Komunikaty PR

Ochrona tuneli za pomocą systemów wysokociśnieniowej mgły wodnej

2021-03-15  |  01:00
  • Do 2020 roku łączna długość tuneli drogowych w Polsce wynosiła ok. 6,5 km
  • Na koniec 2020 r. w budowie z ramienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad było dziewięć tuneli o długości około 14 km*
  • W ciągu dekady na drogach krajowych w naszym kraju przybędzie kilkanaście nowych tuneli drogowych o łącznej długości 25 km*

 

(* dane z https://www.gddkia.gov.pl)

 

W ciągu 10 lat w Polsce przybędzie 25 km tuneli

W Polsce cały czas jest relatywnie mało tuneli w porównaniu z wieloma krajami w Europie. Do 2020 roku ich łączna długość wynosiła nieco ponad 6 km, ale obserwujemy intensywny trend wzrostowy. Inwestycje tego typu widać chociażby po sieci dróg krajowych. Co prawda, obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad (GDDKiA), administruje tylko jednym tunelem o długości 700 metrów, mieszczącym się
w Lalikach (woj. śląskie) przy granicy ze Słowacją, ale ta liczba będzie szybko rosnąć.

 

W trzecim kwartale do użytku ma zostać oddany tunel na drodze ekspresowej S2 w Warszawie (dł. ok. 2,3 km). W budowie znajdują się zaś tunele na północnej obwodnicy Krakowa, na Zakopiance, pod Dźwiną
w Świnoujściu czy też na drogach ekspresowych S1 (obejście Węgierskiej Górki) i S3 (odcinek Bolków -Kamienna Góra). Jak podaje GDDKiA, na drogach krajowych w ciągu najbliższych 10 lat ma przybyć 25 km tuneli.

 

Tunele – obiekty wymagające bezkompromisowego podejścia do wymagań dla systemów ppoż.

 

Tunele to pod wieloma względami szczególne obiekty. Ułatwiające komunikację, ale kosztowne w budowie czy utrzymaniu. Szczególnej uwadze wymaga ich zabezpieczenie przed pożarami. Niestety tragiczne wypadki z Europy pokazują, że takie zagrożenie jest realne. Wielki pożar w tunelu pod Mount Blanc w 1999 roku (Tunel du Mont Blanc) kosztował życie 39 osób, a zaledwie dwa miesiące później podobne zdarzenie
w tunelu Tauern w Austrii pochłonęło kolejne 12 istnień. Efektem tych zdarzeń było unowocześnienie systemów ppoż. w krajach alpejskich. W Polsce jak do tej pory nie było takiego zdarzenia (z wyjątkiem pożaru podczas budowy tunelu w Naprawie na Zakopiance w sierpniu ubiegłego roku, gdzie nikt nie zginął). Mamy za to szansę uczyć się na błędach z innych krajów i stosować nowoczesne i wydajne zabezpieczenia od samego początku funkcjonowania tuneli. Trudność z ewakuacją z takich obiektów, prowadzeniem akcji gaśniczej, problemy z przywróceniem komunikacji po pożarze wskazuje, że ich zabezpieczenie ppoż. to bardzo istotne zadanie.

 

 

Polskie wymagania ppoż. dla tuneli nie uwzględniają zastosowania nowoczesnych systemów gaszenia dla tuneli, stosowanych w krajach Europy Zachodniej.

 

Tunele muszą spełniać określone wymogi bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Regulują je przepisy Dyrektywy 2004/54/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. oraz Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, z późniejszymi zmianami.
Niestety przepisy w Polsce wymagają jedynie stosowania hydrantów DN80 dla tuneli o długości powyżej 500m.

Tymczasem systemy mgła wodna to rozwiązanie skuteczne, ekonomiczne i przyjazne środowisku.

 

 

 

 

 

 

Wysoka skuteczność systemów wysokociśnieniowej mgły wodnej

 

Gaszenie mgłą wodną nie jest rozwiązaniem nowym. Ta idea narodziła się już pod koniec XIX wieku za oceanem, jednak zaczęła się upowszechniać dopiero przeszło 100 lat później. Przyczynił się do tego m.in. przyjęty Protokół Montrealski, który doprowadził do wycofania z użycia halonu – do tamtej pory powszechnego środka gaśniczego.

 

- Obecne projektowane i wykonywane systemy gaszenia za pomocą wysokociśnieniowej mgły wodnej to technologia skuteczna i sprawdzona, potwierdzona pełnowymiarowymi testami pożarowymi, wykonywanymi we współpracy z akredytowanymi laboratoriami, takimi jak IBS, VdS, SINTEF, PAVUS. Konieczne jest stosowanie zaawansowanych technologicznie systemów gaszenia opartych o doskonałe właściwości fizyczne środka gaśniczego, jakim jest mgła wodna. Systemy te stosuje się do ochrony przestrzeni, gdzie priorytetem jest bezpieczeństwo zarówno ludzi jak i wyposażania, zabezpieczenie przed stratami wynikającego z zadziałania, jak i wysoka trwałość i bezproblemowa eksploatacja systemu. W czasie pożaru mgła wodna odbiera ze źródła pożaru ogromną ilość ciepła podczas odparowania wody (1 l odbiera ok. 2,26 MJ ciepła), lokalnie obniża poziom tlenu w wyniku przemiany w parę wodną, oraz redukuje promieniowanie, skutecznie redukując ryzyko rozprzestrzeniania się pożaru i ponownego zapłonu - mówi Krzysztof Majcher - ekspert w zakresie systemów ppoż. w SPIE Building Solutions.

 

Ekspert SPIE przytacza fakty: przeprowadzane testy pokazały, że mgła wodna jest skuteczna nawet przy ekstremalnie wysokich obciążeniach ogniowych (do 200 MW) oraz przy temperaturze pożaru przekraczającej 1000°C. Natychmiastowe uruchomienie systemu oraz zabezpieczenie konstrukcji zwiększają bezpieczeństwo użytkowników tunelu, zapewniając jednocześnie wysoką dostępność infrastruktury. Specjalnie projektowane dysze gaśnicze umożliwiają opanowanie zagrożenia w różnych scenariuszach pożarowych, w tym pożarów ciał stałych i cieczy. Wysokiej jakości materiały i technologia uwzględniają szczególne wymogi tego
agresywnego środowiska oraz znaczne fluktuacje temperatur występujące w tunelach.

 

Powyższa aspekty zadecydowały o zainstalowaniu systemów gaszenia mgłą wodną w tunelach w wielu

krajach w Europie, np.:

- Tunel Mona Lisa w Linz (Austria) – długość 850 m.

- Felbertauern-Tunnel (Austria) - łączący Salzburg ze wschodnim Tyrolem - długość 5300 m.

- Roertunnel (Holandia) – długość 2450 m.

- Lieferinger Tunnel (Austria) – długość 500m.

- Arlbergtunnel (Austria) – długość 14000 m.

- Heathrow Main Tunnel (Wielka Brytania) - długość ok 2500m.

 

 

Mgła wodna chroni nie tylko tunele

Systemy mgły wodnej stanowią coraz częściej zabezpieczenie tuneli drogowych, jednak ich zastosowanie jest o wiele szersze. Sprawdzą się także w przypadku innych zagrożeń, chociażby w sektorze przemysłowym (maszynownie, rozdzielnie, transformatory, obróbka metali) w elektrowniach (ochrona tuneli kablowych, przenośników). Stosuje się ją także m.in. w obiektach muzealnych i sakralnych, archiwach, obiektach
o szczególnym znaczeniu historycznym, ale również także w obiektach biurowych czy na stacjach metra.


- Mgła wodna stanowi rozwiązanie, które zapewnia szybką i skuteczną reakcję na wypadek pożaru,
przy jednoczesnym minimalizowaniu negatywnego wpływu na gaszone elementy wyposażenie czy infrastruktury -
dodaje Krzysztof Majcher ze SPIE Building Solutions.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Deszcz w Polsce nie ustępuje. Ekspert hydroizolacji: produktowo jesteśmy gotowi Biuro prasowe
2021-07-31 | 09:18

Deszcz w Polsce nie ustępuje. Ekspert hydroizolacji: produktowo jesteśmy gotowi

O tym, czy polskie budownictwo jest gotowe na częstsze ulewy mówi ekspert Sika Poland, międzynarodowego koncernu dostarczającego specjalistyczne produkty chemiczne.  Instytut
Infrastruktura Nowa droga na wrocławskim Ołtaszynie
2021-07-28 | 15:00

Nowa droga na wrocławskim Ołtaszynie

Z inicjatywy Dom Development na wrocławskim Ołtaszynie powstaje ulica Kustronia. Nowa droga połączy remontowaną ulicę Marii Wittek z ulicą Obrońców Poczty Gdańskiej, co pozwoli
Infrastruktura Elfland S.A. - właściciel ekologicznego parku rozrywki rozpoczął emisję akcji
2021-07-05 | 11:24

Elfland S.A. - właściciel ekologicznego parku rozrywki rozpoczął emisję akcji

Elfland to pierwszy park rozrywki należący do spółki Elfland S.A., która planuje stworzyć ogólnokrajową sieć ekologicznych atrakcji dla całych rodzin, bazując na

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2021

Finanse

Wdrożenie systemu teleopieki w Polsce wymagałoby przeszkolenia nowej grupy zawodowej zajmującej się telemedycyną. W tej chwili brakuje takich pracowników

Projekt Polskiego Ładu przewiduje dofinansowanie opasek bezpieczeństwa dla seniorów, które miałyby zapewnić im stały kontakt z lekarzem i zdalną opiekę medyczną. Nie wiadomo jednak, jak ten system ma funkcjonować w praktyce. W Polsce telemedycyna dopiero raczkuje, a oprócz wyspecjalizowanych programów i urządzeń, które nie będą zbyt skomplikowane w codziennej obsłudze, niezbędny jest wykwalifikowany personel. – Wymaga to w zasadzie stworzenia zupełnie nowej grupy zawodowej. Dużym wyzwaniem będzie także przygotowanie personelu pielęgniarskiego do pracy z systemami teleopieki – mówi Jacek Gleba, prezes MDT Medical.

 

Konsument

Od pięciu lat rośnie liczba osób głodujących lub zagrożonych głodem. Pandemia przyspieszyła ten proces

Ponad 40 milionów ludzi na świecie znajduje się na skraju głodu, a więcej niż pół miliona już głoduje, przy czym koronawirus spowodował wyraźny przyrost osób zagrożonych głodem. Główną przyczyną są zmiany klimatu i spowodowane nimi kataklizmy, a także konflikty zbrojne. W efekcie po pandemii wirusowej światu może grozić pandemia głodu. Bez natychmiastowej pomocy organizacji humanitarnych, które zapewnią najbiedniejszym obszarom, głównie w Afryce, dostęp do żywności, nieuchronna stanie się kolejna fala imigracji.

Motoryzacja

Rekordowa sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce. Mimo że ich ceny rosną

Kryzys spowodowany przez pandemię COVID-19 nie wpłynął negatywnie na rynek maszyn rolniczych. Ciągniki rolnicze osiągają rekordy sprzedaży. – W Polsce są coraz większe gospodarstwa, co za tym idzie rolnicy potrzebują mocniejszych ciągników, ale również wymieniają park maszynowy, żeby móc szybciej i sprawniej obsługiwać swoje pola – mówi Tomasz Rybak, ekspert z firmy Martin & Jacob.

Problemy społeczne

Polacy wypoczywają z telefonem w ręku. Co czwarta osoba odczuwa presję odpowiadania na służbowe maile i telefony podczas urlopu

Przynajmniej dwutygodniowy urlop jest jednym z najlepszych sposobów zwiększania satysfakcji i efektywności pracowników. Tymczasem w Polsce – jak wynika z najnowszego badania Hays – 39 proc. specjalistów i menedżerów nie pamięta, kiedy ostatnio tyle wypoczywało, a co trzeci pozostaje online nawet w trakcie wakacji. Badania Tax Care pokazały z kolei, że aż 46 proc. menedżerów na urlopie wciąż wykonuje swoje obowiązki i zarządza zespołami. Randstad wskazuje natomiast, że 27 proc. Polaków odczuwa presję, aby podczas urlopu odpowiadać na służbowe maile i telefony. Warto je jednak wyłączyć, bo nieefektywny wypoczynek może mieć poważniejsze konsekwencje: od problemów z pamięcią i koncentracją po wypalenie zawodowe.