Klimatyczna współpraca pomorskiego biznesu
Ecol Group
Marynarki Polskiej 163
80-868 Gdańsk
olga.dlugokecka|ecol-group.com| |olga.dlugokecka|ecol-group.com
+48605721555
https://ecol-group.com/
Z inicjatywy fundacji Biznes dla Klimatu oraz organizacji Pracodawcy Pomorza został zainicjowany projekt platformy wymiany wiedzy i doświadczeń między pomorskimi firmami, której celem jest dążenie biznesu do neutralności klimatycznej i wprowadzania skutecznych proekologicznych rozwiązań w organizacjach.
„Realizując jeden z nadrzędnych celów statutowych fundacji Biznes dla Klimatu, jakim jest edukacja proklimatyczna i budowanie platformy współpracy świata biznesu, nauki oraz szeroko rozumianego aktywizmu, zorganizowaliśmy wspólnie z organizacją Pracodawcy Pomorza spotkanie warsztatowe dla największych pomorskich firm produkcyjnych” – mówi Sylwia Molewska, prezeska Fundacji Biznes dla Klimatu. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Pomorski biznes dla klimatu” w dniu 19 stycznia br. w siedzibie Pracodawców Pomorza.
Otwierając spotkanie, Tomasz Limon, prezes Pracodawców Pomorza podkreślał, że zagadnienie zielonej transformacji przedsiębiorstw jest bardzo istotne w agendzie przedsięwzięć podejmowanych przez organizację. „Nasza organizacja aktywnie realizuje różne tematy proekologiczne, m.in. te związane z optymalnym wykorzystaniem energii, minimalizacją śladu węglowego w przedsiębiorstwach” – wyliczał Tomasz Limon, przypominając o powołanym w strukturach organizacji Forum Energii i Klimatu.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja dr Aleksandry Kardaś z Fundacji Edukacji Klimatycznej, która wygłosiła prelekcję „Klimatyczne ABC - aktualny stan i przyszłość klimatu wg raportu IPCC oraz ustaleń COP26” i opierając się o najnowsze badania i naukowe fakty płynące z raport IPCC, zaprezentowała brief informacji o klimacie w kontekście zarówno polskim, światowym, jak i tym lokalnym wymiarze wpływu zmian klimatu na region pomorza.
W kolejnej części spotkania temat finansowania zielonej transformacji przez instytucje finansowe przybliżył Robert Kasprzak, wiceprezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska. Według przewidywań do 2025 roku 1/3 aktywów będzie ulokowana w proekologicznych inwestycjach. To pokazuje, że takie inwestycje stają się koniecznością. Podkreślił również, że skala wyzwań jest ogromna i chociaż rolą instytucji finansowych jest wyjście naprzeciw ograniczania emisji CO2 i wspierania takich inwestycji, to nie obędzie się bez finansowego wsparcia ze środków publicznych.
Jak zaznaczył w kolejnym wystąpieniu Szymon Gajda, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdy spojrzymy z perspektywy geopolityki, skłonność, by ponosić dalsze ciężary dekarbonizacji, nie jest trendem powszechnym. „Gdybyśmy chcieli zrealizować optymistyczny scenariusz zeroemisyjności i zabrać się za oczyszczanie atmosfery z CO2, to zarówno wysiłek, jak i środki na ten cel przeznaczone byłyby gigantyczne”. Zaznaczył również, że wzrastające napięcia społeczne na tle zmian klimatu wywołane suszami i wojnami o wodę, to zjawiska kapitałochłonne i biznes w tym świecie będzie musiał się odnaleźć.
Podczas spotkania nie mogło zabraknąć konkretnych dobrych praktyk wprowadzanych już przez pomorskich przedsiębiorców. Balex Metal, producent materiałów budowlanych, dostarczający rozwiązania dla budownictwa przemysłowego, mieszkalnictwa i rolnictwa, realizuje strategię zrównoważonego rozwoju pod hasłem Planet Passionate. Firma wdraża założenia strategii w swoim biznesie w wielu obszarach, również rozwoju produktów – np. współpracuje z fundacją zajmującą się wyławianiem plastiku z oceanów i przetwarza go jako jeden z elementów swojego asortymentu.
Prezes Ecol-Unicon Wojciech Falkowski w prezentacji o ekologicznych rozwiązaniach spółki stwierdził: „Dwa najważniejsze cele, jakie sobie stawiamy, to ograniczenie emisji CO2 oraz ochrona bioróżnorodności.” Dodał również, że z perspektywy przedsiębiorstwa jednym z elementów, gdzie należy szukać oszczędności jest wykorzystanie wody opadowej do celów technologicznych.
Część pomorskich przedsiębiorstw już postawiła sobie ambitne cele związane z neutralnością swojego biznesu, wskazując w strategiach konkretne daty, kiedy to nastąpi i realizując politykę zrównoważonego rozwoju. Przed niektórymi to wyzwanie przed nimi, aby określić sobie właściwą ścieżkę dla swojego przedsiębiorstwa. Jak wskazali uczestnicy spotkania największą barierą zielonej transformacji polskich przedsiębiorstw jest niewystarczająca edukacja i niska świadomość wśród pracowników i osób decyzyjnych w firmach. Istotny problem to też kwestia finansowania tych zmian oraz brak kompetencji i know-how w organizacji. Te wskazania potwierdzają konieczność realizacji takich przedsięwzięć pogłębiających wiedzę i wymianę doświadczeń wśród pomorskiego biznesu.
Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"
Klątwa jednorazowego plastiku
Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.