Komunikaty PR

Nie daj się oszukać! Jak przechytrzyć internetowych fałszerzy

2020-09-18  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania info_pras ( 0.06 MB )

Kto nie kocha promocji i świetnych okazji? Niestety polowanie na najkorzystniejszą ofertę nieraz wiąże się z ryzykiem. Świat zakupów online oferuje konsumentom ogromny wybór i różnorodność opcji. Mogłoby się pozornie wydawać, że zakupy i znalezienie najlepszej ceny jeszcze nigdy nie były tak proste – w końcu niekończącą się wirtualną listą produktów mamy dostępnych za jednym kliknięciem myszy. Nic więc dziwnego, że według najnowszych danych, udział e-commerce w handlu detalicznym w bieżącym roku powinien ustabilizować na poziomie ok. 8%[1] (w porównaniu z 5,4% w 2019 r.).[2]

Jednak rynek online to także niezliczona liczba sprzedawców. Oczywiście, istnieje wiele legalnych źródeł, ale niestety prawie na każdego uczciwego sprzedawcę przypada oszust, który sprzedaje niskiej jakości imitacje markowych produktów. Na pierwszy rzut oka produkty te często prezentują się autentycznie, ale mają dużo niższą cenę i zdecydowanie niższą jakość. Zatem rozróżnienie czy trafiliśmy na prawdziwą okazję, czy kupujemy podrobiony produkt, może być dość trudne. Często konsumenci do samego końca nie są świadomi tego, że kupili podróbkę.

Dzięki platformom internetowym ułatwiającym oszustom sprzedawanie swoich towarów, podrabiane produkty stanowią obecnie 3,3% całego światowego handlu.[3] Co więcej, nawet jeśli konsumentom uda się uniknąć kupienia podrobionego towaru, nadal narażają się na ryzyko, kupując „markowe” produkty od nieautoryzowanych sprzedawców. Wspomniane produkty, znane jako „szara strefa”, często wcale nie są podróbkami, a nawet mogły zostać wyprodukowane legalnie przez markę, ale sprzedawane są przez nieautoryzowanych sprzedawców, często po obniżonej cenie. W Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) produkty z szarej strefy handlu są nielegalne, a konsumenci kupujący te produkty, świadomie lub nie, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy autoryzowani sprzedawcy odmówią, jak się często zdarza, obsługi towarów z szarej strefy.

Dlatego przed dopełnieniem transakcji i przelaniem gotówki należy upewnić się, że kupujemy towar z zaufanego źródła. Istnieje kilka sposobów weryfikacji sprzedawcy. Oszuści często sami się zdradzają, wystarczy tylko poświęcić trochę czasu i uwagi na sprawdzenie sprzedającego. Chociaż okazyjna cena niekoniecznie oznacza, że ​​produkt jest podrobiony, jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby być prawdziwe, często tak właśnie jest. Wielu oszustów liczy na to, że kupujący będą tak oszołomieni obietnicą okazji, że nie będą kwestionować autentyczności towaru. Dlatego też absurdalnie niska cena powinna zapalić w kupującym ostrzegawczą lampkę i zachęcić do dodatkowego researchu, zanim klikniemy „kup”. Oto 3 najprostsze sposoby na przechytrzenie fałszerzy i unikanie towarów z szarej strefy:

1. Przyjrzyj się bliżej 5-gwiazdkowym recenzjom

Naturalnym pierwszym krokiem byłoby sprawdzenie recenzji sprzedawcy. Wiele osób i tak to zrobi, ale pamiętajmy, że recenzje nie powinny być traktowane jako wyrocznia absolutna. Oczywiście litania zjadliwych uwag od zirytowanych klientów natychmiast zapala nam w głowie czerwone światło, ale nawet i te pozytywne recenzje należy traktować z przymrużeniem oka. Oszuści często publikują własne fałszywe recenzje, nawet na zaufanych witrynach, takich jak Allegro. Na szczęście istnieją pewne znaki ostrzegawcze, które pomogą nam stwierdzić czy recenzja jest autentyczna, czy nie. Jeśli komentarze są zbyt niejasne lub ogólne, istnieje wiele postów mówiących o tym samym, wykorzystujących podobne sformułowania, a recenzenci wydają się używać przesadnie pochwalnego lub promocyjnego języka, to wszystko może wskazywać, że recenzje są sfabrykowane lub że sprzedawca przekupił kupujących do zostawiania pozytywnych opinii, na przykład rozdając produkt za darmo lub płacąc im za pozytywny komentarz.

2. Zwróć uwagę na szczegóły

Czasami sklep internetowy lub strona sprzedawcy natychmiast zaalarmuje Cię, że nie jest to źródło godne zaufania, używając wątpliwej jakości grafiki. Jednak umiejętni oszuści potrafią sprawiać wrażenie bardzo profesjonalnych, więc odkrycie ich będzie wymagało dogłębniejszego researchu. Zapoznaj się z ich sekcją „o nas” lub „skontaktuj się z nami”. Jeśli jest pełna błędów gramatycznych i literówek lub brakuje podstawowych informacji, takich jak adres firmy lub numer telefonu, to znak, że ​​coś jest nie tak. Możesz pójść o krok dalej, sprawdzając domenę witryny. Nie należy zbyt szybko ufać stroną kończącym się na .org lub .net – legalni sprzedawcy zazwyczaj nie używają tych domen. Ale jeśli dalej nie masz pewności, pomoże skopiowanie adresu internetowego do bezpłatnego narzędzia (takiego jak DomainTools[4]), które pozwoli sprawdzić wiarygodność witryny i udzieli nam wielu informacji, w tym na temat czasu jej utworzenia i lokalizacji IP. Należy uważać na wszelkie witryny prowadzone w lokalnym języku, ale mające domenę hostowaną w innym kraju lub witryny istniejące krócej niż rok.

3. Sprawdź opakowanie

Po dostarczeniu produktu można sprawdzić, czy jest oryginalny, czy to po prostu przekonująca podróbka. Samo opakowanie jest często pierwszą wskazówką. Większość marek stosuje do swoich produktów wysokiej jakości, starannie zaprojektowane opakowania. Opakowanie to nie tylko sposób na przeniesienie produktu z punktu A do punktu B, ale również reprezentacja marki, dlatego firmy przykładają dużą wagę do jego jakości. Oszuści – wręcz przeciwnie. Będą próbować naśladować oryginalny design, ale najczęściej opakowanie będzie słabe i złej jakości lub produkt nie będzie układać się w nim prawidłowo.

Nawet jeśli opakowanie wydaje się dobrze skonstruowane, dokładniejsza inspekcja może ujawnić szczegóły wskazujące na to, że produkt jest podrobiony. Większość kupujących spędza niewiele czasu, jeśli w ogóle, na czytaniu opisów zapisanych drobnym drukiem na pudełku, ale to właśnie takie szczegóły mogą być kluczem do wykrycia fałszerstwa. Sprawdź, czy opis na opakowaniu zawiera adresy kontaktowe, adresy e-mail lub strony internetowe i numery telefonów obsługi klienta. Obowiązkowe informacje prawne są często drukowane na opakowaniach, na przykład informacje o gwarancji produktu lub szczegóły dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

HP należy do firm, które dokładają wszelkich starań, aby klienci mogli sprawdzić, czy kupiony przez nich produkt jest oryginalny. Robimy wszystko, aby zapewnić naszym klientom wiedzę i narzędzia potrzebne do identyfikacji fałszywych materiałów eksploatacyjnych. Na przykład, nasze wkłady mają umieszczony kod QR na plombie zabezpieczającej opakowania, dzięki któremu można dokonać automatycznej weryfikacji. Na naszej stronie internetowej możesz sprawdzić numer seryjny, jego poprawność oraz autentyczność produktu. Produkty HP oznaczone są hologramem, który potwierdza autentyczność oraz specjalną etykietą, która pomoże stwierdzić, czy produkt został w jakikolwiek sposób naruszony.

 


[1] https://www.computerworld.pl/news/Szybki-wzrost-branzy-e-commerce,422318.html 

[2] Raport Santander Bank Polska

[3] OECD, Trade in fake goods is now 3.3% of world trade and rising: https://www.oecd.org/newsroom/trade-in-fake-goods-is-now-33-of-world-trade-and-rising.htm

[4] http://whois.domaintools.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Znaczenie digitalu podczas organizacji eventów, czyli o mocy świata online Biuro prasowe
2024-07-29 | 12:00

Znaczenie digitalu podczas organizacji eventów, czyli o mocy świata online

Czy dzisiaj organizacja perfekcyjnego eventu wystarczy, by można było mówić o sukcesie? Nawet najlepiej zaplanowane, a w dalszym etapie zrealizowane wydarzenie nie przyniesie
IT i technologie Neptis SA zwiększył liczbę płacących użytkowników w aplikacji Yanosik o 18 proc.
2024-07-25 | 13:20

Neptis SA zwiększył liczbę płacących użytkowników w aplikacji Yanosik o 18 proc.

Spółka technologiczna Neptis S.A., notowana na rynku NewConnect, w pierwszym półroczu 2024 r. zwiększyła liczbę użytkowników aplikacji Yanosik, czyli
IT i technologie Sekret sukcesu AVoIP? Elastyczność w wyborach
2024-07-25 | 11:00

Sekret sukcesu AVoIP? Elastyczność w wyborach

Technologie AV i protokół internetowy (IP) połączyły siły, przynosząc rewolucyjne zmiany w branży. Ta dynamiczna integracja oferuje bardziej ekonomiczne i dostępne rozwiązania,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.