Nowa koncepcja zrównoważonych budynków i społeczności
Co powinniśmy zrobić, aby żyć w bardziej zrównoważony i zdrowszy sposób? W jaki sposób projektowanie budynków może przyczynić się do dobrostanu ludzi i planety? Z odpowiedzią przychodzi nowa koncepcja zrównoważonych budynków i społeczności VELUX „Build for Life”. Jej założenia zostały po raz pierwszy zaprezentowana podczas mulidyscyplinarnej konferencji, która odbyła się online w listopadzie.
Firma VELUX od lat zajmuje się aktywną promocją równoważonego budownictwa, zarówno poprzez oferowane produkty, jak i aktywne działania na rzecz zwiększania świadomości społecznej w zakresie zrównoważonych budynków. Jedną z nich jest opracowanie i promowanie nowej koncepcji „Build for Life”. Stanowi ona część strategii zrównoważonego rozwoju Grupy VELUX oraz wkład firmy w realizację Celu 11 przyjętego przez ONZ (Zrównoważone Miasta i Społeczności).
„Zrównoważone budynki powinny uwzględniać zarówno zdrowie ludzi, jak i dobro całej planety. Aby tak się stało musimy zmienić sposób myślenia i życia. Dlatego warto zainspirować się nową koncepcją Build for Life i zacząć działać” – powiedział Jacek Siwiński, prezes VELUX Polska.
Na czym polega nowa koncepcja
Build for Life obejmuje wiele wyzwań występujących w branży budowlanej, proponując nowatorskie podejście do naszych przyszłych i obecnych miejsc zamieszkania. Zakłada, że obecne budownictwo wywiera ogromny wpływ nie tylko na mieszkańców tych obiektów, lecz również na całe ekosystemy, od których jesteśmy zależni. Dlatego, oprócz wskazówek dla projektantów, urbanistów i specjalistów budowlanych, zawiera również konkretne propozycje, jak możemy sprostać niektórym z najbardziej palących problemów, przed którymi stoimy.
Pierwszym obszarem jest środowisko. Budynki są odpowiedzialne za około 39% globalnej emisji CO2, a 40% światowej populacji potrzebuje nowych miejsc zamieszkania (UNEP, 2015). Co więcej, aby wyhamować kryzys klimatyczny, musimy osiągnąć zerową emisję do 2050 roku. Stosując materiały o niskiej szkodliwości dla środowiska i dokonując kompleksowej oceny cyklu życia budynku, moglibyśmy zaspokoić popyt na zwiększoną liczbę mieszkań bez uszczerbku dla naturalnych zasobów Ziemi.
Kolejnym ważnym wyzwaniem jest zdrowie. Spędzamy nawet 90% naszego czasu w zamkniętych pomieszczeniach, ale nie potrafimy zadbać o zdrowy klimat w ich wnętrzu. Budujemy tak, jakby istniało jakieś uniwersalne rozwiązanie i godzimy się na kompromisy dotyczące jakości materiałów budowlanych. Tymczasem budownictwo stawiające na zdrowy klimat wnętrz i prozdrowotne materiały pozwala wznosić budynki, w których nie tylko mniej chorujemy, ale wręcz czujemy się zdrowsi.
Nie możemy zapominać dostępności do zrównoważonych budynków jak największej części społeczeństwa. Szacuje się, że do 2050 roku populacja miast powiększy się o 2,5 miliarda osób. Jednocześnie w większości miejsc na świecie obserwuje się znaczny i stały wzrost cen nieruchomości. To sprawia, że ludzie, którzy tego najbardziej potrzebują, nie mogą sobie pozwolić na korzystanie z ofert rynku budowlanego. Tworząc takie środowiska budowlane, które będą priorytetowo traktować przystępność cenową, współdzielenie powierzchni mieszkaniowej oraz nowatorskie modele biznesowe, będziemy mogli oferować mieszkania osobom, które inaczej nie mogłyby sobie na nie pozwolić.
Bardzo ważną, często pomijaną kwestią jest możliwość uczestniczenia mieszkańców w życiu społeczności. Pomimo tego, że żyjemy coraz bliżej siebie i jesteśmy coraz lepiej ze sobą połączeni, czujemy się coraz bardziej samotni, niespokojni i zestresowani. Projektując środowisko budowlane, które umożliwia dzielenie się i uczestniczenie w życiu społeczności, a także zapewnia poczucie tożsamości i bezpieczeństwa, możemy wymiernie polepszyć samopoczucie wspólnoty i poprawić ogólny stan zdrowia jej członków, zmniejszając przy tym niepokój, samotność i stres.
Co również ważne, koncepcja Build for Life została wzbogacona o Wzorzec kompasu, przedstawiający siedem strategicznych czynników: elastyczność, jakość, środowisko, zdrowie, społeczność, lokalność i przystępność cenową. Czynniki te są kluczowymi elementami procesu budowy i rozwoju. Dzięki nim współpracownicy z różnych sektorów mogą stosować klarowne, otwarte ramy koncepcyjne do opracowywania i przekształcania budynków z myślą o przyszłości. Wzorzec kompasu został stworzony we współpracy z architektami firmy EFFEKT, inżynierami firmy MOE, firmą LeaderLab oraz Grupą VELUX. Został opracowany jako platforma partnerska dla wszystkich myślących podobnie liderów zmian w środowisku budowlanym.
Przykład Living Places
Chcąc pokazać, jak można budować w sposób zrównoważony, Grupa VELUX wraz ze swoimi partnerami, czyli architektami firmy EFFEKT oraz inżynierami firmy MOE, opracowała pięć zasad, które można łatwo zastosować w praktyce. Ich punktem wyjścia jest typowa analiza rynkowa, do której dodaliśmy różnego rodzaju ulepszenia i redukcje. Oto nasze zasady: zdrowie, skalowalność, współdzielenie, prostota, adaptacyjność.
W 2023 roku, w Kopenhadze, ma zostać wybudowany prototyp Living Places będący efektem współpracy między architektami firmy EFFEKT, inżynierami firmy MOE, kontrahentami firmy Enemaerke & Petersen oraz Grupą VELUX. Prototyp ma powstać w centrum Kopenhagi, w „Jernbanebyen”, na terenie dawnych warsztatów kolejowych. Living Places w Kopenhadze będzie pierwszym, pokazowym przykładem tego, jak koncepcja Build for Life może wyglądać w praktyce, dając inspirację i impuls do tworzenia nowych rozwiązań dla budownictwa przyszłości. W ten sposób firma VELUX pokazuje silne zaangażowanie na rzecz tworzenia udoskonalonych budynków, społeczności i miast – dla dobra ludzi i całej planety.
Posłuchaj ekspertów
Warto podkreślić, że nowa koncepcja znalazła się u podstaw zorganizowania multidyscyplinarnej konferencja VELUX „Build for Life”, która odbyła się w formule on-line 15-17 listopada i zgromadziła przed ekranami komputerów ponad 24 000 odbiorców ze 170 krajów. W wydarzeniu wzięło udział ponad 100 ekspertów z całego świata, którzy dzielili się swoją wiedzą na dwóch scenach wydarzenia: Kompas dla budownictwa i Sympozjum o Świetle Dziennym.
Znaczna część wykładów ekspertów biorących udział w konferencji została zamieszczona na platformie VIMEO i jest ogólnodostępna, zatem można sięgnąć po inspirację i wiedzę w każdej chwili: https://vimeo.com/veluxbuildforlife

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.