Nowa klasyfikacja PKD 2025
Way Co.
ul. Terespolska 17 lok B4
03-813 Warszawa
mszadkowska|wayco.pl| |mszadkowska|wayco.pl
+48 600 521 455
www.wayco.pl
Dostosowanie działalności firm do nowych kodów będzie kluczowe nie tylko dla zgodności
z przepisami, ale także dla lepszego dopasowania biznesu do aktualnych realiów gospodarczych.
PKD 2025 zastąpi dotychczas obowiązującą wersję PKD 2007, odzwierciedlając zmiany
w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE). – Wprowadzenie nowej klasyfikacji to odpowiedź na rozwój m.in. takich obszarów, jak gospodarka cyfrowa, cyrkulacyjna czy bio-gospodarka oraz na rosnącą rolę nowych technologii co umożliwia dostosowanie do aktualnych realiów rynkowych oraz społecznych – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl
Co zmienia PKD 2025?
PKD 2025 wprowadza szereg nowych podklas, które odpowiadają na współczesne potrzeby rynku. Działalności, takie jak "Działalność brokerów i agentów energii elektrycznej" (35.40.Z) czy "Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej" (82.40.Z), zostały szczegółowo opisane, co ułatwia przedsiębiorcom ich identyfikację.
Zmiany obejmują również:
- podziały dotychczasowych podklas na bardziej precyzyjne kategorie,
- wprowadzenie nowych kategorii dla działalności powstałych w wyniku postępu technologicznego,
- aktualizację i przeniesienie niektórych podklas do innych grup.
– To ważny krok w harmonizacji danych statystycznych w Unii Europejskiej i dostosowaniu krajowego systemu rejestracji działalności gospodarczej do współczesnych realiów. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują swoje wpisy, unikną problemów w przyszłości –podkreśla ekspertka w Systim.pl.
Dlaczego przedsiębiorcy muszą działać?
Okres przejściowy dla przedsiębiorców potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie możliwe będzie stosowanie zarówno kodów PKD 2007, jak i PKD 2025. Od 1 stycznia 2027 roku nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności w rejestrach takich jak CEIDG, REGON czy KRS.
Jednak, jak oceniają eksperci automatyczne przypisanie kodów, szczególnie dla działalności, które wcześniej były opisywane ogólnikowo, może skutkować błędami. Na przykład działalności przechodzące z jednej kategorii na kilka nowych mogą zostać zaklasyfikowane niezgodnie z rzeczywistością.
– Samodzielne zgłoszenie zmian do rejestrów w okresie przejściowym to kluczowy krok, zwłaszcza dla firm, które funkcjonują w złożonych branżach. Automatyczne przeklasyfikowanie, choć wygodne, może prowadzić do nieporozumień i dodatkowych kosztów administracyjnych – przestrzega Beata Tęgowska.
Nowa klasyfikacja – nowe możliwości
Zmiana PKD to nie tylko wyzwanie, ale i szansa. – Wprowadzenie nowych podklas daje przedsiębiorcom możliwość dokładniejszego opisu działalności, co może mieć istotne znaczenie w procesach uzyskiwania wsparcia publicznego czy w kontaktach
z kontrahentami – ocenia ekspertka Systim. – Firmy, które wykorzystają okres przejściowy na dostosowanie się do nowych kodów, będą bardziej konkurencyjne na rynku – podkreśla.
Jak się przygotować?
W opinii Beaty Tęgowskiej, PKD 2025 to krok w stronę nowoczesności, ale jego wprowadzenie wymaga zaangażowania firm. – Przedsiębiorcy powinni więc przede wszystkim dokładnie przeanalizować zmiany w PKD 2025, porównać je z dotychczasowymi kodami i zgłosić zmiany działalności do CEIDG, KRS lub REGON w okresie przejściowym. Watro by skorzystali także ze wsparcia, np. z kluczy powiązań i interpretacyjnych opracowanych przez GUS, aby upewnić się, że nowy kod dokładnie odzwierciedla specyfikę ich działalności – rekomenduje.
***
Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.