Komunikaty PR

Nurt wege łączy firmy

2020-09-14  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.07 MB )

Fit Cake i Krowarzywa udowadniają, że wegańskie nie znaczy mniej smaczne. Jakością potraw przekonują także grupę klientów tradycjonalistów, że można zmieniać swoje upodobania, eksperymentować, jeść zdrowiej, czuć się lepiej i mieć swój malutki wpływ na poprawę środowiska. Marki zawiązały właśnie nieformalną koalicję działającą na rzecz poprawy nawyków żywieniowych Polaków.
 

Zdaniem ekspertów rok 2019 w gastronomii stał pod znakiem wege i eco. Jednak nie wszędzie udało się przebić do świadomości społecznej. Dlatego niektóre marki, choć z biznesowego punktu widzenia powinny być dla siebie konkurencją, zawiązują nieformalne koalicje, by promować dietę roślinną, zdrowe żywienie i dbać o swoich klientów - tak jak np. Fit Cake i Krowarzywa - Vegan Burger, dwie sieci franczyzowe liczące się na rynku i mające dużą rzeszę sympatyków.

Zielone Podlasie

Podlasie uchodzi za region eco, nazywane jest Zielonymi Płucami Polski, ale tradycyjne nawyki żywieniowe są tu bardzo silne i nie ma tu zbyt wielu restauracji i lokali stricte wegańskich - ocenia “swoje podwórko” Rafał Kościuk, współwłaściciel sieci niecukierni Fit Cake, wywodzącej się z Białegostoku, ale posiadającej lokale w całej Polsce. - Staramy się to zmieniać, oferując słodycze bez cukru, bez glutenu, a często także bez laktozy.

Podobne doświadczenia ma Piotr Hilik, który od trzech lat prowadzi w Białymstoku restaurację popularnej wegańskiej sieci Krowarzywa. Przyznaje, że zdecydował się na jej otwarcie właśnie z powodu braku wegetariańskiej oferty na lokalnym rynku.

Od dawna nie jem mięsa i miałem autentycznie problem z tym, by dostać na mieście wartościowy bezmięsny posiłek - opowiada. - Kiedy otwierałem restaurację, wielu moich znajomych uważało mnie za freaka, bo Białystok pod względem upodobań żywieniowych był bardzo konserwatywny: tylko schabowy i żeberka. Podkreślam był, ponieważ teraz mam już grupę lojalnych klientów, którzy nie zawiedli nawet podczas pandemii. Coraz więcej przychodzi też ludzi, którzy w kwestii diety są tradycjonalistami, ale w postny piątek chcą zjeść coś wege. Niektórzy z nich z czasem się przekonują i stają się częstymi gośćmi w Krowarzywa.

 

Świadomiej jeść, zdrowiej żyć

Wege trend dotyczy całego świata i szturmem wszedł do mainstreamu. Zdaniem Edwarda Bergena, analityka z Global Food & Drink Analyst jest to nie tylko wyraz preferencji żywieniowych konsumentów, ale też przejaw dbałości o środowisko. Dania roślinne potrafią znakomicie imitować smak mięsa, ale można je zrobić taniej, wydajniej i są zdrowsze. Z tego powodu w najbliższych dekadach produkcja mięsa i jego spożycie będzie spadać, podobnie jak innych artykułów odzwierzęcych: mleka, serów, jajek. Według GUS w 2019 roku zmniejszyło się  o ponad 2 proc. Dlatego wyzwaniem dla gastronomii w najbliższych latach będzie przekonanie do roślinnej diety nie tylko zadeklarowanych wegan i wegetarian, ale też mięsożerców gotowych na eksperymenty.

To znamienne, że najpopularniejszą pozycja w naszym menu są kebaby. Po pierwsze dlatego, że wpisują się w modny street food, a po drugie dlatego, że seitan, z którego są zrobione, przypomina w smaku mięso, czego się nie da powiedzieć, np. o kotletach z buraka czy ciecierzycy. Kebaby są do przyjęcia dla początkujących wegetarian, a z czasem decydują się oni na wypróbowanie bardziej wyrafinowanych kompozycji - wyjaśnia Piotr Hilik z Krowarzywa.

O krok dalej idzie Fit Cake, które wyspecjalizowało się w produkcji roślinnych słodyczy, ale także dla tzw. klientów z problemem. Do swoich wyrobów z zasady nie używa cukru, dlatego w niecukierni (jak jest nazywana) chętnie zaopatrują się osoby uprawiające sport czy walczące z nadwagą. Jest też certyfikowanym producentem słodyczy bez glutenu, które mogą spożywać diabetycy, chorzy na celiakię i alergicy.

Przez niektórych naszych stałych klientów jesteśmy traktowani jak apteka, do której przychodzi się po zdrowe jedzenie: bezglutenowy tort na urodziny, zestaw batoników na tydzień do szkoły - mówi Rafał Kościuk. - Rośnie też grupa klientów, którzy chcą po prostu świadomej jeść i zdrowiej żyć, co oznacza, że odpowiadamy na szersze zapotrzebowanie. 

Współpraca zamiast konkurencji

Obydwie marki starają się o tych samych klientów i mają podobne cele. Promują świadome odżywianie, hołdują zasadzie “zero waste”, angażują się w proekologiczne akcje. Działają też w nurcie  “fair trade”. Wspierają lokalnych producentów, np. pieczywo dla Krowarzywa zawsze wypiekane jest przez miejscową piekarnię, Fit Cake zaopatruje się u lokalnych  dostawców owoców. Funkcjonują na rynku od wielu lat, mają już ugruntowaną pozycję, ale są ciągle na tzw. wzrostowej fali. Pod szyldem Fit Cake działa 14 lokali, Krowarzywo posiada 16 restauracji.

Uznaliśmy, że nie konkurując, ale wspierając się, osiągniemy więcej. Chodzi nie tylko o zysk, ale też o propagowanie zdrowej diety, przekonywanie ludzi, że jedzenie ma znaczenie, codzienny jadłospis wpływa zaś na to, jak się będziemy czuli i jaką będziemy mieć kondycję za kilka lat  - Rafał Kościuk jest przekonany, że koalicje firm, które działają także z ideologicznych pobudek ma sens.

Podobnego zdania jest przedstawiciel Krowarzywa:

Od początku robimy swoje. Pokazujemy, że fast food, znaczy szybkie jedzenie, ale może być też bardzo wartościowe i zdrowe. Po drodze jest nam ze wszystkimi którzy mają podobne podejście do jedzenia, ekologii i środowiska - dodaje Marcin Suski, manager ds. sieci w Krowarzywa.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma BRAK ZDJĘCIA
2024-05-06 | 17:49

Bartek Kujbida pokieruje zespołem Platige Image w Kanadzie

Platige Image buduje zespół w Montrealu, a szefem najbardziej rozpoznawalnego za granicą polskiego studia produkcji i postprodukcji został Bartek Kujbida, który będzie odpowiedzialny za ekspansję firmy na rynku kanadyjskim oraz
Firma Sanplast = odpowiedzialny biznes dla lepszego jutra
2024-04-30 | 15:00

Sanplast = odpowiedzialny biznes dla lepszego jutra

Dążenie do prowadzenia biznesu w sposób etyczny i zrównoważony pozwala osiągnąć pozytywne wyniki finansowe, jednocześnie dbając o ochronę środowiska, szanując
Firma Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone
2024-04-30 | 06:00

Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone

W obliczu narastających wyzwań klimatycznych, branża pocztowa przyjmuje zielone rozwiązania logistyczne jako kluczową odpowiedź na zmieniające się regulacje dotyczące emisji.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.