Komunikaty PR

Części wspólne – co sprawia, że chcemy w nich przebywać?

2022-11-29  |  12:20
Biuro prasowe

ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/4f1f762fa555f5fd5464240069d9a82c20221129100424/b015da8062e68ca90d1baa5447c54d4a20221129100446/73ebe9

Odwiecznym problemem architektury jest znalezienie kompromisu pomiędzy estetyką a użytecznością. Dodatkowym problemem są nieustannie zmieniające rynkowe trendy i rosnące oczekiwania odbiorców. Ludzka potrzeba obcowania z pięknem przybiera coraz to nowe formy, stawiając przed architektami kolejne wyzwania, polegające na stworzeniu obiektów, w których chce się przebywać i które mogą pełnić możliwie jak najwięcej funkcji. Jak zatem należy je projektować?

Trochę psychologii

Narodzin terminu „psychologia architektury” należałoby szukać jeszcze pod koniec XIX wieku, jednak zabiegi, dzięki którym wpływano na emocje odbiorców i użytkowników budynków poprzez ich formę, są częścią projektowania już od wieków. Przykładem mogą być chociażby obiekty sakralne z epoki średniowiecza czy też majestatyczne budowle pochodzące jeszcze ze starożytności.   

Obecnie bardzo często sięga się po wiedzę z dziedziny psychologii architektury przy projektowaniu budynków użyteczności publicznej czy też reprezentacyjnych części wspólnych w obiektach komercyjnych – np. w hotelach. Ich funkcjonalność i przyjazność może być dużo większa, jeśli już na etapie projektowym weźmie się pod uwagę emocje, które towarzyszyć będą odbiorcom tych przestrzeni, co pozwoli na ich odpowiednie ukierunkowanie i w konsekwencji – wywołanie określonego nastroju.

Możemy znacząco wpływać na emocje szeregiem zabiegów projektowych – mówi Paulina Czurak-Czapiewska, właścicielka biura projektowego Ideograf. Tonacja kolorów czy dobór materiałów może wprawić odbiorcę w zadumę, refleksję lub radość i ekscytację. Światłem możemy kreować poczucie tajemniczości, zagadkowości lub lekkości i relaksu. Dobór wielkości szklenia będzie natomiast tworzyć klimat transparentności, otwartości, bądź wyciszenia, zamknięcia – dodaje.

Części wspólne – nowy „must have”

W ostatnich latach widać wyraźnie, że psychologia architektury dotarła również do sektora mieszkaniowego, a konkretniej – do potencjalnych nabywców mieszkań. Jeszcze do niedawna, dokonując wyboru, kierowali się oni trzema zasadniczymi czynnikami – lokalizacją, ceną i metrażem. W efekcie, największym zainteresowaniem cieszyły się mieszkania o stosunkowo niskiej cenie metra kwadratowego i zlokalizowane możliwie blisko miejsca pracy, szkoły czy terenów rekreacyjnych.

Sytuacja ta w ostatnich latach uległa jednak zmianie spowodowanej popularyzacją rozwiązań, które dotychczas zarezerwowane były niemal wyłącznie dla inwestycji klasy premium. Mowa tu estetycznych i dobrze zaprojektowanych częściach wspólnych takich, jak przyjazne lobby, siłownia, strefa fitness, plac zabaw czy taras rekreacyjny, które zapewniają różne sposoby spędzania wolnego czasu (bez czasochłonnych dojazdów), ale sprzyjają też integracji lokalnej społeczności.

Warto zaznaczyć, że rozwiązania dostarczające wielu możliwości spędzania wolnego czasu w obrębie miejsca zamieszkania okazały się wręcz nieocenione w momencie rozpoczęcia pandemii covid-19, kiedy to kontakt ze światem zewnętrznym należało ograniczyć do absolutnego minimum. Z biegiem czasu stało się jasne, że dostęp do części wspólnych stał się kolejnym stałym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze własnego M.

Dobrze zaprojektowane osiedle, z ciekawą aranżacją wnętrz to z pewnością magnes i dla nabywców i dla najemców nieruchomości – mówi Justyna Rachuba, managerka aparthoteli INA Management. Ciekawy design, odpowiednio dobrana kolorystyka i materiały w częściach wspólnych podnoszą wartość nieruchomości i wpływają na cenę zakupu i najmu. Podobnie jest z bujną i dobrze zaprojektowaną zielenią, która już w czasie dojścia do nieruchomości buduje pozytywne emocje i zwiększa efekt całości. Jednak okres pandemii nauczył klientów dostrzegać dodatkowe rozwiązania, jakie czekają na nich wokół miejsca zamieszkania. Chodzi tu oczywiście o mini parki, place zabaw, boiska rekreacyjne, korty tenisowe, paleniska do grilla lub inne rozwiązania przyczyniające się do integracji sąsiedzkiej i pobudzają dobre relacje między ludźmi na co dzień, co zdecydowanie podnosi jakość życia. Ważne jest również to, co pozwala wpisywać nieruchomość w koncepcję miast 15-minutowych: bliskość apteki, małego osiedlowego bistro, sklepów i innych usług oraz dostępność komunikacji miejskiej – podsumowuje.

Student prawdę ci powie

Nie inaczej jest w wypadku dość specyficznego sektora rynku mieszkaniowego – obiektów zamieszkania zbiorowego, gdzie coraz większą popularnością cieszą się prywatne akademiki o podwyższonym standardzie z bogatą ofertą funkcji dodatkowych, które również w tym wypadku nie tylko dostarczają wielu sposobów spędzania wolnego czasu, ale umożliwiają integrację, która w wypadku studentów jest niezwykle istotna.

Dobrym przykładem może być Spółka Silver Rock, będąca właścicielem marki Collegia, która adresuje swoją ofertę do rezydentów, dla których ważna jest nie tylko dogodna lokalizacja, ale również odpowiedni komfort życia, czy dodatkowa infrastruktura towarzysząca. Wśród udogodnień znajdziemy tu 6 pomieszczeń do nauki, 7 pokoi do integracji ze stołami do ping-ponga i piłkarzyków, konsole do gier i wiele innych elementów pozwalających na miłe spędzanie czasu w gronie znajomych. Ponadto w budynku mieści się profesjonalnie wyposażona siłownia, wytłumiona sala muzyczna z instrumentami oraz rozległa strefa gastronomiczna. Wszystko to ma istotny wpływ na ogólne samopoczucie oraz poprawę jakości życia studentów.

Badanie przeprowadzone na grupie 200 rezydentów zamieszkujących obiekt wskazało, że najważniejszymi czynnikami decydujących o wyborze Collegii, była dogodna lokalizacja (prawie 50%) i wysoki standard (ok. 35%). Co ważne - wśród największych atutów obiektu aż 80% respondentów wymieniło właśnie dobrze zaprojektowane przestrzenie wspólne, w których po prostu chce się spędzać czas wolny.

Ankietowe badanie wśród naszych mieszkańców przeprowadziliśmy po raz pierwszy, dlatego z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki – mówi Karol Wojtas, członek zarządu spółki Silver Rock. Celem sondażu było przede wszystkim poznanie opinii, oczekiwań i ogólnego poziomu satysfakcji naszych mieszkańców. Wyniki ankiet pokazały, że Akademik Collegia zdecydowanie zdał egzamin i dobrze odpowiada na zapotrzebowanie rezydentów. Cieszymy się, że mogliśmy stworzyć dla studentów ciekawą przestrzeń o zupełnie innym standardzie niż te, które były dla nich dostępne do tej pory.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zarządcy nieruchomości komercyjnych chcą wiedzieć więcej o najemcach Biuro prasowe
2024-03-29 | 08:00

Zarządcy nieruchomości komercyjnych chcą wiedzieć więcej o najemcach

Na rynku nieruchomości komercyjnych przybywa nierzetelnych najemców. Z tego względu właściciele biur, powierzchni handlowych, magazynów, hal produkcyjnych i innych
Nieruchomości Murapol Primo – nowa oferta mieszkań na mapie Lublina
2024-03-28 | 15:30

Murapol Primo – nowa oferta mieszkań na mapie Lublina

Grupa Murapol, działająca w kilkunastu polskich miastach, poszerza swoje portfolio o kolejną nowoczesną inwestycję mieszkaniową. Murapol Primo, pierwszy projekt dewelopera w Lublinie,
Nieruchomości Murapol Forum – wyjątkowy projekt mieszkaniowy w Nowym Centrum Łodzi
2024-03-28 | 15:00

Murapol Forum – wyjątkowy projekt mieszkaniowy w Nowym Centrum Łodzi

Przy ul. Targowej w Łodzi powstanie kolejna nowoczesna inwestycja Grupy Murapol, dewelopera dobrze znanego na tutejszym rynku nieruchomości. Przedsięwzięcie deweloperskie Murapol Forum

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.