Kupowanie rzeczy używanych na platformie Vinted jest lepszym wyborem dla klimatu
Vinted, wiodąca europejska platforma C2C, zajmująca się modą używaną, opublikowała wyniki swojego pierwszego Raportu O Oddziaływaniu na Klimat, który sprawdza jej wpływ na klimat. To kompleksowa i niezależna analiza, przeprowadzona przez firmę Vaayu - start-up zajmujący się technologiami klimatycznymi. Przygotowana analiza miała na celu zbadać, jaki wpływ na klimat ma zakup rzeczy używanych, dokonywany na platformie Vinted, w porównaniu do zakupu rzeczy nowych, z pierwszej ręki.
Wedle raportu, który uwzględnia transakcje z 2021 i 2022 roku, pokazuje, że zakup odzieży używanej na Vinted zamiast nowej (z pierwszej ręki) średnio wygenerował oszczędność emisji 1,8 kg CO₂e na sztukę. Oznacza to, że emisja dwutlenku węgla netto, której uniknięto dzięki platformie Vinted w 2021 r., wyniosła 453 kiloton CO₂e – to tak, jakby odbyć 275 000 lotów z Londynu do Los Angeles i z powrotem.[1] To wskazuje, że kupowanie odzieży używanej na platformie Vinted może być mniej szkodliwe dla klimatu niż kupowanie rzeczy nowych.
Metodologia badania
Na rzecz Raportu, Vaayu wykorzystała metodę skutkowej oceny cyklu życia (Life Cycle Analysis – LCA) i przeanalizowała pół miliarda transakcji oraz obserwacji nawyków zakupowych na próbie 350 000 członków platformy Vinted. To największy w historii podstawowy zbiór danych na temat zakupów online z drugiej ręki na tak dużą skalę.
Raport ocenił:
- emisje dwutlenku węgla od “kołyski aż po konsumenta”[2] produktów zakupionych na Vinted;
- częstotliwość, z jaką członkowie Vinted unikali zakupu nowego produktu, kupując używany produkt na Vinted;
- oraz emisje dwutlenku węgla generowane przez dostawy, pakowania i operacje Vinted.
Rzeczy z drugiego obiegu pierwszym wyborem
Opracowany raport uwzględnia kluczowe wartości oraz misję Vinted. Potwierdza, że ubrania z drugiej ręki stały się pierwszym wyborem dla jednej piątej kupujących i wskazuje na zakorzenione nawyki zakupowe na rzecz rzeczy używanych:
- Choć niemal połowa kupujących (47%) korzysta z Vinted ze względu na przystępną cenę, 20% ankietowanych stwierdziło, że jedną z kluczowych motywacji są kwestie środowiskowe i społeczne, i coraz większą uwagę zwracają na wpływ ich decyzji zakupowych na klimat.[3]
- Ponadto, 20% kupujących nadal zdecydowałoby się na zakup używanego przedmiotu, nawet jeśli jego nowy odpowiednik (z pierwszej ręki) byłby w porównywalnej cenie.[4]
Thomas Plantenga, dyrektor generalny Vinted, powiedział:
„Sektor odzieżowy odpowiada za ogromny szkody wyrządzane środowisku[5], to dlatego nasza misja opiera się na przekonaniu, że odsprzedaż jest jednym z rozwiązań, które mogą przeciwdziałać. Dla nas, jako platformy C2C, oznacza to dwie rzeczy. Po pierwsze, zachęcanie członków naszej społeczności do wybierania i kupowania rzeczy używanych zamiast nowych, aby przeciwdziałać emisjom związanych z produkcją nowego produktu. Po drugie, umożliwianie ludziom dostrzeżenie i uwolnienie wartości przedmiotów, które posiadają. Dzięki tej obszernej analizie, możemy udowodnić, że kupowanie używanych przedmiotów na Vinted jest lepszym wyborem dla klimatu niż kupowanie rzeczy nowych, z pierwszej ręki. Mamy zamiar wykorzystać wnioski w praktyce na rzecz Vinted i naszych użytkowników i pomóc im w zmianie nawyków zakupowych związanych z modą, tak aby jeszcze bardziej zredukować jej negatywny wpływ na klimat”.
Więcej niż 1 na 3 transakcje zapobiegła zakupowi nowych rzeczy
W celu obliczenia unikniętej emisji, Vaayu oszacował wskaźnik wymiany przedmiotów zakupionych na Vinted; tj. odsetek przedmiotów, które w przeciwnym razie zostałyby zakupione jako nowe, gdyby nie zakupiono ich na Vinted. Co najmniej 39% transakcji dokonanych na Vinted polegało na „wymianie” nowego przedmiotu, co skutkowało średnią oszczędnością netto 1,8 kg ekwiwalentu CO2 w przypadku przedmiotów używanych kupionych na Vinted.
Członkowie Vinted wybierają PUDO - punkty nadania i odbioru przesyłek
Chociaż to właśnie dostawy stanowią największą część emisji operacyjnych Vinted (96%), Raport wskazuje, że wybór punktów nadania i odbioru przesyłek (PUDO) przez członków Vinted przyczyniły się do obniżenia emisji dwutlenku węgla w tym zakresie:
- Prawie trzy czwarte (73%) transakcji przeprowadzonych na Vinted zostało dostarczonych do punktu nadania i odbioru, co zmniejszyło emisję o 62% w porównaniu z dostawą do domu.
- 62% sprzedawców ponownie wykorzystało opakowania przeznaczone do jednorazowego użytku, co oznacza o 70% niższą emisję niż przy użyciu nowych opakowań, a także mniejszą ilość odpadów.
- Poprzez uruchomienie w zeszłym roku swojej dedykowanej działalności wysyłkowej Vinted Go, platforma Vinted planuje popularyzować PUDO, aby pomóc zmniejszyć wpływ transportu na klimat wśród członków swojej społeczności. Celem Vinted Go jest uruchomienie ponad 2000 paczkomatów we Francji do końca bieżącego roku.
Marianne Gybels, starszy dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Vinted:
„Wnioski Raportu pokazują, że nasi członkowie mogą być dumni ze swoich działań, a my możemy być dumni, że platforma Vinted odnotowała znaczne oszczędności netto emisji dwutlenku węgla w porównaniu z zakupem nowych rzeczy (z pierwszej ręki) w 2021 r., nawet biorąc pod uwagę czynniki takie, jak nadmierne zakupy. Widzimy wiele obszarów, nad którymi będziemy pracować i na których będziemy się koncentrować w zakresie naszej przyszłej strategii klimatycznej. W międzyczasie, będziemy zachęcać naszych członków do kontynuowania wyboru produktów z drugiej ręki, aby mogły pozostać w obiegu na dłużej”.
Dyrektor generalny i współzałożyciel Namrata Sandhu, Vaayu:
„Jesteśmy obecnie w kluczowym punkcie zwrotnym. Przewiduje się, że sektor mody wygeneruje 2,1 miliarda ton metrycznych emisji dwutlenku węgla w 2030 r. I chociaż czyhające zagrożenie dla naszej planety można zminimalizować za pomocą modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak recommerce, musimy najpierw zrozumieć ich wpływ. Z dumą współpracujemy z pionierską firmą, taką jak Vinted, dostarczającą solidne i dokładne dane dotyczące emisji dwutlenku węgla przy użyciu pierwszej na świecie zastrzeżonej technologii sztucznej inteligencji Vaayu i metodologii LCA opartej na najlepszych praktykach, aby pomóc w kształtowaniu strategii i skalowaniu obiegu zamkniętego. Kompilując największy w historii podstawowy zbiór danych na temat używanych zakupów online na dużą skalę, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potencjał recommerce w zakresie ograniczania emisji”.
[1] Odpowiada 275 000 lotom z Londynu (Wielka Brytania) do Los Angeles (US) i z powrotem.
[2] Uwzględnia wszystkie fazy produktu od produkcji do dystrybucji
[3] Zobacz Uwagi dotyczące raportu, aby zapoznać się z wynikami ankiety
[4] Zobacz Uwagi dotyczące raportu, aby zapoznać się z wynikami ankiety
[5] Program Środowiskowy ONZ

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.