Kupowanie rzeczy używanych na platformie Vinted jest lepszym wyborem dla klimatu
Vinted, wiodąca europejska platforma C2C, zajmująca się modą używaną, opublikowała wyniki swojego pierwszego Raportu O Oddziaływaniu na Klimat, który sprawdza jej wpływ na klimat. To kompleksowa i niezależna analiza, przeprowadzona przez firmę Vaayu - start-up zajmujący się technologiami klimatycznymi. Przygotowana analiza miała na celu zbadać, jaki wpływ na klimat ma zakup rzeczy używanych, dokonywany na platformie Vinted, w porównaniu do zakupu rzeczy nowych, z pierwszej ręki.
Wedle raportu, który uwzględnia transakcje z 2021 i 2022 roku, pokazuje, że zakup odzieży używanej na Vinted zamiast nowej (z pierwszej ręki) średnio wygenerował oszczędność emisji 1,8 kg CO₂e na sztukę. Oznacza to, że emisja dwutlenku węgla netto, której uniknięto dzięki platformie Vinted w 2021 r., wyniosła 453 kiloton CO₂e – to tak, jakby odbyć 275 000 lotów z Londynu do Los Angeles i z powrotem.[1] To wskazuje, że kupowanie odzieży używanej na platformie Vinted może być mniej szkodliwe dla klimatu niż kupowanie rzeczy nowych.
Metodologia badania
Na rzecz Raportu, Vaayu wykorzystała metodę skutkowej oceny cyklu życia (Life Cycle Analysis – LCA) i przeanalizowała pół miliarda transakcji oraz obserwacji nawyków zakupowych na próbie 350 000 członków platformy Vinted. To największy w historii podstawowy zbiór danych na temat zakupów online z drugiej ręki na tak dużą skalę.
Raport ocenił:
- emisje dwutlenku węgla od “kołyski aż po konsumenta”[2] produktów zakupionych na Vinted;
- częstotliwość, z jaką członkowie Vinted unikali zakupu nowego produktu, kupując używany produkt na Vinted;
- oraz emisje dwutlenku węgla generowane przez dostawy, pakowania i operacje Vinted.
Rzeczy z drugiego obiegu pierwszym wyborem
Opracowany raport uwzględnia kluczowe wartości oraz misję Vinted. Potwierdza, że ubrania z drugiej ręki stały się pierwszym wyborem dla jednej piątej kupujących i wskazuje na zakorzenione nawyki zakupowe na rzecz rzeczy używanych:
- Choć niemal połowa kupujących (47%) korzysta z Vinted ze względu na przystępną cenę, 20% ankietowanych stwierdziło, że jedną z kluczowych motywacji są kwestie środowiskowe i społeczne, i coraz większą uwagę zwracają na wpływ ich decyzji zakupowych na klimat.[3]
- Ponadto, 20% kupujących nadal zdecydowałoby się na zakup używanego przedmiotu, nawet jeśli jego nowy odpowiednik (z pierwszej ręki) byłby w porównywalnej cenie.[4]
Thomas Plantenga, dyrektor generalny Vinted, powiedział:
„Sektor odzieżowy odpowiada za ogromny szkody wyrządzane środowisku[5], to dlatego nasza misja opiera się na przekonaniu, że odsprzedaż jest jednym z rozwiązań, które mogą przeciwdziałać. Dla nas, jako platformy C2C, oznacza to dwie rzeczy. Po pierwsze, zachęcanie członków naszej społeczności do wybierania i kupowania rzeczy używanych zamiast nowych, aby przeciwdziałać emisjom związanych z produkcją nowego produktu. Po drugie, umożliwianie ludziom dostrzeżenie i uwolnienie wartości przedmiotów, które posiadają. Dzięki tej obszernej analizie, możemy udowodnić, że kupowanie używanych przedmiotów na Vinted jest lepszym wyborem dla klimatu niż kupowanie rzeczy nowych, z pierwszej ręki. Mamy zamiar wykorzystać wnioski w praktyce na rzecz Vinted i naszych użytkowników i pomóc im w zmianie nawyków zakupowych związanych z modą, tak aby jeszcze bardziej zredukować jej negatywny wpływ na klimat”.
Więcej niż 1 na 3 transakcje zapobiegła zakupowi nowych rzeczy
W celu obliczenia unikniętej emisji, Vaayu oszacował wskaźnik wymiany przedmiotów zakupionych na Vinted; tj. odsetek przedmiotów, które w przeciwnym razie zostałyby zakupione jako nowe, gdyby nie zakupiono ich na Vinted. Co najmniej 39% transakcji dokonanych na Vinted polegało na „wymianie” nowego przedmiotu, co skutkowało średnią oszczędnością netto 1,8 kg ekwiwalentu CO2 w przypadku przedmiotów używanych kupionych na Vinted.
Członkowie Vinted wybierają PUDO - punkty nadania i odbioru przesyłek
Chociaż to właśnie dostawy stanowią największą część emisji operacyjnych Vinted (96%), Raport wskazuje, że wybór punktów nadania i odbioru przesyłek (PUDO) przez członków Vinted przyczyniły się do obniżenia emisji dwutlenku węgla w tym zakresie:
- Prawie trzy czwarte (73%) transakcji przeprowadzonych na Vinted zostało dostarczonych do punktu nadania i odbioru, co zmniejszyło emisję o 62% w porównaniu z dostawą do domu.
- 62% sprzedawców ponownie wykorzystało opakowania przeznaczone do jednorazowego użytku, co oznacza o 70% niższą emisję niż przy użyciu nowych opakowań, a także mniejszą ilość odpadów.
- Poprzez uruchomienie w zeszłym roku swojej dedykowanej działalności wysyłkowej Vinted Go, platforma Vinted planuje popularyzować PUDO, aby pomóc zmniejszyć wpływ transportu na klimat wśród członków swojej społeczności. Celem Vinted Go jest uruchomienie ponad 2000 paczkomatów we Francji do końca bieżącego roku.
Marianne Gybels, starszy dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Vinted:
„Wnioski Raportu pokazują, że nasi członkowie mogą być dumni ze swoich działań, a my możemy być dumni, że platforma Vinted odnotowała znaczne oszczędności netto emisji dwutlenku węgla w porównaniu z zakupem nowych rzeczy (z pierwszej ręki) w 2021 r., nawet biorąc pod uwagę czynniki takie, jak nadmierne zakupy. Widzimy wiele obszarów, nad którymi będziemy pracować i na których będziemy się koncentrować w zakresie naszej przyszłej strategii klimatycznej. W międzyczasie, będziemy zachęcać naszych członków do kontynuowania wyboru produktów z drugiej ręki, aby mogły pozostać w obiegu na dłużej”.
Dyrektor generalny i współzałożyciel Namrata Sandhu, Vaayu:
„Jesteśmy obecnie w kluczowym punkcie zwrotnym. Przewiduje się, że sektor mody wygeneruje 2,1 miliarda ton metrycznych emisji dwutlenku węgla w 2030 r. I chociaż czyhające zagrożenie dla naszej planety można zminimalizować za pomocą modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak recommerce, musimy najpierw zrozumieć ich wpływ. Z dumą współpracujemy z pionierską firmą, taką jak Vinted, dostarczającą solidne i dokładne dane dotyczące emisji dwutlenku węgla przy użyciu pierwszej na świecie zastrzeżonej technologii sztucznej inteligencji Vaayu i metodologii LCA opartej na najlepszych praktykach, aby pomóc w kształtowaniu strategii i skalowaniu obiegu zamkniętego. Kompilując największy w historii podstawowy zbiór danych na temat używanych zakupów online na dużą skalę, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potencjał recommerce w zakresie ograniczania emisji”.
[1] Odpowiada 275 000 lotom z Londynu (Wielka Brytania) do Los Angeles (US) i z powrotem.
[2] Uwzględnia wszystkie fazy produktu od produkcji do dystrybucji
[3] Zobacz Uwagi dotyczące raportu, aby zapoznać się z wynikami ankiety
[4] Zobacz Uwagi dotyczące raportu, aby zapoznać się z wynikami ankiety
[5] Program Środowiskowy ONZ

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.