CH Focus inwestuje w zieloną energię
Po realizacji ubiegłorocznej instalacji fotowoltaicznej na dachu CH Focus, przyszedł czas na rozbudowę zielonego projektu. Pod koniec stycznia, w ramach kolejnego etapu inwestycji, bydgoskie centrum zamontowało na swoim obiekcie dodatkowe panele fotowoltaiczne o mocy ponad 85 kWp. Rozbudowa obecnego systemu obejmowała zainstalowanie kolejnych 136 modułów, zwiększających zdolności produkcyjne energii elektrycznej do poziomu 125 MWh rocznie. To korzystne rozwiązanie dla lokalnej społeczności oraz środowiska ze względu na redukcję emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń do powietrza.
Na dachu galerii Focus zainstalowano dodatkowe 136 modułów fotowoltaicznych, w położeniu najkorzystniejszym pod względem efektywności promieniowania słonecznego. Panele rozmieszczono w dwóch miejscach – na zadaszeniu nad wjazdem na parking galerii od strony północnej, na poziomie 3, oraz na dachu obiektu nad kinem. Pierwsza część projektu obejmowała montaż 68 paneli o mocy instalacji 36,04 kWp, natomiast druga dotyczyła instalacji 94 paneli o mocy 49,82 kWp, o łącznej szacunkowej rocznej produkcji energii o wartości 73 MWh.
Dla przypomnienia, dotychczasowa instalacja fotowoltaiczna (zamontowana na podkonstrukcji reklam galerii od strony Jagiellońskiej) złożona jest ze 147 paneli o mocy instalacji 49,98 kWp, dając roczną produkcję energii na poziomie około 52 MWh. Ubiegłoroczna oraz nowa inwestycja obejmuje ogółem 309 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy instalacji 135,84 kWp, produkującej około 125 MWh energii elektrycznej rocznie. Wyprodukowana energia elektryczna zużywana będzie na cele zasilenia systemów wentylacyjnych, oświetleniowych i klimatyzacyjnych w całym obiekcie handlowym. Według przeprowadzonych analiz instalacja znacznie zredukuje szkodliwą emisję dwutlenku węgla do atmosfery i wpłynie na mniejsze zużycie energii elektrycznej w całej galerii.
– Niezmiernie cieszymy się z rozbudowy zielonego projektu, który ma realny, bezpośredni wpływ na nasz ekosystem i jakość życia mieszkańców. Inwestycja w fotowoltaikę to niezwykle ważny i przyszłościowy krok dla wielofunkcyjnych obiektów handlowych typu Focus, wtapiających się w tkankę miejską. Parametry rozbudowanej instalacji fotowoltaicznej odpowiadają aktualnym potrzebom naszej galerii. Niekwestionowanym plusem tego rozwiązania jest brak potrzeby wykorzystania dodatkowej powierzchni pod inwestycję i naruszania krajobrazu - mówi Gregory Pertus, dyrektor CH Focus w Bydgoszczy. - Będąc centrum usługowo-handlowym, jesteśmy także firmą społecznie odpowiedzialną, aktywnie podejmującą działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Wprowadzając innowacyjne rozwiązania ekologiczne, a tym samym ekonomiczne, włączamy się czynnie w regionalny rozwój społeczno-gospodarczy i dbałość o środowisko naturalne - dodaje Gregory Pertus.
Instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu Focusa, to jedno z wielu działań bydgoskiego centrum handlowego w ramach wdrażanego sukcesywnie programu ESG (ENVIRONMENTAL, SOCIAL, GOVERNANCE) i strategii grupy Atrium Poland, która jest realizowana w latach 2020-2025.
Więcej informacji na temat aktualnej oferty galerii można znaleźć pod adresem: https://focusbydgoszcz.pl.
Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"
Klątwa jednorazowego plastiku
Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.