Nowe obowiązki informacyjne dostawców internetowych platform handlowych

Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Europejska podstawa prawna
Dyrektywa Omnibus (popularna nazwa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta) została stworzona w celu zapewnienia pełniejszej ochrony konsumentów, w szczególności dokonujących zakupów w Internecie, w tym na internetowych platformach handlowych. W Polsce przepisy tej dyrektywy implementowane zostały ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.
Nowe przepisy, nowe definicje i nowe obowiązki
Nowe przepisy wprowadzają definicje m.in. „internetowej platformy handlowej” (tzw. marketplace) oraz „dostawcy internetowej platformy handlowej” oraz nakładają na tych dostawców szereg obowiązków.
Zgodnie z tymi definicjami internetową platforma handlową jest usługa korzystająca z oprogramowania, w tym ze strony internetowej, z części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się zawieranie umów na odległość. W rezultacie przepisy te obejmują zarówno wyspecjalizowane platformy handlowe, umożliwiające zakupy na odległość, jak i inne portale, np. social-media, gdzie jest to tylko jedna z funkcjonalności.
Co istotne, w definicji tej nie mieści się obrót obustronnie profesjonalny, tj. dokonywany między przedsiębiorcami. Obejmuje ona jedynie umowy między konsumentem a przedsiębiorcą oraz między osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami. Z kolei dostawcą internetowej platformy handlowej w świetle definicji z ustawy i dyrektywy Omnibus jest przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza internetową platformę handlową lub umożliwia korzystanie z tej platformy.
Opinie ekspertów
Radca prawny i specjalista z wieloletnim doświadczeniem w branży IT i IT security Mikołaj Prochownik szeroko omówił zagadnienia, związane z implementacją przepisów Dyrektywy Omnibus na grunt prawa polskiego. Wspólnie z Mateuszem Piwnickim, CEO platformy ułatwiającej legalne pozyskiwanie opinii klientów Rating Captain, uważa, iż wprowadzone zmiany mają szansę zatrzymać rozwój wielu nieuczciwych praktyk rynkowych, w tym manipulację cenami oraz kupowanie recenzji.
To już ostatni dzwonek na zapoznanie się ze zmianami, które niebawem wejdą w życie - więcej informacji znajdą Państwo na blogu krakowskiej kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.

Rada Przedsiębiorców apeluje o pilne zmiany prawne likwidujące nieformalny mechanizm prywatyzacji majątku przedsiębiorców

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.