Jak samorządowcy mogą mówić o zmianach klimatu? Przystępnie!
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiet edukacyjno-informacyjny dla jednostek samorządowych w naszym kraju. W nowoczesnym opracowaniu znalazły się materiały edukacyjne, przykłady dobrych praktyk z Polski i innych krajów, a także nowatorskie materiały graficzne do adaptacji według potrzeb konkretnej gminy. Dokumenty pomogą samorządowcom w przekazywaniu wiedzy o zmianach klimatu w przystępny sposób. Pakiet można pobrać ze strony: www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska realizuje kampanię edukacyjną „Nasz Klimat”. Głównym celem działań jest promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród Polaków, budowanie wrażliwości społecznej w zakresie dbania o stan środowiska naturalnego oraz edukacja nt. konsekwencji zmian klimatu i globalnego ocieplenia.
Niezwykle istotnym elementem kampanii jest komunikacja do administracji lokalnego samorządu terytorialnego. W tym zakresie powstały unikatowe materiały edukacyjno-informacyjne do adaptacji i wykorzystania wśród pracowników administracji publicznej oraz mieszkańców gminy.
Pakiet podzielony jest na dwie części – informacyjną oraz graficzno-edukacyjną.
W części informacyjnej znalazły się:
- Kompendium wiedzy o klimacie – informator dla władz gminy i pracowników administracji. W przystępny i klarowny sposób przybliża najważniejsze zagadnienia związane ze zmianami klimatu.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w Polsce – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością jednostek samorządowych na rzecz ochrony klimatu w Polsce.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w innych krajach – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością władz na rzecz ochrony klimatu w Europie i na świecie.
Drugą część pakietu stanowią materiały do wykorzystania w przestrzeni on-line, a także profesjonalnie przygotowane do druku. W części graficzno-edukacyjnej znalazły się:
- Animacja o OZE: „Zielona energia i odnawialne źródła energii – czym są i jak można je wykorzystać?”
- Banner internetowy przybliżający tematykę retencji wody.
- Plakat informacyjny o wydarzeniu organizowanym na terenie gminy – dokument utrzymany w motywie graficznym kampanii jest łatwy do zaadaptowania na własne potrzeby. Może być wykorzystywany jako zapowiedź wydarzenia organizowanego w gminie.
- Broszura informacyjna, która w jasny i przyjazny sposób wyjaśnia najważniejsze pojęcia z zakresu ochrony klimatu. Może być praktycznym, podręcznym informatorem dla pracowników urzędu gminy lub innych jednostek samorządowych. Można ją również traktować jako mini-kompendium wiedzy o klimacie dla mieszkańców.
- Ulotka dwustronna, na której zaprezentowano informacje na temat gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Key Visual kampanii, czyli motyw graficzny kampanii „Nasz Klimat”. Plik może być wykorzystany do zastosowania w materiałach promocyjnych gminy – np. na kubkach, torbach wielorazowych czy innych gadżetach.
- Tapeta na pulpit z kalendarzem – zestaw tapet na pulpit na 12 miesięcy z ekonawykami do wdrożenia w każdym miesiącu.
- Naklejki z zasadami segregacji odpadów.
- Prezentacja z listą eko-miejsc w gminie – atrakcyjna wizualnie prezentacja do uzupełnienia według potrzeb i możliwości danej gminy. Prezentacja może służyć pracownikom urzędów, a także mieszkańcom.
- Szablon dobrych praktyk – gotowy szablon prezentacji w programie Power Point do wpisania najważniejszych dobrych praktyk wdrożonych w gminie (np. zdjęcia autobusów hybrydowych, nowe kosze, oświetlenie led w parku itp.). Taka prezentacja przyda się władzom gminy lub pracownikom administracyjnym do podsumowania działań na rzecz ochrony klimatu. Następnie może też być wykorzystywana jako aplikacja do różnego rodzaju konkursów, do przedstawiania na posiedzeniach, spotkaniach, do edukowania dzieci i młodzieży – najmłodszych mieszkańców gminy.
Pakiety można pobrać ze strony kampanii w zakładce „Klimat dla samorządu”: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu. Materiały zostały również rozesłane do urzędów gmin drogą mailową.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie http://www.naszklimat.gov.pl/.
Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"
Klątwa jednorazowego plastiku
Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.