Komunikaty PR

O nawykach higienicznych i dbaniu o stan zdrowia jamy ustnej Polaków

2021-11-22  |  10:00
Biuro prasowe

Zdrowy i piękny uśmiech to marzenie większości z nas. Jest on synonimem atrakcyjności czy sukcesu. Jednak jak pokazują badania, nasza troska o higienę i stan zdrowia jamy ustnej nie są do końca satysfakcjonujące. Aż 20% z nas jest nieświadomych wpływu stanu zdrowia jamy ustnej na inne obszary organizmu. Ponadto, niemal 80% badanych nie ma świadomości, że może istnieć mikrobiota inna niż ta bytująca w jelitach, o którą należy odpowiednio dbać i wspierać.   

Nie jest źle, ale... 

Podejście Polaków do utrzymania zdrowia jamy ustnej jest w ostatnich latach ważnym tematem wielu analiz zarówno naukowych jak i społecznych. Jedno z najnowszych opracowań powstało na zlecenie polskiej firmy NutroPharma obecnej w sektorze suplementów diety od ponad 30 lat. Wyniki badania poziomu świadomości i zachowań Polaków w odniesieniu do higieny i mikrobiomu (daw. Flora bakteryjna, mikroflora) jamy ustnej wskazują na raczej dobry poziom wiedzy ogólnej Polaków na ten temat.  Nie oznacza to jednak, że nie potrzeba nam dalszej edukacji.  

Strach ma wielkie oczy 

Z przeprowadzonego blisko dekadę temu badania na temat „Nawyków Europejczyków związanych z higieną i zdrowiem jamy ustnej”* jasno wynikało, że my Polacy, wśród badanych narodów, wiedziemy niechlubny prym - aż 39% z nas bało się wizyt u stomatologa. Mówiło się wtedy wręcz o dentofobii, czyli lęku przed spotkaniem z dentystą i leczeniem stomatologicznym. Najnowsze badania, w tym także te przeprowadzone na zlecenie firmy NutroPharma, pokazują, że sytuacja ulega poprawie. Z raportu „Świadomość na temat mikrobiomu jamy ustnej” dowiadujemy się bowiem, że w zdecydowanej większości regularnie pojawiamy się w gabinetach stomatologicznych (67,4%). W tym gronie nieco lepiej wypadają Polki (70,2% w stosunku do 65,9% Polaków), co można tłumaczyć nieco większym przywiązaniem do kwestii związanych ze zdrowiem i estetyką.  

Kobieta vs mężczyzna  

Wydaje się, że przekonanie jakoby to kobiety bardziej dbały o kwestie zdrowia i urody powoli dobiega końca. Już w 2017 roku badanie CBOS „Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu”** wykazało, że aż 87% Polaków przywiązuje dużą uwagę do kwestii własnego wizerunku, a blisko trzy czwarte uważa, że ma on ogromny wpływ na powodzenie w życiu osobistym, a nawet przebieg drogi zawodowej.  

Badanie NutroPharma pokazuje, że dbałość o higienę jamy ustnej kształtuje się na podobnym poziomie u kobiet i mężczyzn. Dla przykładu można podać statystykę dotyczącą częstotliwości mycia zębów - dwa razy dziennie szczotkuje je prawie 58% kobiet i blisko 53% mężczyzn.  Niemniej nadal można wskazać, że prawie co drugi Polak jest z regularnym, codziennym myciem zębów na bakier. Aż 70% respondentów deklaruje też stosowanie płynów do płukania jamy ustnej, a około 42% nici dentystycznych. W obu tych statystykach nieco lepiej wypadają Panie, ale Panowie nie pozostają daleko w tyle.  

Rosnącą grupę stanowią osoby, które dla zachowania zdrowia zębów i prawidłowego mikrobiomu jamy ustnej sięgają po specjalne suplementy diety dedykowane zdrowiu jamy ustnej (12%). Póki co, przeważającą część tej grupy stanowią kobiety (66,4%). Pomimo pozytywnego trendu blisko 43% mężczyzn nigdy takich produktów nie stosowało. Ponadto, badanie NutroPharma wskazuje, że choć ponad 90% kobiet i mężczyzn uważa, iż dbanie o florę bakteryjną jelit jest ważne, o tyle już niemal 80% z nich nie dba o nią w innych częściach organizmu np. w jamie ustnej. Dlatego kluczowa jest dalsza, aktywna edukacja polskiego społeczeństwa w tym kierunku. Mikrobiota jamy ustnej jest bowiem niezwykle ważna, bo jej zaburzona równowaga może doprowadzić do poważnych chorób nie tylko związanych z jamą ustną. Aż 79,1% kobiet i 81,5% mężczyzn nie ma jednak świadomości, jakie choroby mogą zostać wywołane przez zaburzenia równowagi (składu mikrobiologicznego) mikrobioty jamy ustnej. 

Miasto kontra wieś 

Ciekawe informacje, jakie dostarcza raport NutroPharma, dotyczą także kontekstu związanego z naszym miejscem zamieszkania. Zdaje się bowiem zanikać podział pomiędzy mieszkańcami wsi i dużych miast w kwestii świadomości i dostępności środków higienicznych do jamy ustnej, a także wpływu stanu jamy ustnej na kondycję całego organizmu. Może to wynikać m.in. z lepszego dostępu do wiedzy, opieki stomatologicznej i środków higieny. Jak się bowiem okazuje prawie co druga Polka i Polak zamieszkujący obszary wiejskie, odwiedziło w ostatnim półroczu gabinet stomatologiczny, podobnie jak w przypadku osób mieszkających w dużych miastach powyżej pół miliona mieszkańców (46,8%). Co natomiast może wydawać się zaskakujące, w tym samym okresie na konsultacje stanu swojego uzębienia u profesjonalisty udało się tylko 39,8% osób pochodzących z miast od 150 tys. do 500 tys. mieszkańców. Badanie pokazuje również jednak, że niezależnie od miejsca zamieszkania Polki i Polacy coraz częściej sięgają po probiotyki w celu wsparcia zdrowia swojego organizmu. Najczęściej stosują je mieszkańcy miast między 50 a 150 tys. mieszkańców (70,2%) oraz powyżej 500 tys. (69,7%), w przypadku wsi odsetek ten wyniósł 52,9%. Co istotne przy wyborze takich produktów nie kierujemy się ceną, a bezpieczeństwem stosowania (niemal 60%), naturalnym składem (prawie 57%), a także rekomendacjami ze strony lekarzy i ekspertów - aż 46,5% respondentów.  

Mądry Polak po szkodzie? 

O higienę i zdrowie jamy ustnej powinniśmy dbać niezależnie od wieku i płci, a edukację prozdrowotną najlepiej rozpoczynać od najmłodszych lat. Ważną rolę w tym procesie odgrywają zarówno rodzice, którzy dając dobry przykład, uczą dzieci pozytywnych nawyków, jak i placówki edukacyjne. Niemniej ważne zadanie leży też po stronie lekarzy różnych specjalizacji, którzy są często pierwszym źródłem informacji dla pacjentów - tych małych i dużych. Lepiej zapobiegać niż leczyć – regularnie szczotkować zęby, stosować środki higieny jamy ustnej, odwiedzać stomatologa, a także można rozważyć wdrożenie do rutynowej higieny jamy ustnej suplementów diety takich jak Salistat, ponieważ profilaktyka to klucz do zdrowego życia.  

O Badaniu 

Badanie zrealizowane przez 4OpenMind – Instytut Badań i Analiz Rynku Medycznego, na zlecenie NutroPharma. Przeprowadzone zostało w sierpniu 2021 r. na grupie 500 respondentów, techniką Ci (badanie online – jedna z form pomiarów ilościowych, zakładająca prowadzenie badań z wykorzystaniem kwestionariuszy). 

 

*Badania przeprowadzone w czerwcu 2012 r. przez grupę badawczą Ipsos na reprezentatywnych grupach mieszkańców siedmiu krajów Europy: Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Polski. Łącznie wzięły w nich udział 3504 osoby. 

**Centrum Badań Opinii Społecznej “Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu?” - sierpień 2017 r. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Sanofi wprowadza koncepcję pracy Work X 2.0. Biuro prasowe
2024-05-13 | 11:45

Sanofi wprowadza koncepcję pracy Work X 2.0.

Sanofi redefiniuje organizację pracy wprowadzając w Polsce globalną strategią Work X 2.0. Innowacyjne podejście do kształtowania środowiska pracy wychodzi naprzeciw nowym oczekiwaniom
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2024-05-13 | 10:30

Więcej pacjentów w gabinetach weterynaryjnych, rośnie świadomość opiekunów

Jedna trzecia (31 proc.) weterynarzy spodziewa się, że właściciele zwierząt będą korzystać z coraz szerszego wachlarza usług w gabinetach weterynaryjnych. Wśród nich znajdzie się nie tylko leczenie, ale też profilaktyka,
Zdrowie Centrum Diagnostyczne 4DCenter otwiera się na Placu Zamkowym
2024-05-08 | 11:12

Centrum Diagnostyczne 4DCenter otwiera się na Placu Zamkowym

Otwórz drzwi do zdrowia w sercu Warszawy - Centrum Diagnostyczne 4DCenter to nowy punkt na mapie stolicy. Domem świeżo otwartego Centrum Diagnostycznego został należący do Senatorska

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.