Trendy mieszkaniowe podczas pandemii
Jakie decyzje zakupowe podejmują obecnie klienci?
Pandemia koronawirusa w Polsce dotknęła w zasadzie wszystkie branże. Jedną z tych, które pozytywnie przetrwały ten kryzys, jest rynek nieruchomości. Co prawda zmieniły się preferencje zakupowe klientów, jednak popyt na mieszkania wcale nie zmalał.
Jak podaje portal GetHome, aktualna sytuacja epidemiologiczna – w przeważającej większości - nie przekłada się na terminowość realizowanych transakcji zakupu nieruchomości. Większość z nich odbywa się zgodnie z planem. Agencje dokładają wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom zainteresowanym zakupem mieszkania czy domu i zminimalizować ryzyko zagrożenia.
Z centrum na obrzeża
Wiadomo już, że wiele europejskich miast postanowiło wykorzystać moment pandemii do tego, aby zastanowić się nad ekologicznymi rozwiązaniami wpływającymi na otoczenie. Tym samym, chcąc rozładować ruch w samym centrum, chcą przenieść go także na obrzeża miast, rozbudowując chociażby trasy dla rowerzystów. Podobną tendencję da się zauważyć również względem mieszkań.
Nie bez znaczenia pozostaje atrakcyjna cena – wybór inwestycji zlokalizowanej tuż za miastem wiąże się dla klientów z tym, że za kwotę podobną do ceny mieszkania w centrum czy w przypadku Warszawy chociażby na Bemowie, otrzymają dużo większy metraż. Wielu klientów odnotowało też spadek wydolności kredytowej w bankach, co tylko potęguje to zjawisko. – wyjaśnia Klaudia Siarkiewicz, Prezes Kreator Dom Invest, dewelopera który jest liderem inwestycji w zachodniej części Warszawy.
Widoczny jest też wzrost zainteresowania działkami rekreacyjnymi oraz domami, bardziej niż mieszkaniem w samym centrum. Trend poszukiwania większych powierzchni zarysował się także wśród potencjalnych kupców domów – najpopularniejszy wśród Klientów metraż wzrósł z 60 do 100 mkw.
Rozwój terenów podmiejskich
Doskonałym przykładem może być gmina Stare Babice, która w ostatnich latach, dzięki wielu inwestycjom, przekształciła rolniczy krajobraz w nowoczesny i charakterystyczny dla osiedli jednorodzinnych. Bliska odległość do Warszawy, jej rynków pracy i zbytu powoduje, że corocznie w gminie osiedla się wiele rodzin.
Tym samym, zachodnia część Warszawy przeżywa w ostatnim czasie renesans pod względem rozwoju, rozbudowy infrastruktury technicznej i społecznej oraz nowych inwestycji deweloperskich. Ta część powiatu jest nie tylko świetnie skomunikowana z centrum i posiada doskonałą strukturę handlowo-usługową, ale jest również bogata w okoliczne tereny zielone.
Potwierdza to duże zainteresowanie kameralnym osiedlem Zielonki Residence, usytuowanym na skraju Puszczy Kampinoskiej. Ta inwestycja to nowoczesne i stylowe miejsce dla osób, które cenią sobie solidne i wygodne rozwiązania i przede wszystkim komfort życia – dodaje Klaudia Siarkiewicz.
Bum mieszkaniowy na peryferiach?
Obecnie w zdecydowanie lepszej sytuacji są kupujący z wolnymi zasobami gotówki albo zdolnością kredytową. Z informacji podawanych przez portal otodom.pl wynika, iż dalej istnieje duży popyt, ale główną barierą są nowe kryteria udzielania kredytów. Podwyższone zostały wymagania odnośnie wkładów własnych (do 20%), wzrosły też marże. W tej sytuacji mógłby pomóc rządowy program, który wciąż jest w fazie przygotowań. Banki ograniczają kredytowanie osobom, które pracują w „ryzykownych” branżach. Notujemy też wzrost popytu na nieruchomości na obrzeżach miast, gdyż duża ilość osób ubiegających się o kredyt hipoteczny i spełniających nowe kryteria banków, wybiera tańsze i większe lokale budowane na peryferiach. Klienci z kolei prócz tego kryterium, po doświadczeniach z kwarantanną chętnie wybierają zielone dobrze skomunikowane peryferia z rozwiniętą infrastrukturą.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.