Podsumowanie spotkania ekspertów rynku nieruchomości w Gdańsku
Zdjęcia i wizualizacje: https://we.tl/t-7uz6wB0I6e
Pierwsze tygodnie rozprzestrzenia się COVID-19 wywołały burzę na wielu rynkach, w tym także na rynku nieruchomości. Spowodowały m.in. wstrzymanie transakcji sprzedaży apartamentów. Jednak wraz z rozwojem sytuacji nastąpiło bardzo dynamiczne odbicie rynku, które zaowocowało rekordowymi poziomami sprzedaży w czerwcu i lipcu.
Zamknięcie granic z powodu pandemii ograniczyło możliwość przemieszczania się i na długie tygodnie niemal całkowicie sparaliżowało branżę turystyczną i hotelarską. Rozwój wypadków potwierdza jednak, że zmiany na rynku pracy i turystyki przybiorą formę trwałego trendu. Powstała więc swoista rynkowa luka, na którą niemal natychmiast odpowiedział rynek nieruchomości, dostosowując swoją ofertę do aktualnej sytuacji i odpowiadając na potrzeby klientów. W ten właśnie sposób narodził się nowy trend, który w najbliższej przyszłości ma szansę stać się nowym standardem wypoczynku i zdalnej organizacji pracy.
Pierwsze tygodnie rozprzestrzeniania się COVID 19 spowodowały wtrzymanie sprzedaży na rynku nieruchomości – mówi Bartłomiej Oset, wiceprezes zarządu NDI Development. Rozwój sytuacji spowodował jednak bardzo dynamiczne odbicie rynku i rekordowe poziomy sprzedaży w czerwcu i lipcu. Z analiz wynika, że inwestorzy traktują nieruchomość jako jeden z najbezpieczniejszych sposobów na lokowanie kapitału w czasie kryzysu. Wielu klientów decyduje się na zakup apartamentu jako swojego drugiego miejsca zamieszkania. W obliczu pandami chcą zabezpieczyć się na czas ewentualnego lockdownu, inwestując w komfortową przestrzeń wypoczynkową, która daje im możliwość zmiany miejsca pobytu na ten czas. Druga znacząca grupa klientów podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o wzrost popularności najmu krótkoterminowego apartamentów. Przyczyną są obawy przed spędzaniem urlopu w dużych obiektach hotelowych, wymuszającym kontakt z dużymi grupami gości hotelowych. Apartamenty zapewniają kameralność, bezpieczeństwo i pełną infrastrukturę, dzięki czemu nawet rodziny mogą spędzić okres izolacji w komfortowych warunkach – dodaje.
Wiele wskazuje więc, że to właśnie dobrze zaprojektowane części wspólne mogą w najbliższym czasie stać się jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze danej inwestycji. Dynamiczna popularyzacja tych przestrzeni sprawia, że deweloperzy i architekci w niedalekiej przyszłości będę coraz bardziej skupiać się na oferowaniu kolejnych typów nowatorskich części wspólnych, ułatwiając w ten sposób wiele aspektów codziennego życia przyszłych mieszkańców. Podobnego zdania jest Mateusz Sabak, współzałożyciel firmy RentPlanet, zajmującej się zarządzaniem apartamentami w największych miastach Polski:
Widzimy większą ilość zapytań o potencjalne inwestycje w nieruchomości w kontekście second home – mówi Mateusz Sabak. Klienci zwracają uwagę na loggie, tarasy widokowe czy tereny zielone. Wartość dobrze zaprojektowanych części wspólnych jest nieoceniona, zwłaszcza w dobie pandemii, kiedy wiele osób pracuje w trybie home office, a mimo to chce mieć dostęp do przestrzeni rekreacyjnych. Jeżeli chodzi o rynek najmu, odnotowujemy dynamiczny przyrost liczby rezerwacji przy kilkunastoprocentowym wzroście cen za dobę w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Rezerwacje są dokonywane w znaczącej większości przez turystów krajowych. Destynacje cieszące się obecnie największym zainteresowaniem to lokalizacje położone w górach, nad morzem i na Mazurach. Szacujemy, że obecne trendy utrzymają się przez kolejne miesiące - dodaje.
Nowe trendy odmienią jednak nie tylko branżę turystyczną. Rosnąca popularność apartamentów wywoła również istotne zmiany w zakresie ich projektowania. Oprócz lokalizacji, która wciąż pozostaje ważnym czynnikiem przy wyborze danej inwestycji, rynkowy nacisk położony będzie również na nowoczesne przestrzenie rekreacyjne. Dobrym przykładem inwestycji odzwierciedlającej ten trend jest Chlebova Apartamenty zaprojektowana przez sopocką pracownię Roark Studio.
Inwestycję tę cechuje wyjątkowa lokalizacja – mówi Jakub Bladowski, prezes zarządu Roark Studio. Usytuowana jest nad Motławą, więc bezpośrednio przylega do naturalnego szklaku pieszego prowadzącego z Głównego Miasta w kierunku Stoczni Cesarskiej, czyli przyszłej dzielnicy Młodego Miasta. Chlebova stanowi więc pewną zapowiedź architektury, czy sposobu myślenia o przestrzeni miejskiej, jaka powinna charakteryzować nowo powstającą dzielnicę. W parterach Chlebovej przewidziano lokale usługowe, a na dachu zaprojektowany został taras widokowy. Budynek wyposażono również w bogaty program funkcji uzupełniających – fitness, strefę biznesową czy salę zabaw dla najmłodszych – dodaje.
Wiele wskazuje więc na to, że w najbliższym czasie największym zainteresowaniem zarówno inwestorów, jak i najemców cieszyć się będą apartamenty znajdujące się w dogodnych lokalizacjach i wyposażone w nowoczesne rozwiązania. Po marcowym ogólnym spadku wyników sprzedaży, obecnie zainteresowanie tego typu inwestycjami wyraźnie wzrosło, o czym najlepiej świadczą wyższe wyniki sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Cieszymy się, że przygotowywana przez nas inwestycja Chlebova Apartamenty spotkała się tak dużym zainteresowaniem. Lokalizacja obiektu zapewnia inwestorom wiele korzyści między innymi dostęp do wodnych atrakcji, zabytków Gdańska czy obiektów kultury i sztuki. To właśnie prestiż miejsca i wysoki komfort inwestycji bezpośrednio przekładają się na dobre wyniki sprzedaży – podsumowuje Bartłomiej Oset.
Będzie większy wybór mieszkań, ale ceny wzrosną – prognozy na II kwartał 2024
Promocyjne ceny lokali i miejsc postojowych na Mieszkaniowym Dniu Otwartym
Norbert Philippen wzmocni rozwój MLP Group w Niemczech i Austrii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.