Mówi: | prof. dr hab. Piotr Wachowiak |
Funkcja: | rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie |
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Badanie „Czemu Polacy nie inwestują, tak jak by chcieli i mogli?”, zrealizowane przez dr hab. Katarzynę Sekścińską dla GPW i Fundacji GPW, wskazuje, że co trzeci Polak regularnie oszczędza pieniądze, ale tylko co czwarty posiadacz oszczędności w jakimś stopniu je inwestuje. Dodatkowo najczęściej trzyma je w formie lokat lub kont oszczędnościowych (66 proc.), które nie są jednak instrumentami inwestycyjnymi. Dla porównania doświadczenia związane z posiadaniem akcji, jednostek TFI i obligacji skarbowych posiada 17–19 proc. badanych (w zależności od instrumentu), a rachunek maklerski ma co 10. Polak. 33 proc. badanych deklaruje, że żeby zacząć inwestować, musieliby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie.
Wspomniane już badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025” wskazuje z kolei, że inwestowanie to jeden z głównych obszarów, w którym Polacy zgłaszają brak wiedzy. Co trzeci badany ocenia swoją wiedzę ekonomiczną jako małą lub bardzo małą, a 37 proc. jako przeciętną. Jednocześnie tylko co piąty deklaruje, że chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat. Wyzwaniem jest także fałszywa wiedza o finansach, giełdzie i inwestowaniu, która może zagrażać mądremu zarządzaniu pieniędzmi.
– Przestrzegam przed różnymi poradami, kiedy nie wiemy, czy osoba, która radzi, ma odpowiednie kompetencje. Są oczywiście osoby bardzo kompetentne, które udzielają porad, więc zacznijmy od sprawdzenia wiarygodności źródła, kompetencji osób i wtedy podejmijmy decyzję, czy możemy się opierać na tej informacji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria prof. dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Na przestrzeni ostatnich lat widać zmianę źródeł, z jakich Polacy czerpią wiedzę ekonomiczną. Stale rośnie popularność treści internetowych. Z blogów i portali internetowych korzysta 62 proc. badanych (55 proc. w 2022 roku), a z podcastów i materiałów wideo w internecie – 27 proc. (19 proc. w 2022 roku).
– Trzeba podchodzić do tego bardzo odpowiedzialnie, żeby potem nie mieć pretensji, a ewentualnie tylko i wyłącznie do siebie. Ostateczną decyzję to my podejmujemy, musimy to robić w sposób bardzo odpowiedzialny i rozważny. Przestrzegam, jesteśmy przed wakacjami, nie bierzmy kredytów na wakacje, bierzmy je na inwestycje – mówi rektor SGH w Warszawie.
Badanie firmy badawczo-doradczej iKsync i Katedry Teorii Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie „Polak inwestor” wskazuje, że na inne źródła wiedzy o inwestowaniu wskazują ci, którzy już to robią, i ci, którzy dopiero chcieliby zacząć. Inwestorzy najbardziej polegają na własnej wiedzy i autorskich analizach (55,4 proc.). Nieinwestujący oceniający jedno, najlepsze źródło informacji wskazywali najpierw te internetowe: portal specjalistyczny oraz ogólny portal informacyjny – łącznie ponad połowa wskazań. Rzadziej wybierali doradcę i porady znanych inwestorów.
Bez solidnych podstaw z zakresu finansów i inwestowania można jednak wpaść w pułapki. Eksperci radzą, by nie podejmować decyzji pod wpływem emocji, a także uwzględniać to, że oglądany przekaz może być reklamą danego produktu czy instytucji. Jak podkreśla rektor SGH, tu przede wszystkim krytyczne myślenie ma ogromną rolę do odegrania, dlatego ważniejsze jest podnoszenie świadomości Polaków, a nie wprowadzanie przepisów, które uregulują ten obszar.
– Regulacja wszystkiego nam nie załatwi, szczególnie że mówimy teraz raczej o deregulacji, że mamy za dużo różnych regulacji. Więc jednak powinniśmy ćwiczyć kompetencje podejmowania decyzji, analizowania informacji i związanych z tym formułowaniem wniosków. Bardzo ważna jest we współczesnym świecie umiejętność krytycznego myślenia – ocenia dr hab. Piotr Wachowiak.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-02-19: Wycofanie się USA z WHO może mieć katastrofalne skutki. Cenę zapłacą także kraje UE
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.