Dobrze zaprojektowane inwestycje są odporne na kryzys
Mimo spowolnienia na rynku mieszkaniowym najlepsze projekty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Według Develii, jednej z największych firm deweloperskich w Polsce, liczą się lokalizacja, lokalna infrastruktura i dostęp do powierzchni zielonych.
Rok 2022 był wymagający dla deweloperów. Na skutek serii podwyżek stóp procentowych i nowelizacji rekomendacji S o 70 proc. zmniejszyła się dostępność kredytów hipotecznych, a wraz z nią spadł popyt. Według agencji doradczej JLL deweloperzy sprzedali średnio o 50 proc. mniej mieszkań niż rok wcześniej. Na tle konkurencji wyniki Develii, jednego z liderów branży, prezentują się korzystnie. Firma sprzedała w sumie 1634 lokale, co jest rezultatem tylko o 15 proc. niższym w porównaniu do 2021 roku. W przypadku najlepszych inwestycji liczba zawartych umów była podobna lub nawet wyższa niż 12 miesięcy wcześniej.
Develia w Alejach Praskich, flagowej inwestycji w Warszawie, sprzedała 250 mieszkań. Klienci docenili atrakcyjną lokalizację na Pradze Południe z dobrym dojazdem do centrum, rozbudowaną infrastrukturę lokalną oraz projekt zagospodarowania przestrzeni zewnętrznych. Do dyspozycji nabywców przewidziano m.in. przestronny dziedziniec z placem zabaw, siłownię plenerową i tężnię solankową.
Pierwsze trzy etapy uzyskały certyfikację w systemie BREEAM. Otrzymanie takiego wyróżnienia zaświadcza, że dany obiekt został zrealizowany według najlepszych standardów oraz z troską o zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców.
Podobną liczbę lokali deweloper sprzedał również na krakowskim osiedlu Centralna Park, realizowanym w dzielnicy Czyżyny. Cieszy się ono popularnością wśród nabywców nie tylko ze względu na przemyślany projekt architektoniczny czy zróżnicowaną ofertę, ale także dzięki atrakcyjnej lokalizacji, zaledwie 5 km od Rynku Głównego, w sąsiedztwie 60-hektarowego Parku Lotników Polskich i centrum eventowo-wystawienniczego Tauron Arena. Według danych Otodom Analytics w 2022 roku była to druga najchętniej wybierana przez nabywców inwestycja mieszkaniowa w Krakowie.
Z kolei w Katowicach spółka znalazła nabywców na 149 mieszkań w projekcie Ceglana Park, jednej z najbardziej unikalnych inwestycji realizowanych obecnie na terenie aglomeracji śląskiej. Osiedle, zaprojektowane przez znanego katowickiego architekta Wojciecha Wojciechowskiego, powstaje w myśl idei równowagi z naturą. Ponad połowę jego obszaru zajmują powierzchnie zielone i rekreacyjne. Główną oś komunikacyjną tworzy szeroka promenada, na końcu której zaplanowano malowniczy staw z pomostem. Łączą się z nią liczne alejki spacerowe z nawierzchniami antysmogowymi. Także i tu mieszkańcy będą mogli korzystać z tężni solankowej. Przy wykańczaniu budynków używane są ekologiczne materiały i rozwiązania ograniczające wpływ konstrukcji na środowisko.
- Choć miniony rok był niewątpliwie trudnym czasem dla całej branży, najlepsze inwestycje w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach utrzymały zainteresowanie klientów. Dobry produkt zawsze się obroni i choć rzeczywiście liczba klientów korzystających z finansowania bankowego istotnie się zmniejszyła, zastąpili ich klienci gotówkowi oraz inwestorzy indywidualni. Przy wysokiej, blisko 17-procentowej inflacji nieruchomości mieszkaniowe pozostają bezpieczną lokatą, pozwalającą ochronić środki finansowe przed utratą wartości – komentuje Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Develii.
Develia, która w ubiegłym roku obchodziła 15-lecie działalności, to jeden z największych deweloperów w Polsce. Firma zrealizowała 41 osiedli, składających się w sumie ze 119 etapów inwestycyjnych – to ponad 16,5 tys. mieszkań o powierzchni przeszło 860 tys. m kw. Dzięki bogatemu doświadczeniu i kadrze wysokiej klasy specjalistów Develia dostarcza swoim nabywcom nieruchomości mieszkaniowe o niezmiennie najwyższej jakości.
O DEVELII
Develia to jeden z największych deweloperów w Polsce, realizujący inwestycje mieszkaniowe oraz komercyjne w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Łodzi i Katowicach. Od 2007 r. Develia (poprzednio LC Corp) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W 2021 r. firma wypracowała 911,9 mln zł przychodów ze sprzedaży i 153,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto.
Kontakt dla mediów:
Mariusz Skowronek, Tauber Promotion
698 612 866, mskowronek@tauber.com.pl

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.