Komunikaty PR

IKEA Janki ma nowych lokatorów – na dachu sklepu zamieszkają pszczoły!

2021-06-09  |  11:28
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.05 MB )

Wraz z początkiem czerwca sklep IKEA Janki zrobił kolejny krok w stronę zrównoważonego rozwoju – na dachu magazynu zewnętrznego powstała pasieka, składająca się z dwóch uli, w których zamieszkało ok. 100 tysięcy pszczół. Projekt ma informować jak ważne są dla ekosystemu te pracowite owady i budować świadomość ekologiczną.

Pszczoły – niewielkie owady, którym zawdzięczamy bardzo dużo. To właśnie one zapylają rośliny istotne dla rolnictwa i produkcji żywności. Dzięki ich pracy możemy cieszyć się smakiem naszych ulubionych dań. Jednak coraz szybszy postęp cywilizacyjny niesie ze sobą także tragiczne skutki dla tych latających przyjaciół. Unoszące się w powietrzu toksyczne pestycydy oraz ciągle narastające zmiany klimatu, zagrażają przetrwaniu tego gatunku. Gdyby nie pszczoły miodne, odpowiedzialne za ponad 88% pracy zapylaczy[1], na plantacjach mogłoby być nawet o 70-80% mniej plonów[2].

IKEA realizując swoją strategię People & Planet Positive postanowiła zadbać o pszczoły i jednocześnie planetę, dając owadom nowy dom na dachu magazynu zewnętrznego w IKEA Janki (Plac Szwedzki 1, Raszyn), co wpisuje się także w założenia Roku Zrównoważonego Rozwoju. Jest to pierwszy sklep IKEA w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej startujący z podobną inicjatywą. To rozwiązanie pozwoli przyczynić się do zwiększenia liczby pszczół w środowisku i lepszego zapylenia roślin znajdujących się do 5km od budynku.

Funkcjonowanie pasieki będzie miało pozytywny wpływ także na edukację ekologiczną i świadomość klientów. Wszyscy goście sklepu mogą zapoznać się z tym, jak żyją pszczoły oraz podejrzeć ich prace dzięki specjalnym kamerom. Już pod koniec czerwca fascynujący film przyrodniczy będzie streamowany NA ŻYWO w restauracji sklepu na pierwszym piętrze. To idealna okazja, aby przybliżyć obraz pszczół także dzieciom i od najmłodszych lat kształtować w nich ekologiczne wybory oraz szacunek do przyrody.

Inicjatywa ma miejsce lokalnie w warszawskim sklepie, ale związana jest z realizacją planu zrównoważonego rozwoju firmy w całym kraju. Każdy z oddziałów IKEA w Polsce robi to na swój własny sposób. W Jankach pomysł jest zasługą pracowników, wśród których jest wiele osób związanych prywatnie z tematem pszczelarstwa oraz zainteresowanych pogłębianiem wiedzy w tej dziedzinie. To oni zostali ambasadorami całego przedsięwzięcia i chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania klientów dotyczące uli. Co więcej, IKEA Janki to idealne miejsce również pod względem otaczającej przestrzeń zieleni, a co za tym idzie czystszego powietrza i mniejszej ilości toksycznych substancji. Dookoła sklepu posadzona została także miododajna odmiana drzewek, żeby pszczołom żyło się jeszcze lepiej.

IKEA w Jankach tworzą zafascynowani światem pszczół pracownicy, którzy rozumieją, jak ważną rolę odgrywają one w naszym ekosystemie i z całych sił próbują zmienić ich aktualną sytuację. Ważnym jest również to, że dookoła sklepu jest bardzo dużo drzew i kwiatów, więc owady będą mogły spokojnie się rozwijać i zapylać okoliczne rośliny – mówi Magdalena Dworak, Koordynatorka ds. Zrównoważonego Rozwoju z IKEA Janki.

Owady, zamieszkujące pasiekę, są otoczone profesjonalną, całoroczną opieką wyspecjalizowanej firmy Pszczelarium, dzięki czemu nie stanowią żadnego zagrożenia dla klientów ani pracowników.

Warto pamiętać, że pszczoła, odlatując kilka metrów od ula, traci instynkt obrony swojego gniazda, dlatego też nie ma ryzyka, że zaatakuje osobę postronną poza pasieką. Nawet na pasiece, bezpośrednio z tyłu lub boku ula, możemy najczęściej stać bez wzbudzania zainteresowania ze strony pszczół. Oczywiście trzeba pamiętać, że są to zwierzęta i nawet najłagodniejszy owad, jeśli zostanie przypadkowo przyciśnięty – użądli – mówi Kamil Baj z Pszczelarium.

Akcja w IKEA Janki to inicjatywa bardzo ważna nie tylko dla lokalnego otoczenia, ale także planety. W ramach przedsięwzięcia zaplanowany jest szereg edukujących aktywności, o których będziemy informować na bieżąco.

Odwiedź restaurację IKEA i przekonaj się sam, jak wygląda sekretne, fascynujące życie pszczół!

 


[1] https://miodkupujeszpszczolyratujesz.pl/dlaczego-tak-wazne-sa-pszczoly, dostęp: 01.06.2021 r.

[2] j.w.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe Biuro prasowe
2025-07-07 | 06:00

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

2 lipca Komisja Europejska zaproponowała redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 % do 2040 roku (w stosunku do 1990 r.). Taki cel ma wejść do Prawa Klimatycznego Unii
Ochrona środowiska Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Ochrona środowiska „Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
2025-05-23 | 13:00

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Trwa dyskusja nad kwestiami związanymi z gospodarką odpadami opakowaniowymi, w tym nad przyszłym systemem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Cały czas mamy do czynienia

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Handel

Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.