdy nie były tak proste – w końcu niekończącą się wirtualną listą produktów mamy dostępnych za jednym kliknięciem myszy. Nic więc dziwnego, że według najnowszych danych, udział e-commerce w handlu detalicznym w bieżącym roku powinien ustabilizować na poziomie ok. 8%[1] (w porównaniu z 5,4% w 2019 r.).[2]

Jednak rynek online to także niezliczona liczba sprzedawców. Oczywiście, istnieje wiele legalnych źródeł, ale niestety prawie na każdego uczciwego sprzedawcę przypada oszust, który sprzedaje niskiej jakości imitacje markowych produktów. Na pierwszy rzut oka produkty te często prezentują się autentycznie, ale mają dużo niższą cenę i zdecydowanie niższą jakość. Zatem rozróżnienie czy trafiliśmy na prawdziwą okazję, czy kupujemy podrobiony produkt, może być dość trudne. Często konsumenci do samego końca nie są świadomi tego, że kupili podróbkę.

Dzięki platformom internetowym ułatwiającym oszustom sprzedawanie swoich towarów, podrabiane produkty stanowią obecnie 3,3% całego światowego handlu.[3] Co więcej, nawet jeśli konsumentom uda się uniknąć kupienia podrobionego towaru, nadal narażają się na ryzyko, kupując „markowe” produkty od nieautoryzowanych sprzedawców. Wspomniane produkty, znane jako „szara strefa”, często wcale nie są podróbkami, a nawet mogły zostać wyprodukowane legalnie przez markę, ale sprzedawane są przez nieautoryzowanych sprzedawców, często po obniżonej cenie. W Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) produkty z szarej strefy handlu są nielegalne, a konsumenci kupujący te produkty, świadomie lub nie, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy autoryzowani sprzedawcy odmówią, jak się często zdarza, obsługi towarów z szarej strefy.

Dlatego przed dopełnieniem transakcji i przelaniem gotówki należy upewnić się, że kupujemy towar z zaufanego źródła. Istnieje kilka sposobów weryfikacji sprzedawcy. Oszuści często sami się zdradzają, wystarczy tylko poświęcić trochę czasu i uwagi na sprawdzenie sprzedającego. Chociaż okazyjna cena niekoniecznie oznacza, że ​​produkt jest podrobiony, jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby być prawdziwe, często tak właśnie jest. Wielu oszustów liczy na to, że kupujący będą tak oszołomieni obietnicą okazji, że nie będą kwestionować autentyczności towaru. Dlatego też absurdalnie niska cena powinna zapalić w kupującym ostrzegawczą lampkę i zachęcić do dodatkowego researchu, zanim klikniemy „kup”. Oto 3 najprostsze sposoby na przechytrzenie fałszerzy i unikanie towarów z szarej strefy:

1. Przyjrzyj się bliżej 5-gwiazdkowym recenzjom

Naturalnym pierwszym krokiem byłoby sprawdzenie recenzji sprzedawcy. Wiele osób i tak to zrobi, ale pamiętajmy, że recenzje nie powinny być traktowane jako wyrocznia absolutna. Oczywiście litania zjadliwych uwag od zirytowanych klientów natychmiast zapala nam w głowie czerwone światło, ale nawet i te pozytywne recenzje należy traktować z przymrużeniem oka. Oszuści często publikują własne fałszywe recenzje, nawet na zaufanych witrynach, takich jak Allegro. Na szczęście istnieją pewne znaki ostrzegawcze, które pomogą nam stwierdzić czy recenzja jest autentyczna, czy nie. Jeśli komentarze są zbyt niejasne lub ogólne, istnieje wiele postów mówiących o tym samym, wykorzystujących podobne sformułowania, a recenzenci wydają się używać przesadnie pochwalnego lub promocyjnego języka, to wszystko może wskazywać, że recenzje są sfabrykowane lub że sprzedawca przekupił kupujących do zostawiania pozytywnych opinii, na przykład rozdając produkt za darmo lub płacąc im za pozytywny komentarz.

2. Zwróć uwagę na szczegóły

Czasami sklep internetowy lub strona sprzedawcy natychmiast zaalarmuje Cię, że nie jest to źródło godne zaufania, używając wątpliwej jakości grafiki. Jednak umiejętni oszuści potrafią sprawiać wrażenie bardzo profesjonalnych, więc odkrycie ich będzie wymagało dogłębniejszego researchu. Zapoznaj się z ich sekcją „o nas” lub „skontaktuj się z nami”. Jeśli jest pełna błędów gramatycznych i literówek lub brakuje podstawowych informacji, takich jak adres firmy lub numer telefonu, to znak, że ​​coś jest nie tak. Możesz pójść o krok dalej, sprawdzając domenę witryny. Nie należy zbyt szybko ufać stroną kończącym się na .org lub .net – legalni sprzedawcy zazwyczaj nie używają tych domen. Ale jeśli dalej nie masz pewności, pomoże skopiowanie adresu internetowego do bezpłatnego narzędzia (takiego jak DomainTools[4]), które pozwoli sprawdzić wiarygodność witryny i udzieli nam wielu informacji, w tym na temat czasu jej utworzenia i lokalizacji IP. Należy uważać na wszelkie witryny prowadzone w lokalnym języku, ale mające domenę hostowaną w innym kraju lub witryny istniejące krócej niż rok.

3. Sprawdź opakowanie

Po dostarczeniu produktu można sprawdzić, czy jest oryginalny, czy to po prostu przekonująca podróbka. Samo opakowanie jest często pierwszą wskazówką. Większość marek stosuje do swoich produktów wysokiej jakości, starannie zaprojektowane opakowania. Opakowanie to nie tylko sposób na przeniesienie produktu z punktu A do punktu B, ale również reprezentacja marki, dlatego firmy przykładają dużą wagę do jego jakości. Oszuści – wręcz przeciwnie. Będą próbować naśladować oryginalny design, ale najczęściej opakowanie będzie słabe i złej jakości lub produkt nie będzie układać się w nim prawidłowo.

Nawet jeśli opakowanie wydaje się dobrze skonstruowane, dokładniejsza inspekcja może ujawnić szczegóły wskazujące na to, że produkt jest podrobiony. Większość kupujących spędza niewiele czasu, jeśli w ogóle, na czytaniu opisów zapisanych drobnym drukiem na pudełku, ale to właśnie takie szczegóły mogą być kluczem do wykrycia fałszerstwa. Sprawdź, czy opis na opakowaniu zawiera adresy kontaktowe, adresy e-mail lub strony internetowe i numery telefonów obsługi klienta. Obowiązkowe informacje prawne są często drukowane na opakowaniach, na przykład informacje o gwarancji produktu lub szczegóły dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

HP należy do firm, które dokładają wszelkich starań, aby klienci mogli sprawdzić, czy kupiony przez nich produkt jest oryginalny. Robimy wszystko, aby zapewnić naszym klientom wiedzę i narzędzia potrzebne do identyfikacji fałszywych materiałów eksploatacyjnych. Na przykład, nasze wkłady mają umieszczony kod QR na plombie zabezpieczającej opakowania, dzięki któremu można dokonać automatycznej weryfikacji. Na naszej stronie internetowej możesz sprawdzić numer seryjny, jego poprawność oraz autentyczność produktu. Produkty HP oznaczone są hologramem, który potwierdza autentyczność oraz specjalną etykietą, która pomoże stwierdzić, czy produkt został w jakikolwiek sposób naruszony.

 


[1] https://www.computerworld.pl/news/Szybki-wzrost-branzy-e-commerce,422318.html 

[2] Raport Santander Bank Polska

[3] OECD, Trade in fake goods is now 3.3% of world trade and rising: https://www.oecd.org/newsroom/trade-in-fake-goods-is-now-33-of-world-trade-and-rising.htm

[4] http://whois.domaintools.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.