Jak samorządowcy mogą mówić o zmianach klimatu? Przystępnie!
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiet edukacyjno-informacyjny dla jednostek samorządowych w naszym kraju. W nowoczesnym opracowaniu znalazły się materiały edukacyjne, przykłady dobrych praktyk z Polski i innych krajów, a także nowatorskie materiały graficzne do adaptacji według potrzeb konkretnej gminy. Dokumenty pomogą samorządowcom w przekazywaniu wiedzy o zmianach klimatu w przystępny sposób. Pakiet można pobrać ze strony: www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska realizuje kampanię edukacyjną „Nasz Klimat”. Głównym celem działań jest promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród Polaków, budowanie wrażliwości społecznej w zakresie dbania o stan środowiska naturalnego oraz edukacja nt. konsekwencji zmian klimatu i globalnego ocieplenia.
Niezwykle istotnym elementem kampanii jest komunikacja do administracji lokalnego samorządu terytorialnego. W tym zakresie powstały unikatowe materiały edukacyjno-informacyjne do adaptacji i wykorzystania wśród pracowników administracji publicznej oraz mieszkańców gminy.
Pakiet podzielony jest na dwie części – informacyjną oraz graficzno-edukacyjną.
W części informacyjnej znalazły się:
- Kompendium wiedzy o klimacie – informator dla władz gminy i pracowników administracji. W przystępny i klarowny sposób przybliża najważniejsze zagadnienia związane ze zmianami klimatu.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w Polsce – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością jednostek samorządowych na rzecz ochrony klimatu w Polsce.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w innych krajach – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością władz na rzecz ochrony klimatu w Europie i na świecie.
Drugą część pakietu stanowią materiały do wykorzystania w przestrzeni on-line, a także profesjonalnie przygotowane do druku. W części graficzno-edukacyjnej znalazły się:
- Animacja o OZE: „Zielona energia i odnawialne źródła energii – czym są i jak można je wykorzystać?”
- Banner internetowy przybliżający tematykę retencji wody.
- Plakat informacyjny o wydarzeniu organizowanym na terenie gminy – dokument utrzymany w motywie graficznym kampanii jest łatwy do zaadaptowania na własne potrzeby. Może być wykorzystywany jako zapowiedź wydarzenia organizowanego w gminie.
- Broszura informacyjna, która w jasny i przyjazny sposób wyjaśnia najważniejsze pojęcia z zakresu ochrony klimatu. Może być praktycznym, podręcznym informatorem dla pracowników urzędu gminy lub innych jednostek samorządowych. Można ją również traktować jako mini-kompendium wiedzy o klimacie dla mieszkańców.
- Ulotka dwustronna, na której zaprezentowano informacje na temat gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Key Visual kampanii, czyli motyw graficzny kampanii „Nasz Klimat”. Plik może być wykorzystany do zastosowania w materiałach promocyjnych gminy – np. na kubkach, torbach wielorazowych czy innych gadżetach.
- Tapeta na pulpit z kalendarzem – zestaw tapet na pulpit na 12 miesięcy z ekonawykami do wdrożenia w każdym miesiącu.
- Naklejki z zasadami segregacji odpadów.
- Prezentacja z listą eko-miejsc w gminie – atrakcyjna wizualnie prezentacja do uzupełnienia według potrzeb i możliwości danej gminy. Prezentacja może służyć pracownikom urzędów, a także mieszkańcom.
- Szablon dobrych praktyk – gotowy szablon prezentacji w programie Power Point do wpisania najważniejszych dobrych praktyk wdrożonych w gminie (np. zdjęcia autobusów hybrydowych, nowe kosze, oświetlenie led w parku itp.). Taka prezentacja przyda się władzom gminy lub pracownikom administracyjnym do podsumowania działań na rzecz ochrony klimatu. Następnie może też być wykorzystywana jako aplikacja do różnego rodzaju konkursów, do przedstawiania na posiedzeniach, spotkaniach, do edukowania dzieci i młodzieży – najmłodszych mieszkańców gminy.
Pakiety można pobrać ze strony kampanii w zakładce „Klimat dla samorządu”: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu. Materiały zostały również rozesłane do urzędów gmin drogą mailową.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie http://www.naszklimat.gov.pl/.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.