Parki handlowe Greenman Poland uznane za „doskonałe” ekologicznie
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Dwa niedawno otwarte w Toruniu parki handlowe, będące częścią kompleksu convenience Nowych Bielaw z portfolio Greenman Poland, zdały jeden z najważniejszych eko-egzaminów na rynku nieruchomości komercyjnych. Oba obiekty uzyskały wynik „Excellent” w zakończonym niedawno procesie certyfikacji BREEAM In-use.
W retail parkach, które zadebiutowały jesienią 2022 r. i wiosną 2023 r., doceniono liczne rozwiązania proekologiczne, wprowadzone w nich już na etapie budowy. Inwestycje te miały na celu zredukowanie wpływu budynku na środowisko naturalne i klimat, ograniczenie zużycia wody i energii, monitoring konsumpcji mediów, a także dbałość o użytkownika.
W obu parkach doceniono m.in. energooszczędne oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz, obecność paneli fotowoltaicznych na dachu czy odpowiednią kontrolę systemów HVAC. Zwrócono też uwagę na wodooszczędną armaturę, system wykrywania wycieków czy zrównoważoną gospodarkę odpadami.
Asesorzy wysoko ocenili także dostęp do komunikacji miejskiej, obecność stojaków rowerowych, ogrzewanie z sieci czy system wykrywania wycieków. W obszarze ekologii dostrzeżono natomiast obecność poidełek dla ptaków oraz nasadzenie drzew i krzewów zgodnie z rekomendacjami ekologów. Centra zadbały również o komfort pracowników i klientów poprzez m.in. odpowiednie natężenie światła i jego kontrolę.
– Dwie inwestycje, które zrealizowaliśmy w Nowych Bielawach od początku w swoich założeniach miały minimalizację wpływu na środowisko naturalne, zgodnie z realizowaną przez nas strategią ESG i przyjętą polityką zrównoważonego rozwoju. Już na etapie budowy wprowadziliśmy w nich cały szereg praktycznych rozwiązań, które wypełniają ważne dla nas cele środowiskowe – mówi Marta Drzewiecka, Director w Greenman Poland.
– Uzyskane w certyfikacji wyniki są więc dla nas potwierdzeniem, że obiekty są proekologiczne, rozwijają się we właściwym kierunku z poszanowaniem zasobów i otoczenia oraz wpisują się w standardy, których oczekuje rynek i klient. Co więcej, dokumenty wskazują nam także obszary, w których wciąż możemy wiele zrobić z myślą o ekologii i klimacie. Traktujemy więc je także jako ważny drogowskaz dla przyszłych inwestycji – dodaje.
Dwa retail parki dołączają tym samym do coraz szerszego grona obiektów handlowych z portfolio Greenman Poland, które uzyskały wynik „Excellent”. Podobne noty w certyfikacji BREEAM In-use w 2022 roku zdobyły także zmodernizowane centra handlowe Nowe Bielawy w Toruniu, Nowe Czyżyny w Krakowie i Nowa Górna w Łodzi.
– Zrównoważony rozwój naszych obiektów handlowych i adaptacja do wyzwań klimatycznych jest dla nas priorytetem. Od lat dokładamy wszelkich starań, aby nasze centra spełniały coraz więcej eko-celów, norm i międzynarodowych wytycznych. Pomagają w tym prowadzone od kilku lat zakrojone na szeroką skalę modernizacje budynków i pasaży, czy realizowane inwestycje w rozwiązania proekologiczne i zwiększające inkluzywność obiektów – mówi Marta Drzewiecka.
– Nie bez znaczenia jest też prowadzona przez wszystkie nasze centra edukacja ekologiczna. Już od trzech lat wdrażamy parasolowy program „Eco Smart”, który popularyzuje wśród klientów, najemców i lokalnych społeczności kluczowe zagadnienia związane z ochroną przyrody i klimatu, zasadami recyclingu, GOZ czy zero waste. Pod tym względem jesteśmy jednym z najprężniej działających podmiotów na polskim rynku retail – dodaje.
Biurowiec firmy WIŚNIOWSKI w II etapie konkursu “Obiekt roku w systemach Aluprof
Czerwcowe odreagowanie budownictwa mieszkaniowego
Niski wkład własny - program BK 2% go przywrócił?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.