Jak kobiety kupują mieszkania? [SONDA]
RynekPierwotny.pl
ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
rynekpierwotny.pl
Portal RynekPierwotny.pl z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet przeprowadził ankietę wśród największych firm deweloperskich w Polsce na temat roli i zachowań kobiet na rynku nieruchomości. Jakie były jego wyniki?
O dominującej roli kobiet na rynku nieruchomości wiadomo nie od dziś. Na podstawie danych portalu RynekPierwotny.pl, z ostatniego roku, aż 58% użytkowników szukających „M” to kobiety. W porównaniu do wyników sprzed 3 lat, to mniej jednak o niecałe 4%. Może to oznaczać, że różnice w podejściu do zakupu lokalu między obiema płciami powoli zaczynają się zacierać. Jak tłumaczy Joanna Banach – kierownik działu sprzedaży w Krakowie, Cordia Polska „różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do zakupu nieruchomości już właściwie się zatarły. Pary podchodzą do tego procesu typowo partnersko – wspólnie analizują oferty, są zaangażowani, zadają pytania i zazwyczaj wspólnie decydują o wszystkich ważnych aspektach.”. Angelika Kliś, Członek Zarządu ATAL S.A. dodaje, że „klienci, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, starają się dobrze przygotować do zakupu. Obecnie są bardziej niż przed laty wymagający i świadomi – szukają lokalu spełniającego określone wymagania, dobrze znają oferty konkurencyjne, a przed podjęciem ostatecznej decyzji wnikliwie je analizują.”
Pierwszy krok należy zazwyczaj do kobiet
Mimo to, deweloperzy w dalszym ciągu zauważają pewne różnice w zachowaniu obu stron. To kobiety są stroną inicjującą i bardziej zaangażowaną w proces poszukiwania mieszkania. Wg danych portalu RynekPierwotny.pl wysyłają one nawet o 20% więcej zapytań do deweloperów niż mężczyźni. Bardziej szczegółowo przeglądają oferty, spędzają więcej czasu na poszukiwaniu lokali, porównując istotne dla nich informacje.
Wg Karoliny Skrzypek, przedstawiciela Grupy Partner to kobieta pierwsza rozpoczyna poszukiwanie mieszkania. „Płeć piękna inicjuje kontakt z biurem sprzedaży, wysyła zapytania, umawia na spotkania, choć udział w nich biorą obie strony, a więc pary czy małżeństwa.” – dodaje. Potwierdza to również Piotr Łopatka, członek zarządu Proxin Investment tłumacząc „z naszego doświadczenia wynika, że to kobieta wykonuje pierwszy krok, wysyła zapytanie, dzwoni, umawia się na spotkanie. Podobnie możemy odczytać ruch na stronie – analizując dane z Google Analytics dostrzegamy, że płeć piękna generuje większy ruch, częściej przegląda ofertę i dłużej analizuje poszczególne zakładki.”
Czym kierują się kobiety w poszukiwaniu wymarzonego „M”?
Istotne różnice w podejściu obu stron widać na etapie wyboru poszczególnych ofert nieruchomości. Wg Joanny Chojeckiej, dyrektora ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w ROBYG SA „kobiety często kierują się sercem, intuicją, wyczuciem, estetyką. Bardzo zwracają uwagę na jakość materiałów wykończeniowych, części wspólne, elastyczność projektu wnętrz. Szukając mieszkania od razu decydują o tym, jak będzie urządzone – gdzie znajdą się w nim poszczególne funkcje. Znacznie bardziej przedkładają jakość i dodatkowe rozwiązania nad ceną.” Potwierdza to także Grzegorz Smoliński, Dyrektor Działu Sprzedaży w Dom Development, który mówi, że „kobiety przywiązują dużą wagę do detali i mają dużą wyobraźnię jeśli chodzi o wykończenie, aranżację wnętrz. To zwykle one przejmują stery przy wyborze materiałów w pakiecie wykończenia pod klucz”.
Przedstawiciele firm deweloperskich, biorący udział w ankiecie portalu RynekPierwotny.pl, zwrócili również uwagę na fakt, że bardzo często panie są o wiele bardziej wymagającym klientem.
Jak tłumaczy Krzysztof Fludra, prezes Fludra Development „kobiety zwracają uwagę na aspekty praktyczne i estetyczne. Mają zdecydowanie szerszą listę kryteriów, które powinno posiadać wymarzone mieszkanie. Przez to są bardziej wymagającym klientem.” Potwierdza to Anna Mazij-Górecka, manager ds. Marketingu REAL DEVELOPMENT GROUP dodając, że kobiety „ponadto, wykazują rosnące zainteresowanie technicznymi aspektami wybranego lokalu. Dociekliwość kobieca w tym przypadku bardzo się sprawdza, ponieważ szczegółowość pytań, jakie padają podczas spotkań, potrafi zawstydzić nawet naszych ekspertów.”
Kobiety bardziej niż mężczyźni, zwracają uwagę na stronę wizualną inwestycji, wygląd przestrzeni wspólnych czy zieleń. Wg Edyty Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development „coraz częściej mają też bardzo sprecyzowane oczekiwania, nie tylko w zakresie estetyki, ale również funkcjonalności, jakości, standardu wykonania i dostępności infrastruktury w okolicy. Dla naszych klientek coraz większe znaczenie mają też kwestie bezpieczeństwa. To one zwykle pytają sprzedawców o ochronę osiedla, monitoring czy inne udogodnienia związane z tym obszarem.”
Mężczyźni są bardziej pragmatyczni
Wiemy już co jest ważne dla kobiet, a na co w takim razie uwagę zwracają mężczyźni? Według Anny Skotnickiej-Ryś, Dyrektorki Działu Handlowego Profbud „mężczyźni z kolei są w swojej postawie i ocenie bardziej praktyczni, a dużym zaangażowaniem wykazują się zwłaszcza w późniejszych etapach zakupu mieszkania m.in. podczas odbiorów czy działaniach i kontaktach posprzedażowych”. Podobną opinię wyraża Agata Nowaczyk, specjalista z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development „płeć piękna jest bardziej analityczna, wnikliwiej przygląda się dokumentom, zajmuje się wszystkimi formalnościami. Panowie zaś przejmują inicjatywę w momencie odbioru – sami podejmują się sprawdzenia stanu odbieranego mieszkania lub organizują specjalistę.” Z kolei Andrzej Gutowski, wiceprezes RONSON Development wskazuje, że „wybór mężczyzn jest bardziej ogólny i pragmatyczny – liczy się cena i ewentualny rabat.”
Jak się okazuje mężczyźni powoli zaczynają również doceniać wizualizacje i projekty 3D inwestycji. Małgorzata Maziarz, Menedżer ds. sprzedaży Bouygues Immobilier Polska tłumaczy, że „kobiety wybierają mieszkania oczami, są estetkami, dlatego tak bardzo podoba im się, gdy mogą obejrzeć wizualizacje, film prezentujący osiedle i makietę 3D, podczas gdy mężczyznom często wystarczają rzuty i plany, choć i oni coraz bardziej doceniają nowoczesne metody graficznej prezentacji mieszkań i osiedli.”
Różnice w poszukiwaniu mieszkań, mimo iż powoli zaczynają się zacierać, w dalszym ciągu są zauważalne dla deweloperów. To jednak, na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że decyzja o zakupie mieszkania w znakomitej większości podejmowana jest wspólnie.
Szczegółowe wypowiedzi deweloperów dostępne pod linkiem: https://rynekpierwotny.pl/wiadomosci-mieszkaniowe/jak-kobiety-kupuja-mieszkania/11816/

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.