Komunikaty PR

Niemal 70% Polek bez własnej działalności chce założyć firmę

2021-12-15  |  11:46
Biuro prasowe

Jak wynika z nowego raportu „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Polki przed zakładaniem firm powstrzymuje głównie obawa przed brakiem pomysłów, brak finansów oraz brak pewności siebie, a pociągają niezależność i możliwość wpływu na własną pracę. Aż 68 proc. Polek, które nie prowadzą własnych firm, chciałoby to robić. Ponad ¼ chciałaby budować firmy na skalę globalną, a połowa lokalnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałyby je zarobki w wysokości 10-15 tys. zł miesięcznie na rękę. 

 

Jedynie 9 proc. Polek deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych, jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, wspierającej rozwój zawodowy kobiet. Mimo to Polki chętnie zakładają własne działalności - należy do nich aż ⅔ firm z branży usługowej, w większości zatrudniających do 9 osób*. Odzwierciedla to sytuację całego polskiego rynku, którego 99,8 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, jak podaje Polska Agencja Przedsiębiorczości. W przeprowadzonym przez fundację badaniu na temat przedsiębiorczości kobiet 60 proc. badanych wskazało, że nie prowadzi własnej działalności, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chciałoby tego robić. Aż 68 proc. chciałoby prowadzić własną firmę, a 22,5 proc. jest niezdecydowane. Trochę ponad ⅕ myśli o tym krócej niż rok, ponad połowa od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat. 

 

Własna firma jest drogą do niezależności

Co w takim razie powstrzymuje kobiety przed zakładaniem własnych firm? W przypadku ¼ są to obawy przed brakiem pomysłu, a w przypadku niemal ⅕ brak finansów. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewności siebie. Co dziesiąta badana obawia się nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uważa, że nie ma wystarczającej wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu firmy. Z kolei największą motywacją do założenia własnej działalności dla ¼ respondentek jest chęć bycia niezależną. Blisko ⅕ badanych chce mieć wpływ na swoją pracę, a prawie tyle samo pociąga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz chęć robienia czegoś zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad ¼ respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie. Ponad połowa chciałaby oferować pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.   

 

Polki chcą wyższych zarobków, ale stresują je rozmowy o pieniądzach

Niemal co 10. ankietowana jako główny czynnik motywujący do założenia własnej działalności wskazała chęć zarabiania więcej niż obecnie. Blisko ⅓ uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałoby je zarabianie miesięcznie 10-15 tys. zł na rękę. Co piąta jako satysfakcjonujące wskazała zarobki w wysokości 6-10 tys. zł na rękę, niewiele mniej 15-20 tys. zł na rękę, a 14 proc. 20-30 tys. zł na rękę. Blisko co 10. satysfakcjonowałyby zarobki do 6 tys. zł na rękę. Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszczą się w przedziale 1-10 tys. zł na rękę. Dla blisko połowy rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu są stresujące

 

Właścicielka firmy musi być odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, że bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu własnej działalności, a ponad ⅓ nie wie, czego mogłaby się po nich w tej kwestii spodziewać. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy ułatwia życie rodzinne, ponieważ m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy. Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uważa, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uważa, że prowadzenie firmy nie ma żadnego wpływu na życie rodzinne. 

Od lat obserwujemy rosnącą aktywność kobiet we wszystkich dziedzinach życia i chcemy ją wspierać - mówi Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, który jest partnerem dwóch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku - Kobiety w sposób szczególny potrzebują wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, ponieważ w drodze do osiągnięcia zawodowego sukcesu często muszą pokonywać o wiele więcej przeszkód niż mężczyźni i godzić wiele życiowych ról. Wspieranie kobiet, równości i różnorodności jest ważne nie tylko samo w sobie - większa różnorodność w biznesie i wykorzystanie talentów ludzi niezależnie od płci to więcej świeżych pomysłów i różnych punktów widzenia, co przekłada się na większą konkurencyjność firm i całej gospodarki oraz lepiej funkcjonujące społeczeństwo.

Zdaniem niemal ⅓ respondentek kobieta prowadząca własną działalność powinna cechować się przede wszystkim wytrwałością i nie zrażać się niepowodzeniami, a zdaniem ¼ musi traktować porażki jako doświadczenie, z którego można czerpać wiedzę. Te same cechy jako najważniejsze u przedsiębiorczyni wskazała również większość kobiet, które już prowadzą własne firmy.

 

O konkursie Bizneswoman Roku: 

Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni. Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl w następujących kategoriach otwartych: Biznes Roku - Przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku - Przychód poniżej 10 mln złotych, Startup Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Działalność Społeczna, Organizacja przyjazna rodzicom, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja, Ograniczanie śladu węglowego, Organizacja dostępna osobom ze szczególnymi Potrzebami.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.

*Dane pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Celem analizy była odpowiedź na pytania o aktywność biznesową kobiet względem zajmowanego stanowiska, działalności w branży, wielkości firmy i geolokalizacji. Analizie poddano dane z blisko 550 tysięcy firm. Przywołane dane obejmują okres trzech lat: 2020 / 2019 / 2018.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Galeria Tarnovia zmienia właściciela Biuro prasowe
2023-11-30 | 09:00

Galeria Tarnovia zmienia właściciela

Zdjęcia: https://1drv.ms/f/s!Ak6vnk2kpo84jKlCBakntsXXfc2OVg?e=esdDpP Duża transakcja na rynku obiektów handlowych. Galeria Tarnovia zmienia właściciela. W dniu 29 listopada 2023r
Firma CSRD wkracza do Polski - co to oznacza dla polskich przedsiębiorstw?
2023-11-29 | 10:30

CSRD wkracza do Polski - co to oznacza dla polskich przedsiębiorstw?

Autor tekstu: Jan Grelewski, ekspert ds. ESG w firmie JWA   ZDJĘCIA:
Firma Jak polskie firmy mogą współpracować z uczelniami wyższymi
2023-11-29 | 01:00

Jak polskie firmy mogą współpracować z uczelniami wyższymi

Dzisiejszy rynek stwarza nieograniczone możliwości rozwoju. Przedsiębiorcy mogą bez problemu przełamywać bariery i odkrywać kompletnie nowe obszary działalności. Dobre perspektywy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku

Zaprószenie ognia i pożar w remontowanym budynku, zalanie, zawalenie niewłaściwie zabezpieczonego dachu, zniszczone lub skradzione maszyny – to tylko część nieprzewidzianych zdarzeń i szkód, z jakimi muszą się liczyć firmy działające w branży budowlanej. Dlatego wiele z nich – choć formalnie nie ma takiego obowiązku – decyduje się na objęcie swojej działalności ochroną ubezpieczeniową. Jej zakres może być dokładnie dopasowany do potrzeb przedsiębiorcy, w zależności od specyfiki prowadzonej przez niego działalności.

Infrastruktura

Samorządy aktywnie inwestują w zielone ciepłownictwo. Na takie projekty jest coraz więcej środków publicznych

 Ciepłownictwo jest jednym z największych majątków, jakie ostatnie pokolenia Polaków zakopały w ziemię poprzez rury, kolektory, instalacje ciepła systemowego. Jednak przez te lata zaniedbań, braku inwestycji w obszarze ciepłownictwa w tej chwili wymaga ono szybkich działań. Musimy jak najszybciej zacząć tę transformację – mówi Tomasz Gackowski, dyrektor zarządzający ARP. Aby promować gminy, które są najbardziej zaangażowane w tę transformację sektora ciepłownictwa, ARP i BGK we współpracy z partnerami rozstrzygnęły właśnie konkurs na Najbardziej Innowacyjne Energetycznie Samorządy. Wśród laureatów są Gliwice oraz Lidzbark Warmiński, które wdrażają zielone projekty w ciepłownictwie na szeroką skalę.

Prawo

Polacy nie mają w zwyczaju sporządzać testamentów. Co piąty uważa, że ma jeszcze czas na taką decyzję

Tylko 9 proc. Polaków w wieku powyżej 45 lat przygotowuje testament. Ponad 40 proc. przyznaje, że nigdy się nad tym nie zastanawiało, a prawie jedna czwarta uważa, że nie ma nic cennego, co mogłaby po sobie zostawić. Decyzję o sporządzeniu dokumentu przekładamy na później, tymczasem pozwala on zabezpieczyć interes spadkobierców i zapobiega konfliktom. – Warto się zastanowić i zabezpieczyć swoją rodzinę, żeby po śmierci majątek trafił w odpowiednie ręce – przekonuje dr Dawid Rejmer, radca prawny w Kancelarii Finansowej LEX.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.