Komunikaty PR

Stąpając po pewnym gruncie… w gastronomii

2024-02-29  |  01:00
Biuro prasowe

ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/f8fded2e0caf33350341ca12cd195c3920240229105701/b22c5edaa0c05e5307a8864ca34d00a220240229105803/cc8d1f

 

Odwieczny dylemat przy wyborze materiału, z którego wykonana ma być podłoga, polega na znalezieniu kompromisu pomiędzy designem a trwałością, co wcale nie jest takie proste. Równie istotną kwestią jest przeznaczenie danej przestrzeni, które w znaczący sposób faworyzuje bądź całkowicie dyskwalifikuje pewne rozwiązania.

 

Wybranie konkretnego materiału powinno być więc poprzedzone szczegółową analizą nie tylko samych czynników regularnie wpływających na przyszłą nawierzchnię, ale też (a może przede wszystkim) stopnia ich natężenia oraz częstotliwości występowania. Prostym przykładem może być podłoga typowego całorocznego lokalu, który codziennie odwiedzają tłumy gości. Nawierzchnia ta, poza wysoką odpornością na uszkodzenia, musi również dobrze znosić wysokie letnie temperatury, jesienno-wiosenną wilgoć, piasek, śnieg i oczywiście – stały kontakt z obuwiem. 

 

Design a praktyczność

 

Idealna podłoga do użytku w gastronomii musi spełniać trzy podstawowe kryteria – mówi Beata Mazur, dyrektor departamentu projektowania wnętrz w Iliard Architecture & Interior Design. Po pierwsze, i z punktu widzenia architekta jest to cecha najważniejsza – podłoga musi być piękna i estetyczna. Często to ona tworzy bazę dla wyglądu całego lokalu. Dodatkowo, musi być trwała oraz dobrze i łatwo zmywalna, a to łączy się bezpośrednio z trzecią cechą - bezpieczeństwem – dodaje.

 

Jeżeli przyjrzymy się obiektom komercyjnym powstałym na przestrzeni kilku ostatnich lat, z pewnością zauważymy, że w tej swoistej „rywalizacji” estetyki i użyteczności naprawdę trudno znaleźć jednoznacznego faworyta, za to coraz częściej wygrywają rozwiązania kompromisowe. Dodatkowym czynnikiem jest odwieczna pogoń za stale zmieniającymi się rynkowymi trendami. 

 

Obecnie w obiektach komercyjnych dominują materiały, które są trwałe, bardziej higieniczne i łatwe do utrzymania w czystości – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, firmy specjalizującej się w wykańczaniu obiektów komercyjnych. Aktualnie największą popularnością cieszą się podłogi wykonane z tworzywa LVT, czyli winylu. Nie tylko ze względu na wspomnianą trwałość, ale również, a może i przede wszystkim – atrakcyjny design. Olbrzymi wachlarz dostępnych na rynku kolorów pozwala bardzo łatwo dopasować je do konkretnego wnętrza. Cechuje je bardzo duża odporność na uszkodzenia, wysoka klasa ścieralności, a w dodatku są łatwe w czyszczeniu. Z punktu widzenia wykonawcy wnętrz niewątpliwym atutem jest ich szybki i bezproblemowy montaż. Jest to o tyle ważne, że dla inwestora wymiana podłogi najczęściej oznacza całkowite zamknięcie lokalu, co generuje straty. Czas ma tu więc kluczowe znaczenie – dodaje. 

 

Kryzys naturalności?

 

Wspomniana dominacja nawierzchni winylowych w obiektach komercyjnych wcale nie oznacza, że naturalne materiały, takie jak drewno, kamienie naturalne czy gresy zostały całkowicie wyparte. Zwolennicy naturalnych rozwiązań muszą jednak liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami ich konserwacji. Chcąc zachować długą żywotność drewna w gastronomii konieczne jest regularne stosowanie odpowiednich lakierów, które dodatkowo muszą spełniać dość restrykcyjne normy ekologiczne wprowadzone przez Unię Europejską w 2016 r.

 

W efekcie podłogi wykonane z naturalnych materiałów pojawiają się głównie tam, gdzie nie mogą być zastąpione syntetycznymi zamiennikami, np. w przypadku obiektów zabytkowych, które muszą spełniać określone zalecenia konserwatorskie. Na drugim biegunie znajdują się natomiast wnętrza, w których zastosowanie naturalnych materiałów ma za zadanie podniesienie ich prestiżu.

 

Podłogi drewniane nadają wnętrzu luksusowego charakteru, są bardzo wytrzymałe, jednak wymagają specjalnej konserwacji, przynajmniej raz na trzy miesiące – mówi Aleksandra Jakóbiak, trójmiejska projektantka wnętrz. Do pomieszczeń o dużym natężeniu ruchu najlepiej wybrać podłogę olejowaną, którą można efektywnie odświeżać, nakładając kolejną warstwę oleju. Jako bardziej ekonomiczną alternatywę dla drewna można wziąć pod uwagę panele laminowane i winylowe najnowszych generacji, które doskonale odwzorowują naturalne materiały, są odporne na uszkodzenia i wilgoć, nie przebarwiają się i nie wymagają konserwacji – dodaje.

 

Naturalne podłogi świetnie sprawdzają się również w miejscach, do których takie materiały wyjątkowo dobrze pasują pod względem stylu – opowiada Beata Mazur. Szeroki wybór płytek gresowych czy ceramicznych daje dużo możliwości układania ich w ciekawe, oryginalne wzory czy mozaiki. Z kolei drewniane czy kamienne podłogi świetnie sprawdzą się tam, gdzie ich naturalny proces starzenia się okazuje się atutem. Dzieje się tak m.in. we wnętrzach w stylu rustykalnym czy czerpiących inspiracje z natury – tłumaczy.

 

Kuchnia - gastronomiczne serce

 

Każdy właściciel lokalu gastronomicznego przyzna, że pomieszczeniem, w którym podłoga narażona jest na najwięcej szkodliwych czynników, jest kuchnia. To właśnie tu codziennie przygotowywane są dziesiątki, jeżeli nie setki, różnorakich posiłków, których przyrządzenie generuje różnego typu zabrudzenia. Nie ulega więc wątpliwości, że główne czynniki decydujące o wyborze konkretnego materiału to odporność na zabrudzenia, wytrzymałość i bezpieczeństwo pracowników. Dobrym przykładem mogą być hotelowe kuchnie, w których często znajdziemy podłogi antypoślizgowe, i które coraz częściej wyposażane są w drzwi bryzgoszczelne, co umożliwia szybkie umycie całego pomieszczenia pod bieżącą wodą zaraz po zamknięciu lokalu.

 

Jednym z najnowszych, a zarazem najlepszych rozwiązań są podłogi z żywicy, najlepiej poliuretanowej – mówi Aleksandra Jakóbiak. Tego rodzaju posadzka najlepiej sprawdza się w gastronomii, przede wszystkim z tego względu, że jest odporna na uszkodzenia, w tym mikropęknięcia, wilgoć, zmienne temperatury, chemikalia i codzienną intensywną eksploatację. Sprawdza się ona również pod względem funkcjonalnym – upadki ciężkich przedmiotów to codzienność w pomieszczeniach, w których przewijają się dziesiątki ludzi – podsumowuje.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Biurowiec firmy WIŚNIOWSKI w II etapie konkursu “Obiekt roku w systemach Aluprof Biuro prasowe
2024-07-23 | 10:20

Biurowiec firmy WIŚNIOWSKI w II etapie konkursu “Obiekt roku w systemach Aluprof

Do 16 sierpnia internauci mogą oddawać głosy na najciekawsze budynki architektoniczne Polski i świata, w plebiscycie „Obiekt Roku w systemach Aluprof”. Nowa siedziba firmy
Nieruchomości Czerwcowe odreagowanie budownictwa mieszkaniowego
2024-07-23 | 08:10

Czerwcowe odreagowanie budownictwa mieszkaniowego

Najnowsza informacja Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), prezentująca statystyki budownictwa mieszkaniowego w czerwcu oraz I poł. 2024 roku, zakomunikowała ich dość optymistyczne
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-07-23 | 08:00

Niski wkład własny - program BK 2% go przywrócił?

Polscy kredytobiorcy mogli już przywyknąć do tego, że bez wkładu własnego wynoszącego co najmniej 10% kosztów zakupu lokum lub budowy domu nie ma co wybierać się do banku. Taki wymóg dotyczący wkładu (10%)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.