Trendy mieszkaniowe podczas pandemii
Jakie decyzje zakupowe podejmują obecnie klienci?
Pandemia koronawirusa w Polsce dotknęła w zasadzie wszystkie branże. Jedną z tych, które pozytywnie przetrwały ten kryzys, jest rynek nieruchomości. Co prawda zmieniły się preferencje zakupowe klientów, jednak popyt na mieszkania wcale nie zmalał.
Jak podaje portal GetHome, aktualna sytuacja epidemiologiczna – w przeważającej większości - nie przekłada się na terminowość realizowanych transakcji zakupu nieruchomości. Większość z nich odbywa się zgodnie z planem. Agencje dokładają wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom zainteresowanym zakupem mieszkania czy domu i zminimalizować ryzyko zagrożenia.
Z centrum na obrzeża
Wiadomo już, że wiele europejskich miast postanowiło wykorzystać moment pandemii do tego, aby zastanowić się nad ekologicznymi rozwiązaniami wpływającymi na otoczenie. Tym samym, chcąc rozładować ruch w samym centrum, chcą przenieść go także na obrzeża miast, rozbudowując chociażby trasy dla rowerzystów. Podobną tendencję da się zauważyć również względem mieszkań.
Nie bez znaczenia pozostaje atrakcyjna cena – wybór inwestycji zlokalizowanej tuż za miastem wiąże się dla klientów z tym, że za kwotę podobną do ceny mieszkania w centrum czy w przypadku Warszawy chociażby na Bemowie, otrzymają dużo większy metraż. Wielu klientów odnotowało też spadek wydolności kredytowej w bankach, co tylko potęguje to zjawisko. – wyjaśnia Klaudia Siarkiewicz, Prezes Kreator Dom Invest, dewelopera który jest liderem inwestycji w zachodniej części Warszawy.
Widoczny jest też wzrost zainteresowania działkami rekreacyjnymi oraz domami, bardziej niż mieszkaniem w samym centrum. Trend poszukiwania większych powierzchni zarysował się także wśród potencjalnych kupców domów – najpopularniejszy wśród Klientów metraż wzrósł z 60 do 100 mkw.
Rozwój terenów podmiejskich
Doskonałym przykładem może być gmina Stare Babice, która w ostatnich latach, dzięki wielu inwestycjom, przekształciła rolniczy krajobraz w nowoczesny i charakterystyczny dla osiedli jednorodzinnych. Bliska odległość do Warszawy, jej rynków pracy i zbytu powoduje, że corocznie w gminie osiedla się wiele rodzin.
Tym samym, zachodnia część Warszawy przeżywa w ostatnim czasie renesans pod względem rozwoju, rozbudowy infrastruktury technicznej i społecznej oraz nowych inwestycji deweloperskich. Ta część powiatu jest nie tylko świetnie skomunikowana z centrum i posiada doskonałą strukturę handlowo-usługową, ale jest również bogata w okoliczne tereny zielone.
Potwierdza to duże zainteresowanie kameralnym osiedlem Zielonki Residence, usytuowanym na skraju Puszczy Kampinoskiej. Ta inwestycja to nowoczesne i stylowe miejsce dla osób, które cenią sobie solidne i wygodne rozwiązania i przede wszystkim komfort życia – dodaje Klaudia Siarkiewicz.
Bum mieszkaniowy na peryferiach?
Obecnie w zdecydowanie lepszej sytuacji są kupujący z wolnymi zasobami gotówki albo zdolnością kredytową. Z informacji podawanych przez portal otodom.pl wynika, iż dalej istnieje duży popyt, ale główną barierą są nowe kryteria udzielania kredytów. Podwyższone zostały wymagania odnośnie wkładów własnych (do 20%), wzrosły też marże. W tej sytuacji mógłby pomóc rządowy program, który wciąż jest w fazie przygotowań. Banki ograniczają kredytowanie osobom, które pracują w „ryzykownych” branżach. Notujemy też wzrost popytu na nieruchomości na obrzeżach miast, gdyż duża ilość osób ubiegających się o kredyt hipoteczny i spełniających nowe kryteria banków, wybiera tańsze i większe lokale budowane na peryferiach. Klienci z kolei prócz tego kryterium, po doświadczeniach z kwarantanną chętnie wybierają zielone dobrze skomunikowane peryferia z rozwiniętą infrastrukturą.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.