Zrównoważony rozwój w łańcuchach dostaw
- Coraz więcej firm obsługujących nieruchomości wdraża zasady ukierunkowane na większe poszanowanie środowiska, także w formie wymagań wobec swoich podwykonawców. Niektóre oczekiwania mają formę załączników do umów o współpracy.
- Największy problem dostawcy usług czy urządzeń mają z przejściem oczekiwanej certyfikacji i zebraniem wszystkich danych i dokumentów, to wymaga czasu i pieniędzy.
- Wprawdzie oferty od certyfikowanych dostawców zazwyczaj są droższe, jednak dowód certyfikacji zyskuje na znaczeniu. Wytyczne cenowe tracą decydującą rolę przy wyborze oferenta.
Coraz więcej firm FM obsługujących nieruchomości komercyjne, zarówno biurowe jak i magazynowe, nie tylko zmienia własne procesy tak, aby wywierały ograniczony wpływ na środowisko, ale wymaga tego także od swoich podwykonawców i dostawców. Od etapu miękkiego badania czy kontrahent prowadzi produkcję i gospodarkę odpadami z poszanowaniem środowiska, firmy przechodzą do weryfikacji w oparciu o dokumenty i certyfikaty. Według danych CRIF już 50% firm wybierając partnerów do współpracy, zwraca uwagę na zrównoważony rozwój. Dla aż 45% istotne są aspekty środowiskowe.
Certyfikaty środowiskowe stosowane przy wyborze podwykonawców
Kryterium dla dostawcy może być możliwość wyboru zamiennika opakowania, które wywiera mniejszy wpływ na środowisko czy wyboru większej partii produktu z dostawą w większym opakowaniu co ograniczy ilość odpadów. To mogą być także ekoznaki - ekologiczne certyfikaty dla opakowań, stosowanie produktów nadających się do recyklingu czy z surowców wtórnych. Dla podwykonawcy kryterium oceny jest także naturalnie przestrzeganie przepisów ochrony środowiska czy posiadanie wymaganych decyzji środowiskowych. Odbiorca usług pyta o ograniczanie ilości oraz prawidłowe zagospodarowanie odpadów, stosowanie materiałów o mniejszym wpływie na środowisko, ograniczanie emisji np. gazów, ścieków, hałasu.
- Preferujemy we współpracy kontrahentów, którym temat dbałości i odpowiedzialności środowiskowej nie jest obcy. Co roku oceniamy kooperację z dostawcami i podwykonawcami pod tym względem. Od 2 lat prowadzimy także kampanię zachęcającą naszych dostawców i podwykonawców do weryfikacji ich działalności przez niezależne organizacje takie jak Ecovadis lub Integritynext. W ten sposób m.in. emisja CO2 dostawców i podwykonawców jest poddawana ocenie. Chcemy, aby coraz większy procent naszych obrotów pochodził z kooperacji z kontrahentami, którzy podjęli ambitne, formalne zobowiązania dotyczące zmniejszenia swojego śladu węglowego. Rozwijamy też własne możliwości techniczne raportowania w systemie, które z dostarczanych nam rozwiązań są niskoemisyjne – mówi Monika Wyszecka, Kierownik Działu Zakupów i Logistyki SPIE Building Solutions.
Proces certyfikacji jest sporym wyzwaniem, ale się opłaca
Oczekiwania środowiskowe wobec kontrahentów mogą być wpisane w kodeks dostawcy, który podpisywany jest wraz z umową. Wg ekspertki SPIE największym wyzwaniem dla dostawców i podwykonawców jest sama procedura przejścia certyfikacji i dostarczenia wymaganych dokumentów. Potwierdzają to dane: według raportu „Bariery związane z wdrażaniem ESG w polskich przedsiębiorstwach” największą trudność w zakresie raportowania ESG (32%) stanowi pracochłonność działań związanych ze zbieraniem danych i certyfikacją. Jest czasochłonna i pracochłonna, a certyfikaty kosztują i nie są bezterminowe. Jednak firmy, które ją przejdą, wchodzą na rekomendowaną listę. Wytyczne cenowe przy wyborze oferenta tracą na znaczeniu na rzecz środowiskowych kryteriów.
Magazyny działające w formule zrównoważonego rozwoju
Przykładem oczekiwań wobec dostawcy są wymagania w zakresie wynajmowanego magazynu. W przypadku SPIE w umowie zapisano odniesienia do poprawy oddziaływania na środowisko, które obejmują obniżenie lub poprawę efektywności energetycznej, w tym przejście na źródła energii o niższej emisji CO2. Oczekiwane jest też obniżenie wytwarzania lub emisji gazów cieplarnianych; obniżenie lub poprawa efektywności zużycia wody lub wytwarzania ścieków; zmniejszenie wytwarzania odpadów; poprawa wskaźnika wydajności recyclingu odpadów lub ponownego wykorzystania zasobów.
- Zmieniliśmy niedawno lokalizację własnego magazynu i w umowie zobowiązaliśmy się do oszczędności energii, wody czy odprowadzania ścieków w tym obiekcie. Istotne są też dane nt. skutków dla środowiska w zakresie wytwarzania i recyklingu odpadów. Zwracamy uwagę na EPC (ang.: Energy Performance Certificate), który oznacza świadectwo charakterystyki energetycznej określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. W umowie, wspólnie z wynajmującym, potwierdzamy jako najemca zamiar promowania i poprawy efektywności energetycznej. Zobowiązujemy się współpracować ze sobą w celu identyfikowania i realizacji odpowiednich strategii i inicjatyw mających na celu poprawę skutków dla środowiska, w tym poprawę efektywności energetycznej układów oświetlenia lub ogrzewania oraz wyboru źródeł związanych z energią odnawialną, takich jak fotowoltaika – mówi Monika Wyszecka ze SPIE Building Solutions.
Wg ekspertki takie wymagania wobec dostawców będą coraz powszechniejsze, bo także firmy zajmujące się Tech FM coraz częściej przed podpisaniem umowy otrzymują prośby o udokumentowanie certyfikatami swoich zrównoważonych działań.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.