Jak atrakcyjna lokalizacja wpływa na dynamikę sprzedaży na rynku nieruchomości?
Na rynku nieruchomości, gdzie wartość inwestycji zależy od bardzo wielu zmiennych, lokalizacja wciąż pozostaje jednym z kluczowych czynników. Mieszkania usytuowane w centralnych punktach miast zapewniają nie tylko wygodę codziennego życia, ale także stabilny wzrost wartości nieruchomości, co czyni je atrakcyjną opcją inwestycyjną. W obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i zawodowej mobilności, nowoczesne projekty mieszkaniowe muszą sprostać nowym wymaganiom. Tradycyjne postrzeganie atrakcyjnej lokalizacji – jako miejsca blisko biura w centrum dużego miasta – uległo zmianie. Jak dzisiaj należy rozumieć pojęcie dobrej lokalizacji?
Nowe oblicze dobrej lokalizacji
Zgodnie z danymi GUS, ponad 2 miliony Polaków wykonuje swoje obowiązki zawodowe całkowicie lub częściowo zdalnie. Wzrost popularności pracy z domu, a także zwiększona mobilność zawodowa, sprawiają, że łatwy dojazd do biura czy centrum miasta z dostępem do punktów usługowych przestał być głównym kryterium przy wyborze mieszkania. To za sprawą stylu życia tej grupy dochodzi do redefinicji pojęcia atrakcyjnej lokalizacji. Współcześnie, nabywcy poszukują inwestycji w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, które umożliwiają szybkie przemieszczanie się między miastami, a nawet krajami. Dogodny dostęp do infrastruktury transportowej, takiej jak dworce kolejowe i lotniska, staje się priorytetem.
Redefinicja pojęcia „dobra lokalizacja” to nie tylko zmiany w skali makro – związane z położeniem względem połączeń transportowych – ale także w skali mikro. Projekty w duchu tzw. 15-minutowych miast, które łączą funkcje mieszkaniowe, usługowe i rekreacyjne, stają się trwałym trendem na rynku nieruchomości. Inwestycje w formacie „destination” oferują nie tylko mieszkania, ale także dostęp do kompleksowej infrastruktury, w tym sklepów, restauracji, szkół i placówek medycznych, które są dostępne w pobliżu. Projekty takie jak krakowska inwestycja WITA, której część mieszkaniowa realizowana jest przez Archicom, a komercyjna przez Echo Investment, odpowiadają na potrzeby współczesnych nabywców, łącząc nowoczesność, wygodę oraz dogodną lokalizację w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, takich jak Dworzec Główny. Dzięki dobremu skomunikowaniu z Lotniskiem Balice, które jest oddalone o zaledwie 15 minut jazdy pociągiem, mieszkańcy zyskują dodatkową mobilność, co zwiększa atrakcyjność inwestycji – mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Dynamika sprzedaży — wskaźnik sukcesu inwestycji
Dynamika sprzedaży mieszkań jest jednym z kluczowych wskaźników sukcesu inwestycji, potwierdzającym atrakcyjność projektu w oczach inwestorów oraz nabywców indywidualnych. Wśród czynników, które w znaczący sposób na nią oddziałują, należy wyróżnić atrakcyjność lokalizacji. Nieruchomości położone w pobliżu węzłów komunikacyjnych są nie tylko łatwiejsze do wynajęcia, ale także lepiej chronione przed spadkami wartości rynkowej.
Dla inwestorów dobra lokalizacja oznacza stabilne przychody z najmu, a także potencjał wzrostu wartości kapitałowej. W przypadku Krakowa, gdzie rynek nieruchomości jest jednym z bardziej aktywnych w Polsce, realizacje dobrze skomunikowane, jak nasza inwestycja WITA, szybko zyskują zainteresowanie. Sprzedaż niemal 50% mieszkań w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia budowy to dowód na to, że inwestorzy dostrzegają znaczenie dobrze zlokalizowanych projektów, odpowiadających na zmieniające się potrzeby rynku – tłumaczy Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Redefinicja pojęcia „dobrej lokalizacji” na rynku nieruchomości to zjawisko, które będzie miało długofalowy wpływ na przyszłość branży. Wysokiej klasy inwestycje, które oferują nie tylko dogodną lokalizację w pobliżu centrów miast, ale także łatwy dostęp do węzłów komunikacyjnych, usług i terenów zielonych, stanowią dziś nowy standard. Kluczową rolę odgrywa tu czas — zarówno ten, który nabywcy mogą zaoszczędzić na codziennych dojazdach, jak i ten, który mogą poświęcić na relaks i korzystanie z lokalnej infrastruktury. Właśnie dlatego inwestycje zlokalizowane w pobliżu węzłów transportowych i oferujące szeroki wachlarz usług na miejscu będą odgrywać coraz większą rolę na rynku nieruchomości.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.