Komunikaty PR

Zrównoważony rozwój w łańcuchach dostaw

2024-05-08  |  01:00
Biuro prasowe
  • Coraz więcej firm obsługujących nieruchomości wdraża zasady ukierunkowane na większe poszanowanie środowiska, także w formie wymagań wobec swoich podwykonawców. Niektóre oczekiwania mają formę załączników do umów o współpracy.
  • Największy problem dostawcy usług czy urządzeń mają z przejściem oczekiwanej certyfikacji i zebraniem wszystkich danych i dokumentów, to wymaga czasu i pieniędzy. 
  • Wprawdzie oferty od certyfikowanych dostawców zazwyczaj są droższe, jednak dowód certyfikacji zyskuje na znaczeniu. Wytyczne cenowe tracą decydującą rolę przy wyborze oferenta. 

 

Coraz więcej firm FM obsługujących nieruchomości komercyjne, zarówno biurowe jak i magazynowe, nie tylko zmienia własne procesy tak, aby wywierały ograniczony wpływ na środowisko, ale wymaga tego także od swoich podwykonawców i dostawców. Od etapu miękkiego badania czy kontrahent prowadzi produkcję i gospodarkę odpadami z poszanowaniem środowiska, firmy przechodzą do weryfikacji w oparciu o dokumenty i certyfikaty. Według danych CRIF już 50% firm wybierając partnerów do współpracy, zwraca uwagę na zrównoważony rozwój. Dla aż 45% istotne są aspekty środowiskowe.

 

Certyfikaty środowiskowe stosowane przy wyborze podwykonawców

Kryterium dla dostawcy może być możliwość wyboru zamiennika opakowania, które wywiera mniejszy wpływ na środowisko czy wyboru większej partii produktu z dostawą w większym opakowaniu co ograniczy ilość odpadów. To mogą być także ekoznaki - ekologiczne certyfikaty dla opakowań, stosowanie produktów nadających się do recyklingu czy z surowców wtórnych. Dla podwykonawcy kryterium oceny jest także naturalnie przestrzeganie przepisów ochrony środowiska czy posiadanie wymaganych decyzji środowiskowych. Odbiorca usług pyta o ograniczanie ilości oraz prawidłowe zagospodarowanie odpadów, stosowanie materiałów o mniejszym wpływie na środowisko, ograniczanie emisji np. gazów, ścieków, hałasu.  

 

- Preferujemy we współpracy kontrahentów, którym temat dbałości i odpowiedzialności środowiskowej nie jest obcy. Co roku oceniamy kooperację z dostawcami i podwykonawcami pod tym względem. Od 2 lat prowadzimy także kampanię zachęcającą naszych dostawców i podwykonawców do weryfikacji ich działalności przez niezależne organizacje takie jak Ecovadis lub Integritynext. W ten sposób m.in. emisja CO2 dostawców i podwykonawców jest poddawana ocenieChcemy, aby coraz większy procent naszych obrotów pochodził z kooperacji z kontrahentami, którzy podjęli ambitne, formalne zobowiązania dotyczące zmniejszenia swojego śladu węglowego. Rozwijamy też własne możliwości techniczne raportowania w systemie, które z dostarczanych nam rozwiązań są niskoemisyjne – mówi Monika Wyszecka, Kierownik Działu Zakupów i Logistyki SPIE Building Solutions.

 

Proces certyfikacji jest sporym wyzwaniem, ale się opłaca

Oczekiwania środowiskowe wobec kontrahentów mogą być wpisane w kodeks dostawcy, który podpisywany jest wraz z umową. Wg ekspertki SPIE największym wyzwaniem dla dostawców i podwykonawców jest sama procedura przejścia certyfikacji i dostarczenia wymaganych dokumentów. Potwierdzają to dane: według raportu „Bariery związane z wdrażaniem ESG w polskich przedsiębiorstwach” największą trudność w zakresie raportowania ESG (32%) stanowi pracochłonność działań związanych ze zbieraniem danych i certyfikacją. Jest czasochłonna i pracochłonna, a certyfikaty kosztują i nie są bezterminowe. Jednak firmy, które ją przejdą, wchodzą na rekomendowaną listę. Wytyczne cenowe przy wyborze oferenta tracą na znaczeniu na rzecz środowiskowych kryteriów.

 

Magazyny działające w formule zrównoważonego rozwoju

Przykładem oczekiwań wobec dostawcy są wymagania w zakresie wynajmowanego magazynu. W przypadku SPIE w umowie zapisano odniesienia do poprawy oddziaływania na środowisko, które obejmują obniżenie lub poprawę efektywności energetycznej, w tym przejście na źródła energii o niższej emisji CO2. Oczekiwane jest też obniżenie wytwarzania lub emisji gazów cieplarnianych; obniżenie lub poprawa efektywności zużycia wody lub wytwarzania ścieków; zmniejszenie wytwarzania odpadów; poprawa wskaźnika wydajności recyclingu odpadów lub ponownego wykorzystania zasobów.

 

Zmieniliśmy niedawno lokalizację własnego magazynu i w umowie zobowiązaliśmy się do oszczędności energii, wody czy odprowadzania ścieków w tym obiekcie. Istotne są też dane nt. skutków dla środowiska w zakresie wytwarzania i recyklingu odpadów. Zwracamy uwagę na EPC (ang.: Energy Performance Certificate), który oznacza świadectwo charakterystyki energetycznej określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. W umowie, wspólnie z wynajmującym, potwierdzamy jako najemca zamiar promowania i poprawy efektywności energetycznej. Zobowiązujemy się współpracować ze sobą w celu identyfikowania i realizacji odpowiednich strategii i inicjatyw mających na celu poprawę skutków dla środowiska, w tym poprawę efektywności energetycznej układów oświetlenia lub ogrzewania oraz wyboru źródeł związanych z energią odnawialną, takich jak fotowoltaika – mówi Monika Wyszecka ze SPIE Building Solutions.

 

Wg ekspertki takie wymagania wobec dostawców będą coraz powszechniejsze, bo także firmy zajmujące się Tech FM coraz częściej przed podpisaniem umowy otrzymują prośby o udokumentowanie certyfikatami swoich zrównoważonych działań.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości MLP Group osiągnęło ponad 281 mln zł (65,3 mln EUR) zysku netto Biuro prasowe
2024-08-23 | 10:00

MLP Group osiągnęło ponad 281 mln zł (65,3 mln EUR) zysku netto

MLP Group jako wiodąca europejska platforma nieruchomości logistycznych i przemysłowych z sukcesem dostosowuje się do zmieniających się warunków rynkowych, kontynuując
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-08-23 | 09:00

Colliers rozszerza portfolio o cztery nowe nieruchomości

Po przejęciu w zarządzanie warszawskiego biurowca Wola Retro w 2023 r., Colliers kontynuuje udaną współpracę z Grupą Adventum. W pierwszej połowie 2024 r. firma doradcza rozpoczęła zarządzanie czterema
Nieruchomości Jurajska zyskuje nowych najemców. Trwają też modernizacje
2024-08-22 | 13:00

Jurajska zyskuje nowych najemców. Trwają też modernizacje

Galeria Jurajska umacnia ofertę lifestylową. Największe centrum handlowe w Częstochowie przygotowuje się do debiutów marek Rituals Cosmetics i The North Face. Trwają także prace

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.