Komunikaty PR

Kto i jak kupuje w Polsce mieszkania? - opinie ekspertów

2021-04-22  |  11:55
Biuro prasowe

Zdjęcia (mieszkania + eksperci): https://wetransfer.com/downloads/a1eb21b90fb68674ea7abb35003d575e20210422084330/a2c912

Postępująca inflacja, niskie oprocentowanie lokat, wzrost cen, wszechobecna pandemia i niepewna sytuacja na rynku pracy – to tylko niektóre z czynników, które trzeba uwzględnić przed wyborem sposobu finansowania zakupu własnego M. Zasadnicze pytanie brzmi: za gotówkę czy na kredyt? Sprawdźmy zatem, kto i jak kupuje w Polsce mieszkania.

Zeszłoroczny wybuch pandemii COVID-19 poważnie wstrząsnął światową gospodarką, generując olbrzymie straty dla wielu branż. Początkowo wydawało się, że negatywne skutki pandemii dotkną również rynku nieruchomości. Zmniejszenie ilości nowych inwestycji mieszkaniowych i spadek zainteresowania kupnem nieruchomości miały być głównymi konsekwencjami niepewnej sytuacji na rynku pracy. Sytuacji, przez którą większość potencjalnych nabywców skłaniałaby się raczej do wynajmu, oczekując na zakończenie pandemii i ustabilizowanie rynku. 

Tymczasem, według raportu GUS sporządzonego w marcu tego roku, ilość mieszkań oddanych do użytku w styczniu i lutym 2021 r. wyniosła 33,9 tys., co oznacza spadek jedynie o 0,6% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Warto podkreślić, że styczeń i luty 2020 r. były ostatnimi miesiącami „normalności”, kiedy to jeszcze nikt nie spodziewał się wprowadzania jakichkolwiek obostrzeń czy lockdownów związanych z pandemią. Wniosek nasuwa się sam – rynek mieszkaniowy wyszedł z tej trudnej sytuacji obronną ręką, a popyt na zakup własnego mieszkania wśród Polaków wcale nie zmalał.

Pandemia osłabiła przede wszystkim rynek najmu, zarówno mieszkaniowy, jak i komercyjnymówi  Janusz Tomczak, współwłaściciel Dom & House. Natomiast rynek zakupu mieszkań, domów i działek mocno przyspieszył. Te ostatnie w czasach pandemii stały się towarem bardzo poszukiwanym, co pchnęło ceny takich nieruchomości do góry. Ogólna niepewność jutra spowodowała, że ludzie z kapitałem zaczęli się rozglądać za bezpieczną możliwością ulokowania swoich oszczędności na ciężkie czasy. Taką bezpieczną przystanią okazują się nieruchomości, a przede wszystkim niewielkie, nowe, dobrze zlokalizowane mieszkania. Są one z jednej strony stosunkowo dostępne dla ludzi, a z drugiej najłatwiej zbywalne w przyszłości – dodaje.

Młodzi dorośli dalej na czele

Najbardziej aktywną grupą wiekową pod względem dokonywania zakupu mieszkań są tzw. „młodzi dorośli”, którzy w ubiegłym roku stanowili ok. 44% ogółu nabywców. Są to osoby między 30 a 40 rokiem życia, nierzadko zaraz po ślubie, które chcą się w pełni usamodzielnić. Po uzbieraniu wkładu własnego potrzebnego do uzyskania kredytu, szukają więc swojego pierwszego własnego mieszkania.

W segmencie popularnym większość nieruchomości finansowanych jest przy pomocy kredytumówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu z Budner Inwestycje. Klienci wspomagający się kredytem z reguły posiadają minimalny wymagany przez bank wkład własny, który wpłacają gotówką. Jest to najliczniejsza grupa klientów nabywających swoją pierwszą nieruchomość. Sporą grupę stanowią również klienci, którzy chcą podwyższyć swój standard życia i poszukują większego mieszkania. Często zdarza się, że tacy klienci pozostawiają poprzednie mieszkanie celem wynajmu – dodaje.

Warto również zauważyć, że klienci posiadający większy kapitał niż wymagany wkład własny z reguły nie chcą go wykorzystywać w całości. Dzieje się tak dlatego, że wpłata większego wkładu często nie wpływa na parametry finansowania. W efekcie w takich przypadkach maksymalnym wkładem własnym będzie ten, który daje najkorzystniejsze warunki kredytu. Nabywcy mieszkań wolą bowiem przeznaczyć gotówkę na ich wykończenie lub pozostawić sobie wolne środki na wypadek nieplanowanych wydatków lub jako zabezpieczenie na nieprzewidziane zdarzenia losowe. Kolejnym powodem, dla którego nieruchomości zazwyczaj kupowane są na kredyt, jest obecna sytuacja związana z pandemią. Niepewność tego, co może wydarzyć się w niedalekiej przyszłości, prawdopodobieństwo utraty zdrowia czy pracy sprawia, że nabywcy nie chcą wyzbywać się gotówki.

Nieruchomości a lokaty

Z danych opublikowanych przez NBP wynika, że całkowita wartość funduszy znajdujących się na lokatach bankowych spadła o ok. 35% - z 294 do 194 miliardów złotych. Najważniejszymi czynnikami, które bezpośrednio przyczyniły się do tak drastycznego spadku było rekordowo niskie oprocentowanie lokat oraz postępująca inflacja. W efekcie przez niską opłacalność, doszło do sytuacji, w której klienci zaczęli masowo wycofywać swoje środki z lokat, rozglądając się za alternatywnymi sposobami pomnażania funduszy.

Wśród najbardziej popularnych alternatyw wciąż prym wiedzie inwestowanie w nieruchomości, które nadal zyskują na wartości w skali znacznie przewyższającej oprocentowanie lokat. Ponadto, nabywcy mogą dodatkowo zwiększyć bieżące korzyści, przeznaczając nieruchomość na wynajem, co powoduje znaczną przewagę tej formy inwestowania nad lokatami. Dodatkowym argumentem jest wciąż postępujący wzrost cen mieszkań - według danych opublikowanych przez NBP w największych polskich miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Krakowie, Łodzi i Poznaniu, za mieszkanie trzeba zapłacić średnio o 9% więcej, niż to miało miejsce w roku ubiegłym, zarówno w przypadku rynku wtórnego, jak i pierwotnego.

Nasze inwestycje są pozycjonowane w segmencie premium, więc 90% lokali jest kupowanych za gotówkęmówi Bartłomiej Oset, wiceprezes zarządu NDI Development. Jedynie nieznaczna część transakcji wymaga od naszych klientów finansowania bankowego. W związku z wyjątkowo niskimi stopami procentowymi lokat klienci nie odnoszą korzyści z lokowania kapitału na kontach bankowych. Inwestycja w nieruchomość w unikalnej lokalizacji, z dużym prawdopodobieństwem wygeneruje klientom większy wzrost wartości niż oprocentowanie lokat. Równocześnie należy mieć na uwadze, że wyjątkowo niskie stopy procentowe kredytów powodują, że część klientów inwestująca aktywnie swoje środki finansowe wybiera kredytowanie zakupu nieruchomości, wykorzystując własny kapitał na inne cele – dodaje.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Będzie większy wybór mieszkań, ale ceny wzrosną – prognozy na II kwartał 2024 Biuro prasowe
2024-04-24 | 15:00

Będzie większy wybór mieszkań, ale ceny wzrosną – prognozy na II kwartał 2024

Zła informacja dla kupujących jest taka, że ceny mieszkań z rynku wtórnego prawdopodobnie dalej będą rosły. Ale jest też dobra – pojawi się więcej ogłoszeń, dzięki czemu
Nieruchomości Promocyjne ceny lokali i miejsc postojowych na Mieszkaniowym Dniu Otwartym
2024-04-24 | 12:00

Promocyjne ceny lokali i miejsc postojowych na Mieszkaniowym Dniu Otwartym

Grupa Murapol, deweloper z ponad 23-letnim doświadczeniem, przygotowała dla swoich klientów kolejną atrakcyjną promocję. Pierwszych 10 klientów, którzy pojawią się 27
Nieruchomości Norbert Philippen wzmocni rozwój MLP Group w Niemczech i Austrii
2024-04-24 | 11:00

Norbert Philippen wzmocni rozwój MLP Group w Niemczech i Austrii

MLP Group, jeden z wiodących deweloperów na europejskim rynku nieruchomości magazynowych, rozbudowuje zespół w Niemczech. Norbert Philippen obejmując funkcję Head of Technical

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.