Komunikaty PR

Mieszkaniówka ratuje budownictwo przed zapaścią?

2021-03-05  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Mikołaj Ostrowski
GetHome.pl

ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
GetHome.pl
Do pobrania KOMUNIKAT ( 0.26 MB )

Pozwolenia na budowę są powszechnie uznawane za papierek lakmusowy sytuacji w budownictwie. Czy dane Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB) zapowiedzią spadku inwestycji, a w konsekwencji – zamówień dla firm wykonawczych i producentów materiałów budowlanych?

GUNB podał właśnie, że w 2020 r. wszyscy inwestorzy uzyskali łącznie ok. 200,5 tys. pozwoleń na budowę blisko 236,2 tys. obiektów. Wprawdzie rok wcześniej było ich niemal tyle samo. Problem w tym, że gdyby nie mieszkaniówka, na którą przypadło 43% pozwoleń oraz objętych nimi obiektów, moglibyśmy mówić o zapaści grożącej budownictwu.

I tak, liczba domów jednorodzinnych objętych pozwoleniami na budowę i zgłoszeniami wzrosła o 6%. Nieco wyższy wzrost, jeśli chodzi o liczbę budynków – o 6,6% – GUNB odnotował w budownictwie wielorodzinnym. 

[TABELA - PATRZ ZAŁĄCZNIK]

Do tych statystyk należy jednak podchodzić z lekką rezerwą. Wielu inwestorów, w tym deweloperów składało w ubiegłym roku wnioski o pozwolenie na budowę, aby uniknąć dodatkowych kosztów w związku z zaostrzeniem parametrów energetycznych budynków mieszkalnych od 2021 r. Efektem jest wysyp 

pozwoleń, który zaczął się w końcówce ubiegłego roku. Np. GUS podał, że w grudniu 2020 r. deweloperzy uzyskali pozwolenia na budowę ok. 25,2 tys. mieszkań. Dla porównania w analogicznym okresie rok wcześniej było ich niemal o połowę mniej.

Cieszyć może również o blisko 17% większa liczba planowanych budowli wodnych, choć pozwoleń na ich budowę jest o przeszło połowę mniej niż pięć lat temu. Niestety, na tym dobre wiadomości się kończą. W 2020 r. drastycznie, bo aż o ponad 19% zmniejszyła się liczba planowanych rurociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych. Rolnicy uzyskali o 13% mniej pozwoleń na budowę budynków gospodarczo-inwentarskich – o 13%. O ok. 9% spadnie też liczba realizowanych budynków użyteczności publicznej oraz przemysłowych i magazynowych. Ponadto ubiegłoroczne dane GUNB wskazują na spadek aktywności inwestorów budujących budynki zamieszkania zbiorowego, czyli m.in. hotele i pensjonaty. Co gorsza, w tego typu budownictwie kubaturowym już od czterech lat utrzymuje się tendencja spadkowa.

[TABELA - PATRZ ZAŁĄCZNIK]

GUNB odnotował też spadek w pozwoleniach na budowę infrastruktury transportu, czyli m.in. dróg, mostów czy torów. W 2020 r. wydano ok. 3,3 tys. pozwoleń na budowę nieco ponad 3,7 tys. tego typu obiektów. Ponadto na podstawie ok. 1,4 tys. pozwoleń wydanych w trybie specustawy drogowej powstanie ok. 2,8 tys. obiektów. Jednak rok wcześniej obiektów z pozwoleniami w kategoriach „infrastruktura transportu” i „inwestycje drogowe” było odpowiednio: ok. 3,9 tys. i 3,1 tys. W pierwszym przypadku spadek wynosi więc 3,4%, a w drugim – aż 8,5%.

Dodajmy, że pozwolenia na budowę zachowują ważność przez 3 lata i nie wszystkie skutkują rozpoczęciem inwestycji. Tego właśnie obawiają się właściciele i szefowie firm budowlanych. Już od ponad roku w badaniach GUS dotyczących ogólnego klimatu koniunktury przeważają pesymiści. Obecnie największym zmartwieniem branży budowlanej może być zła sytuacja finansowa samorządów. Wskutek pandemii COVID-19 dramatycznie spadły bowiem ich wpływy podatkowe i dochody własne.

Z drugiej strony firmy budowlane mogą liczyć w najbliższych latach na kontrakty drogowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz kolejowe od PKP PLK. Np. GDDKiA poinformowała, że w 2021 r. ogłosi przetargi na budowę i remonty łącznie ok. 700 km dróg. Łączną wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 19 mld zł.

Polska otrzyma potężny zastrzyk gotówki, m.in. na inwestycje infrastrukturalne, w ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności oraz budżetu unijnego na lata 2021-2027. Łączne wsparcie wyniesie 136,4 mld euro w formie dotacji oraz 34,2 mld euro w formie pożyczek. Jednocześnie do końca 2023 r. realizowane będą inwestycje z budżetu unijnego na lata 2014-2020. Oznacza to, że w tej dekadzie powinno się utrzymać duże zapotrzebowanie na usługi firm z branży budowlanej. Mogą też one liczyć na zlecenia remontowe. Np. rząd wspiera termomodernizację domów jednorodzinnych ulgą podatkową oraz dopłatą w ramach programu „Czyste Powietrze”, na który rząd chce przeznaczyć do 2029 r. ponad 100 mld zł.

To, że budownictwo w naszym kraju ma przed sobą świetlaną przyszłość najwyraźniej wierzą inwestorzy giełdowi. Mimo kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 indeks WIG-Budownictwo na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych po marcowym załamaniu już w kolejnych miesiącach systematycznie piął się w górę – od marca 2020 r. zyskał na wartości z ok. 1,9 tys. do ok. 4 tys. pkt, czyli o ponad 100%.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zabytkowy Dwór w Żytnie - wkrótce otwarcie Biuro prasowe
2021-04-19 | 14:00

Zabytkowy Dwór w Żytnie - wkrótce otwarcie

Hotel Dwór w Żytnie to nowa, unikalna odsłona historycznej posiadłości. Zbudowany w 1819r. dwór tętnił życiem przez wiek XIX i początek XX.   Był znanym
Nieruchomości Panattoni Park Wrocław West Gate – start budowy i pierwszy najem
2021-04-19 | 12:00

Panattoni Park Wrocław West Gate – start budowy i pierwszy najem

Panattoni, lider nieruchomości przemysłowych w Europie, z nowym parkiem na Dolnym Śląsku. Wystartowała budowa Panattoni Park Wrocław West Gate o docelowej powierzchni ok. 47 000 m kw.
Nieruchomości Uniq Logistic wchodzi do Kutna
2021-04-19 | 11:00

Uniq Logistic wchodzi do Kutna

W ramach strategii rozwoju biznesu firma logistyczna Uniq Logistic zdecydowała się na wynajęcie blisko 2 500 mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i biurowej w centrum dystrybucyjnym

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Lotnictwo

UE nie radzi sobie z przywracaniem ruchu lotniczego. Paszport szczepionkowy może się okazać ratunkiem dla europejskich przewoźników

Trwające w wielu europejskich krajach lockdowny nie sprzyjają zwiększaniu liczby połączeń lotniczych w ruchu regularnym i czarterowym. – Unia Europejska niestety najgorzej sobie radzi w lotnictwie ze względu na to, że jest tak duża niepewność – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Katowice Airport i Związku Regionalnych Portów Lotniczych. W konsekwencji europejskie linie lotnicze przeżywają głęboki kryzys. Ratunkiem może się okazać Cyfrowy Zielony Certyfikat, czyli tzw. paszport szczepionkowy, który umożliwi bezpieczne podróżowanie w sezonie wakacyjnym.

Transport

Przesyłki kurierskie już w tym roku staną się bardziej ekologiczne. DHL powiększy flotę elektryków do blisko 150 aut, a w najbliższych latach do ponad 500

Sektor transportu ma znaczący udział w emisji dwutlenku węgla w Europie. Bez zdecydowanych proekologicznych działań może ona wzrosnąć w branży o 60 proc. do 2050 roku – wynika z szacunków Międzynarodowego Forum Transportu. Dlatego coraz więcej firm logistycznych i kurierskich decyduje się na zielone inwestycje w elektryczne auta dostawcze. Poza aspektem ekologicznym mają one także inne korzyści – są niemal bezgłośne, mogą korzystać z buspasów i pozwalają uniezależnić się od wahań cen na rynku paliw. Na samochody elektryczne stopniowo przesiadają się m.in. kurierzy DHL Parcel. Firma będzie sukcesywnie w kolejnych latach inwestować w zieloną flotę.

Problemy społeczne

Wydłuża się kolejka potrzebujących rehabilitacji postcovidowej. Czas rozpoczęcia zabiegów gra istotną rolę

Na początku kwietnia ruszył w Polsce szeroki program rehabilitacji postcovidowej. Mogą z niego skorzystać wszyscy pacjenci, który przechorowali COVID-19 i borykają się z problemami wydolnościowymi dłużej niż cztery–sześć tygodni. Usługi mogą świadczyć wszystkie placówki, które mają podpisane umowy z NFZ i odpowiednie zasoby kadrowe. – Rehabilitacja jest prowadzona przez trzy tygodnie, a po tym czasie badamy efekty. W większości przypadków następuje poprawa możliwości wysiłkowych, jakości życia pacjenta, zmniejszenie duszności i powrót do codziennej sprawności – mówi prof. Jan Szczegielniak ze Szpitala MSWiA w Głuchołazach, który rozpoczął pierwszy pilotażowy program takiej rehabilitacji.

Transport

Gazy używane w przemyśle i medycynie będą wytwarzane ekologicznie. Producenci rezygnują z paliw kopalnych i sięgają po OZE

Gazy przemysłowe wykorzystywane są w przemyśle chemicznym, rafineryjnym, metalurgicznym i spożywczym, a także w ochronie środowiska czy medycynie. Tlen medyczny podawany jest chociażby w szpitalach pacjentom chorym na COVID-19. Wodór z kolei jest postrzegany jako przyszłość ekologicznego transportu. Proces produkcji gazów przemysłowych jest jednak energochłonny, a przez to i wysoce emisyjny. Dlatego producenci stopniowo przestawiają się na bardziej ekologiczne metody i zamieniają energię z paliw kopalnych na źródła odnawialne. Jednym z przykładów takich inwestycji jest zakład produkcyjny Linde Gaz Polska pod Wrocławiem, który w 100 proc. do produkcji gazów wykorzystuje energię z OZE.